Prima pagină » Piața cinematografelor din România, în declin: „Cinematograful tradițional trebuie să-și regândească rolul”

Piața cinematografelor din România, în declin: „Cinematograful tradițional trebuie să-și regândească rolul”

Piața cinematografelor din România, în declin:
Piața cinematografelor din România, în declin / Foto: Shutterstock

Românii au cheltuit anul trecut 59 milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 5% mai mică decât cea din 2023, în condițiile în care prețul biletelor a crescut cu 10% în 2024, iar numărul spectatorilor a fost cu 14% mai mic comparativ cu anul anterior, potrivit datelor puse la dispoziție de Centrului Național al Cinematografiei. Declinul pieței vine în contextul unei scăderi semnificative a numărului de spectatori – de la 13,1 milioane în 2023 la 11,2 milioane în 2024, adică un minus de 14%.

Cinci dintre cele mai importante piețe cinematografice ale țării – București, Constanța, Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov – au înregistrat scăderi de două cifre în ceea ce privește numărul de spectatori, concentrând totodată peste 50% din cererea națională. Cel mai puternic recul a fost raportat în Timișoara (-19%) și Cluj-Napoca (-18%), în timp ce în București, cea mai mare piață, s-a înregistrat un minus de 13%, cu 3,5 milioane de spectatori.

„Cinematograful tradițional trebuie să-și regândească rolul în ecosistemul de divertisment. Această tendință are implicații directe asupra dezvoltării centrelor comerciale, unde cinematografele au fost mult timp ancore esențiale pentru atragerea traficului”, a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency în cadrul Cushman & Wakefield Echinox, estimând că datele indică o posibilă schimbare în comportamentul de consum cultural urban.

Piața cinematografelor din România, în declin

Această evoluție negativă survine în ciuda faptului că prețul mediu al unui bilet a crescut cu 10%, ajungând la 26,1 lei în 2024, comparativ cu 23,7 lei în 2023. Frecvența medie a vizitelor la cinema a scăzut de la 0,68 la 0,59 pe cap de locuitor, iar numărul cinematografelor a crescut ușor – de la 103 la 108.

Excepții notabile de la această tendință sunt județele Iași și Prahova, care au raportat o creștere a numărului de vizitatori, sugerând o posibilă redistribuire regională a interesului pentru cinematografie.

Utilizarea infrastructurii și frecvența pe locuitor

Cele mai frecvente vizite la cinema raportate la populația județeană s-au înregistrat în Brașov (2,05 vizite/locuitor), București (1,54), Brăila (1,18) și Iași (1,06). În celelalte județe, acest indicator rămâne sub 1.

În privința utilizării infrastructurii existente, județul Iași se remarcă cu un grad de ocupare de 1,25 spectatori/loc/zi, urmat de:

  • Vrancea (0,88)
  • Ialomița (0,84)
  • Covasna (0,83)
  • Brașov (0,58)
  • Alba (0,56)

În București, utilizarea a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.

În acest context, dezvoltatorii de retail sunt provocați să creeze spații multifuncționale, care să combine componenta comercială cu experiențe culturale, sociale și tehnologice adaptate noilor așteptări ale consumatorilor.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Sphere Las Vegas, locul unde trăiești senzația că ești în mijlocul filmului. Fiecare explozie și rafală de vânt se simt în sală
Sphere Las Vegas, locul unde trăiești senzația că ești în mijlocul filmului. Fiecare explozie și rafală de vânt se simt în sală
În Las Vegas, cinefilii descoperă cum Sphere schimbă complet modul în care prosperă filmele. Locul promite senzații unice și tehnologie impresionantă. Sphere în Las Vegas, locul Evenimentul are loc în Las Vegas, orașul jocurilor de noroc. Nu în Los Angeles, unde cinematograful clasic și videotecile încă există. Sphere este o arenă uriașă, cu formă sferică, […]
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]