Prima pagină » Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global

Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global

Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global
Fotografii: Shutterstock

Geely, al doilea mare producător auto din China, avertizează că industria auto globală se confruntă cu „o supracapacitate serioasă”, care forţează companiile să-şi regândească strategiile de expansiune.

Decizia, comunicată de președintele companiei Li Shufu, reflectă o schimbare strategică menită să evite investițiile redundante și să concentreze resursele pe dezvoltarea tehnologică.

Geely trage un semnal de alarmă în legătură cu o supercapacitate în industria auto

Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global

Într-un moment în care piața auto globală este marcată de supracapacitate și profitabilitatea producătorilor chinezi este tot mai fragilă, Geely Auto a anunțat că nu va mai construi noi uzine. „Industria auto globală se confruntă cu o problemă gravă de supracapacitate. În acest context, am decis să nu mai construim noi fabrici de automobile”, a declarat Li într-un mesaj video difuzat online.

Declarațiile vin într-un moment tensionat pentru piața auto chineză, care traversează un război al prețurilor fără precedent. Mari jucători precum BYD, Geely și start-up-ul Leapmotor au redus prețurile la aproximativ 70 de modele cu până la 20% în ultima săptămână din mai, în încercarea de a-și menține cota de piață, transmite South China Morning Post.

Potrivit unui raport JPMorgan Chase, reducerile de preț oferite de producătorii chinezi au atins un record de 16,8% în aprilie 2025, față de 8,3% în 2024. „Ca unul dintre liderii industriei auto din China, decizia Geely de a stopa extinderea capacității va influența, cel mai probabil, și alți producători locali să adopte măsuri similare, pentru a asigura o creștere sustenabilă”, a declarat Chen Jinzhu, CEO al firmei de consultanță Shanghai Mingliang Auto Service.

El a adăugat că limitarea producției ar putea contribui la atenuarea presiunilor de pe piață, deoarece companiile nu vor mai fi nevoite să aplice reduceri masive pentru a scăpa de stocurile în exces.

Avertismentul lui Li Shufu

Șeful Geely a mai precizat că excesul de capacitate existent la nivel mondial ar putea fi valorificat în strategia de internaționalizare a companiei. În februarie, producătorul asiatic a anunțat că intenționează să utilizeze uzina Renault din Brazilia pentru a-și susține planurile de extindere în America Latină.

Totodată, Li a avertizat că producătorii chinezi de vehicule electrice (EV) riscă să-și piardă avantajul competitiv dacă nu gestionează corect problemele cauzate de supraproducție și vânzările slabe.

Geely Auto, cu sediul în Hangzhou, produce modele sub branduri precum Zeekr, Lynk și Galaxy, și a livrat 2,18 milioane de vehicule în 2024, o creștere de 32% față de anul precedent. Vânzările de vehicule electrice au crescut cu 92%, depășind 888.000 de unități. Grupul-mamă Zhejiang Geely Holding, controlat tot de Li Shufu, deține și Volvo Cars, precum și o participație în Daimler, producătorul Mercedes-Benz, relatează Channelnewsasia.com, care citează Reuters.

Geely a raportat în 2024 un profit net ajustat de 8,5 miliarde de yuani (cca. 1,2 miliarde de dolari), în creștere cu 52% față de 2023. Conform China Passenger Car Association, în 2024, vânzările de EV-uri au reprezentat peste 60% din livrările totale de vehicule din China. Totuși, doar jumătate din capacitatea națională de producție EV (20 de milioane de unități) a fost efectiv utilizată, potrivit unei estimări Goldman Sachs.

Europa, tot mai interesată pentru tehnologia chineză

Potrivit Nick Lai, director regional JPMorgan pentru cercetare auto, exporturile în creștere ar putea susține profitabilitatea producătorilor chinezi de EV, care obțin marje mai mari pe piețele externe. În primele patru luni din 2025, vehiculele electrice au reprezentat 33% din exporturile totale de automobile ale Chinei, față de aproximativ 25% în anii anteriori.

Carlo Diego D’Andrea, președintele Camerei de Comerț a UE din Shanghai, a declarat că interesul Europei pentru tehnologia chineză din domeniul EV și pentru investiții directe este în creștere. El a subliniat însă că statele europene solicită din ce în ce mai mult localizarea producției, nu doar linii de asamblare care folosesc piese fabricate în China.

„Nu m-ar surprinde dacă Europa va cere ca întreaga lanț de aprovizionare să fie adus pe continent”, a declarat D’Andrea, exprimând speranța că dialogul dintre UE și China va duce la rezultate mai bune și la crearea de noi locuri de muncă pe plan local.

Alte articole importante
Schimbare radicală pentru pensiile private. Ce reguli noi îi așteaptă pe români când vor vrea să-și retragă banii
Schimbare radicală pentru pensiile private. Ce reguli noi îi așteaptă pe români când vor vrea să-și retragă banii
Un proiect de lege aflat în dezbatere publică promite să schimbe radical regulile pentru retragerea banilor din pensiile private, atât pentru Pilonul II (pensii administrate privat), cât și pentru Pilonul III (pensii facultative). Documentul stabilește cadrul legal pentru organizarea și funcționarea fondurilor de plată, aducând claritate și noi opțiuni pentru milioane de români care au […]
Fondatorul Spotify finanțează o livrare de drone către Ucraina cu 600 de milioane de euro
Fondatorul Spotify finanțează o livrare de drone către Ucraina cu 600 de milioane de euro
Fondatorul Spotify a investit peste jumătate de miliard de euro într-un startup german din domeniul apărării care dezvoltă drone și soluții bazate pe inteligență artificială. Această mișcare arată interesul tot mai mare al investitorilor din tehnologie pentru securitatea europeană și sprijinul direct acordat Ucrainei în conflictul cu Rusia. CEO-ul Spotify finanțează un ajutor militar acordat […]
Verdict în cea mai mare țeapă de investiții din Germania ultimilor ani. 7 ani de închisoare pentru cel care a păcălit investitori din toată lumea
Verdict în cea mai mare țeapă de investiții din Germania ultimilor ani. 7 ani de închisoare pentru cel care a păcălit investitori din toată lumea
Un caz șocant a captat atenția publicului din Germania și nu numai, fiind considerat cea mai mare țeapă de investiții din ultimii ani. Unul dintre cele mai mari scandaluri financiare din Germania a primit un verdict important. Charles Smethurst, fostul director general al German Property Group, a fost condamnat de Tribunalul Regional din Hildesheim la […]
Trump revine în forță pe scena globală a afacerilor și își unește forțele cu Ambani, cel mai bogat indian
Trump revine în forță pe scena globală a afacerilor și își unește forțele cu Ambani, cel mai bogat indian
După ani de pauză în afacerile internaționale, Trump revine în afacerile imobiliare și își unește forțele cu Mukesh Ambani, cel mai bogat om din India. Investiția se ridică la 10 milioane de dolari, iar numele „Trump” va fi licențiat în Mumbai.  Trump reia expansiunea globală și își unește forțele cu Mukesh Ambani, cel mai bogat om […]
Companiile aeriene reduc drastic tarifele pentru cursele transatlantice. SUA devine o destinație mai accesibilă după ce cererile din Europa de Est au scăzut
Companii
Companiile aeriene reduc drastic tarifele pentru cursele transatlantice. SUA devine o destinație mai accesibilă după ce cererile din Europa de Est au scăzut
Prețurile biletelor de avion din Europa către SUA au scăzut la niveluri nemaivăzute din perioada pandemiei. Scăderea bruscă vine în contextul unei retrageri masive a turiștilor vest-europeni din destinațiile americane, pe fondul tensiunilor politice, al cursului valutar și al instabilității globale. Pentru est-europeni, însă, acest context deschide o fereastră de oportunitate. Zboruri mai ieftine ca […]
Război total între OpenAI și Microsoft: Parteneriatul de aur se destramă, iar acuzațiile de practici anticoncurențiale amenință viitorul AI
Tehnologie
Război total între OpenAI și Microsoft: Parteneriatul de aur se destramă, iar acuzațiile de practici anticoncurențiale amenință viitorul AI
Relația dintre OpenAI și Microsoft, considerată până acum una dintre cele mai fructuoase colaborări din domeniul tehnologiei, se află în pragul unei crize majore. Tensiunile dintre cele două companii au escaladat rapid, iar OpenAI, nemulțumit de controlul exercitat de gigantul american asupra produselor și resurselor sale de calcul, intenționează să depună o plângere antitrust împotriva […]