SUA lovesc din nou în lanțurile de aprovizionare din China, impunând tarife de peste 90% pentru grafitul rafinat, un material esențial în fabricarea bateriilor pentru mașinile vehiculele electrice.
Această măsură ar putea afecta serios producătorii globali de automobile cu emisii zero, în special pe aceia care depind de importurile din Asia.
Departamentul Comerțului din Statele Unite ale Americii a impus tarife vamale ridicate pentru grafitul rafinat, un material esențial în producția bateriilor pentru vehicule electrice. Noile taxe pun presiune pe o industrie și așa afectată de recentele schimbări în politica comercială a administrației Trump, informează New York Times.
China, principalul furnizor mondial de grafit rafinat, care este folosit de producători auto precum Tesla, a fost acuzată de practici de dumping (vânzarea sub prețul de piață), iar în urma unei decizii preliminare, tarifele impuse importurilor chineze de grafit au fost stabilite la 93,5%.
Această măsură afectează în mod direct constructori precum Ford și furnizori de baterii ca Panasonic și LG Energy Solution, care au deschis facilități de producție în SUA. Noile tarife ar putea duce la scumpirea mașinilor electrice, în contextul în care guvernul federal va elimina subvenția de 7.500 de dolari în credite fiscale pentru cumpărătorii acestor vehicule începând cu 30 septembrie, conform unei legi semnate recent de președintele Donald Trump.
Deși grafitul rafinat reprezintă mai puțin de 8% din costul total al unei baterii, impactul economic poate fi semnificativ. Mai exact, o dublare a prețului ar putea crește costul unei baterii cu peste 1.000 de dolari, într-un moment în care componentele rămân cel mai scump element al vehiculelor electrice.
Grafitul brut este relativ ieftin, costând mai puțin de 2 dolari pe livră (cca. 0,45 kg). Importurile chinezești în SUA au crescut de peste 2,5 ori în doi ani, ajungând la 347 de milioane de dolari în 2023, conform celor mai recente date disponibile ale Departamentului Comerțului. Producătorii interni nu au produs grafit de puritatea necesară pentru a construi baterii pentru vehicule electrice, conform mărturiilor Tesla din timpul anchetei privind tarifele, transmite CNN.
Tesla, alături de alte companii, a contestat măsura, argumentând că furnizorii interni nu pot încă produce grafit la standardele necesare pentru producția de masă. Grupul american de producători de materiale anodice, cel care a cerut impunerea tarifelor, a salutat decizia, acuzând China că folosește dumping-ul pentru a submina competiția globală și pentru a-și consolida influența geopolitică.
Deși decizia este preliminară, companiile trebuie să plătească imediat tarifele, urmând ca eventualele rambursări să fie aplicate doar dacă verdictul final, așteptat în decembrie, va anula această hotărâre.