Escaladarea conflictului dintre India și Pakistan a provocat un val de perturbări în traficul aerian internațional. Zeci de companii aeriene asiatice și europene au fost nevoite să anuleze sau să redirecționeze zborurile, ceea ce a dus la pierderi financiare semnificative și a afectat mii de pasageri.
În urma atacurilor lansate de India asupra teritoriilor pakistaneze și a doborârii a cinci avioane indiene de către Pakistan, spațiul aerian din regiune a devenit un pericol pentru aviația civilă. Companii precum EVA Air, Korean Air, Thai Airways și Vietnam Airlines au anunțat anularea sau redirecționarea zborurilor către și dinspre Europa, pentru a evita zonele de conflict. Potrivit FlightRadar24, peste 50 de zboruri comerciale au fost anulate, iar mai mult de două duzini au fost deviate pentru a evita spațiul aerian pakistanez, scrie Financial Intelligence.
Imaginile de pe site-urile de urmărire a zborurilor au arătat că spațiul aerian din nord-vestul Indiei și întregul spațiu aerian al Pakistanului erau aproape libere de avioane civile, cu excepția câtorva zboruri. Această situație a dus la întârzieri semnificative și la creșterea timpilor de zbor pentru multe rute internaționale.
Nu doar companiile asiatice au fost afectate. Lufthansa și Air France au anunțat că evită spațiul aerian pakistanez, ceea ce a dus la prelungirea timpilor de zbor pentru rutele către Asia. De exemplu, zborul Lufthansa LH760 de la Frankfurt la New Delhi a avut o durată cu aproape o oră mai lungă decât de obicei, notează Reuters.
British Airways, Swiss International Air Lines și Emirates au fost, de asemenea, nevoite să redirecționeze zborurile și au ales rute care trec peste Marea Arabiei și apoi se îndreaptă spre nord, către Delhi. Aceste modificări au generat costuri suplimentare semnificative pentru companiile aeriene și au afectat negativ veniturile Pakistanului din taxele de survol.
Air India estimează că interdicția de a utiliza spațiul aerian pakistanez ar putea costa compania aproximativ 600 de milioane de dolari pe parcursul unui an, din cauza consumului suplimentar de combustibil, prelungirii duratei zborurilor și necesității de a avea echipaje suplimentare.
Pentru a face față acestor provocări, autoritățile indiene au permis temporar extinderea orelor de serviciu și a perioadelor de odihnă pentru piloții și echipajele de cabină ale zborurilor pe distanțe lungi, mai scrie Reuters.