Geely, al doilea mare producător auto din China, avertizează că industria auto globală se confruntă cu „o supracapacitate serioasă”, care forţează companiile să-şi regândească strategiile de expansiune.
Decizia, comunicată de președintele companiei Li Shufu, reflectă o schimbare strategică menită să evite investițiile redundante și să concentreze resursele pe dezvoltarea tehnologică.
Într-un moment în care piața auto globală este marcată de supracapacitate și profitabilitatea producătorilor chinezi este tot mai fragilă, Geely Auto a anunțat că nu va mai construi noi uzine. „Industria auto globală se confruntă cu o problemă gravă de supracapacitate. În acest context, am decis să nu mai construim noi fabrici de automobile”, a declarat Li într-un mesaj video difuzat online.
Declarațiile vin într-un moment tensionat pentru piața auto chineză, care traversează un război al prețurilor fără precedent. Mari jucători precum BYD, Geely și start-up-ul Leapmotor au redus prețurile la aproximativ 70 de modele cu până la 20% în ultima săptămână din mai, în încercarea de a-și menține cota de piață, transmite South China Morning Post.
Potrivit unui raport JPMorgan Chase, reducerile de preț oferite de producătorii chinezi au atins un record de 16,8% în aprilie 2025, față de 8,3% în 2024. „Ca unul dintre liderii industriei auto din China, decizia Geely de a stopa extinderea capacității va influența, cel mai probabil, și alți producători locali să adopte măsuri similare, pentru a asigura o creștere sustenabilă”, a declarat Chen Jinzhu, CEO al firmei de consultanță Shanghai Mingliang Auto Service.
El a adăugat că limitarea producției ar putea contribui la atenuarea presiunilor de pe piață, deoarece companiile nu vor mai fi nevoite să aplice reduceri masive pentru a scăpa de stocurile în exces.
Șeful Geely a mai precizat că excesul de capacitate existent la nivel mondial ar putea fi valorificat în strategia de internaționalizare a companiei. În februarie, producătorul asiatic a anunțat că intenționează să utilizeze uzina Renault din Brazilia pentru a-și susține planurile de extindere în America Latină.
Totodată, Li a avertizat că producătorii chinezi de vehicule electrice (EV) riscă să-și piardă avantajul competitiv dacă nu gestionează corect problemele cauzate de supraproducție și vânzările slabe.
Geely Auto, cu sediul în Hangzhou, produce modele sub branduri precum Zeekr, Lynk și Galaxy, și a livrat 2,18 milioane de vehicule în 2024, o creștere de 32% față de anul precedent. Vânzările de vehicule electrice au crescut cu 92%, depășind 888.000 de unități. Grupul-mamă Zhejiang Geely Holding, controlat tot de Li Shufu, deține și Volvo Cars, precum și o participație în Daimler, producătorul Mercedes-Benz, relatează Channelnewsasia.com, care citează Reuters.
Geely a raportat în 2024 un profit net ajustat de 8,5 miliarde de yuani (cca. 1,2 miliarde de dolari), în creștere cu 52% față de 2023. Conform China Passenger Car Association, în 2024, vânzările de EV-uri au reprezentat peste 60% din livrările totale de vehicule din China. Totuși, doar jumătate din capacitatea națională de producție EV (20 de milioane de unități) a fost efectiv utilizată, potrivit unei estimări Goldman Sachs.
Potrivit Nick Lai, director regional JPMorgan pentru cercetare auto, exporturile în creștere ar putea susține profitabilitatea producătorilor chinezi de EV, care obțin marje mai mari pe piețele externe. În primele patru luni din 2025, vehiculele electrice au reprezentat 33% din exporturile totale de automobile ale Chinei, față de aproximativ 25% în anii anteriori.
Carlo Diego D’Andrea, președintele Camerei de Comerț a UE din Shanghai, a declarat că interesul Europei pentru tehnologia chineză din domeniul EV și pentru investiții directe este în creștere. El a subliniat însă că statele europene solicită din ce în ce mai mult localizarea producției, nu doar linii de asamblare care folosesc piese fabricate în China.
„Nu m-ar surprinde dacă Europa va cere ca întreaga lanț de aprovizionare să fie adus pe continent”, a declarat D’Andrea, exprimând speranța că dialogul dintre UE și China va duce la rezultate mai bune și la crearea de noi locuri de muncă pe plan local.