SUA au lansat o nouă baterie pentru vehiculele electrice care promite o autonomie de 1.600 de kilometri cu o singură încărcare.
Inovația ar putea schimba radical industria auto, reducând una dintre cele mai mari temeri ale șoferilor, și anume distanța limitată pe care o pot parcurge mașinile electrice.
Foto: 24-M.com
Compania americană 24M Technologies a prezentat un concept revoluționar de baterie electrică, ce ar putea transforma profund industria vehiculelor electrice (EV). Denumită ETOP (Electrode-to-Pack), aceasta promite o autonomie de până la aproximativ 1.600 de kilometri cu o singură încărcare. De asemenea, noua baterie ar putea fi utilizată nu doar de mașinile electrice, ci și de motocicletele electrice. În prezent, autonomia limitată este principalul obstacol în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor cu două roți cu emisii zero, relatează InsideEVs.
Spre deosebire de vehiculele electrice, care se află într-o continuă expansiune, motocicletele electrice se confruntă cu o problemă esențială. Este vorba despre capacitatea redusă a bateriilor, din cauza spațiului limitat din cadrul acestora. Acesta este motivul pentru care montarea unor acumulatori de mari dimensiuni este dificilă, iar asta face ca autonomia să fie scăzută.
Producători precum Zero Motorcycles, LiveWire (divizia electrică a Harley-Davidson) sau Stark Future au încercat să depășească aceste limite. Aceștia s-au concentrat pe motociclete mai ușoare ori pe modelele off-road. Chiar și așa, problema autonomiei persistă, limitând dezvoltarea reală a pieței.
Noua tehnologie ETOP dezvoltată de compania cu sediul în Massachusetts renunță complet la structura tradițională a pachetelor de baterii. În locul designului clasic, bazat pe module și celule cilindrice, sistemul integrează direct electrozii în structura pachetului de baterii. Astfel, sunt eliminate componentele inutile care nu contribuie la conductivitatea electrică.
Prin abordarea Electrode-to-Pack bateria utilizează perechi sigilate de anod și catod, conectate direct în interiorul ansamblului. Compania de peste Ocean susține că această arhitectură oferă o densitate energetică superioară. Totodată, reduce masa și volumul total al pachetului.
Bateriile convenționale au între 30% și 60% din volum ocupat de electrozi. În schimb, designul ETOP crește această proporție până la 80%, ceea ce permite stocarea unei cantități mai mari de energie. Astfel, pot fi dezvoltate baterii mai mici, mai ușoare și mai eficiente. Acestea sunt ideale pentru vehicule în care spațiul și greutatea sunt factori esențiali, precum motocicletele și scuterele electrice.
24M Technologies afirmă că designul flexibil al pachetului ETOP îl face potrivit nu doar pentru mașini. Aceasta este ideală și pentru aeronave ușoare sau alte vehicule unde raportul putere-greutate este esențial. În teorie, această tehnologie ar putea face posibilă construirea de motociclete electrice cu autonomie similară celor pe benzină. Acest obiectiv a fost considerat până acum imposibil de atins.
Un alt avantaj al metodei ETOP îl reprezintă eficiența de producție. Eliminarea etapelor complexe de asamblare asociate modulelor tradiționale ar putea reduce costurile și simplifica fabricația. În acest fel se va facilita adoptarea industrială rapidă și scăderea prețurilor pentru vehiculele electrice.
Deși promițătoare, tehnologia ETOP se află încă în faza de dezvoltare. Compania americană nu a oferit o dată estimativă pentru începerea producției de serie. Specialiștii subliniază că noile structuri de baterii trebuie testate riguros pentru a confirma siguranța termică și comportamentul în situații critice. Și asta, mai ales în contextul riscului de „thermal runaway”, un fenomen care poate duce la incendii în cazul bateriilor litiu-ion.
Totuși, experții în mobilitate electrică consideră că inovații precum ETOP reprezintă un pas important către democratizarea transportului electric. Ei spun că aceasta va fi ideală mai ales în regiunile unde motocicleta este principalul mijloc de transport, așa cum este cazul Asiei de Sud-Est. Înlocuirea motoarelor termice de mică cilindree cu unități electrice eficiente și durabile ar putea reduce semnificativ emisiile de carbon și poluarea urbană.