Programul Rabla va fi aprobat în noua sa formă, cu un buget redus, menținând voucherele pentru mașinile hibride.
Autoritățile au găsit o soluție pentru reluarea programului de finanțare, dar cu un buget redus la 200 de milioane de lei. Acesta va permite, totuși, menținerea voucherelor pentru mașinile convenționale și pentru cele hibride. În schimb, sprijinul pentru achiziția de vehiculele pur electrice va fi redus semnificativ.
Foto: Freepik
Programul Rabla va intra azi pe ordinea de zi a ședinței de Guvern, urmând să fie aprobat în noua sa formă. Invitată la Antena 3, Diana Buzoianu, Ministrul Mediului, a făcut anunțul oficial. Ea a subliniat că a existat o mobilizare intensă pentru ca proiectul să fie finalizat rapid și transmis Executivului, relatează News.ro.
Buzoianu a explicat că a găsit soluția pentru reluarea programului, în urma unor discuții purtate inclusiv cu premierul Ilie Bolojan. De asemenea, ministrul Mediului a anunțat că bugetul va fi de 200 de milioane de lei.
„Bugetul păstrează valoarea voucherelor pentru autoturismele cu motor termic, hibrid sau plug-in hybrid. În schimb, am redus suma alocată pentru mașinile electrice. Dacă anterior voucherul era de 37.000 de lei – echivalentul a peste 7.000 de euro, cel mai mare din Europa – acum a fost ajustat. Programul Rabla va fi salvat”, a declarat ministrul.
Diana Buzoianu a mai precizat că Hotărârea de Guvern va fi aprobată în cursul zilei de joi, nefiind necesar un vot în Parlament.
„Vineri putem să lansăm ghidul. A fost o mobilizare destul de mare, repet, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Secretariatul General care a acceptat să facem mâine (n.n. – joi) o întâlnire pregătitoare special pentru asta. De mâine, practic, în momentul în care trece hotărârea de guvern, poate să fie publicat ghidul, care a fost deja pus în transparenţă, deci avem deja ghidul respectiv. Şi de la momentul în care este pus în transparenţă ajunge imediat în Monitorul Oficial, apoi AFM dă drumul la program”, a explicat Diana Buzoianu.
Cea mai importantă schimbare constă în cuantumul ecotichetelor. Conform Ministerului Mediului, pentru vehiculele electrice sau cu pilă de combustie pe hidrogen, ajutorul de stat este acum de 18.500 lei (cca. 3.646 de euro). Pentru modelele plug-in hibrid și pentru motocicletele electrice, ecotichetul este de 15.000 lei (cca. 2.956 de euro).
Cei care doresc să cumpere un autovehicul hibrid clasic vor primi un sprijin de 12.000 lei (cca. 2.365 euro). Pentru automobilele cu motoare termic (inclusiv GPL/GNC) și pentru motociclete, sprijinul acordat de stat va fi de 10.000 lei (cca. 1.971 de euro). Facem precizarea că sumele în euro au fost calculate la cursul BNR de astăzi, 11 septembrie 2025 (1 euro = 5,0733 lei).
Ghidul va fi publicat vineri. Totuși, acesta este foarte posibil să aibă aceeași formă cu cea anunțată în august. Astfel, sunt stabilite criterii clare pentru achizițiile eligibile prin program.
Pentru autoturisme, autoutilitare ușoare, autospeciale sau autospecializate ușoare și motociclete cu propulsie termică ori hibridă, valoarea de achiziție nu trebuie să depășească 60.000 de euro (TVA inclus). În plus, emisiile maxime admise sunt de 145 g CO₂/km conform standardului WLTP sau cel mult 120 g CO₂/km conform WMTC, în cazul motocicletelor.
În cazul vehiculelor electrice, plug-in hibrid, pe bază de hidrogen sau cvadriciclurile, plafonul de achiziție este de 70.000 de euro cu TVA. Pentru modelele PHEV, emisiile nu pot depăși 80 g CO₂/km (WLTP). Ghidul specifică faptul că Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) nu acordă finanțare pentru vehiculele diesel.