Prima pagină » Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global

Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global

Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global
Fotografii: Shutterstock

Geely, al doilea mare producător auto din China, avertizează că industria auto globală se confruntă cu „o supracapacitate serioasă”, care forţează companiile să-şi regândească strategiile de expansiune.

Decizia, comunicată de președintele companiei Li Shufu, reflectă o schimbare strategică menită să evite investițiile redundante și să concentreze resursele pe dezvoltarea tehnologică.

Geely trage un semnal de alarmă în legătură cu o supercapacitate în industria auto

Supracapacitate alarmantă în industria auto: Geely pune frână extinderii fabricilor la nivel global

Într-un moment în care piața auto globală este marcată de supracapacitate și profitabilitatea producătorilor chinezi este tot mai fragilă, Geely Auto a anunțat că nu va mai construi noi uzine. „Industria auto globală se confruntă cu o problemă gravă de supracapacitate. În acest context, am decis să nu mai construim noi fabrici de automobile”, a declarat Li într-un mesaj video difuzat online.

Declarațiile vin într-un moment tensionat pentru piața auto chineză, care traversează un război al prețurilor fără precedent. Mari jucători precum BYD, Geely și start-up-ul Leapmotor au redus prețurile la aproximativ 70 de modele cu până la 20% în ultima săptămână din mai, în încercarea de a-și menține cota de piață, transmite South China Morning Post.

Potrivit unui raport JPMorgan Chase, reducerile de preț oferite de producătorii chinezi au atins un record de 16,8% în aprilie 2025, față de 8,3% în 2024. „Ca unul dintre liderii industriei auto din China, decizia Geely de a stopa extinderea capacității va influența, cel mai probabil, și alți producători locali să adopte măsuri similare, pentru a asigura o creștere sustenabilă”, a declarat Chen Jinzhu, CEO al firmei de consultanță Shanghai Mingliang Auto Service.

El a adăugat că limitarea producției ar putea contribui la atenuarea presiunilor de pe piață, deoarece companiile nu vor mai fi nevoite să aplice reduceri masive pentru a scăpa de stocurile în exces.

Avertismentul lui Li Shufu

Șeful Geely a mai precizat că excesul de capacitate existent la nivel mondial ar putea fi valorificat în strategia de internaționalizare a companiei. În februarie, producătorul asiatic a anunțat că intenționează să utilizeze uzina Renault din Brazilia pentru a-și susține planurile de extindere în America Latină.

Totodată, Li a avertizat că producătorii chinezi de vehicule electrice (EV) riscă să-și piardă avantajul competitiv dacă nu gestionează corect problemele cauzate de supraproducție și vânzările slabe.

Geely Auto, cu sediul în Hangzhou, produce modele sub branduri precum Zeekr, Lynk și Galaxy, și a livrat 2,18 milioane de vehicule în 2024, o creștere de 32% față de anul precedent. Vânzările de vehicule electrice au crescut cu 92%, depășind 888.000 de unități. Grupul-mamă Zhejiang Geely Holding, controlat tot de Li Shufu, deține și Volvo Cars, precum și o participație în Daimler, producătorul Mercedes-Benz, relatează Channelnewsasia.com, care citează Reuters.

Geely a raportat în 2024 un profit net ajustat de 8,5 miliarde de yuani (cca. 1,2 miliarde de dolari), în creștere cu 52% față de 2023. Conform China Passenger Car Association, în 2024, vânzările de EV-uri au reprezentat peste 60% din livrările totale de vehicule din China. Totuși, doar jumătate din capacitatea națională de producție EV (20 de milioane de unități) a fost efectiv utilizată, potrivit unei estimări Goldman Sachs.

Europa, tot mai interesată pentru tehnologia chineză

Potrivit Nick Lai, director regional JPMorgan pentru cercetare auto, exporturile în creștere ar putea susține profitabilitatea producătorilor chinezi de EV, care obțin marje mai mari pe piețele externe. În primele patru luni din 2025, vehiculele electrice au reprezentat 33% din exporturile totale de automobile ale Chinei, față de aproximativ 25% în anii anteriori.

Carlo Diego D’Andrea, președintele Camerei de Comerț a UE din Shanghai, a declarat că interesul Europei pentru tehnologia chineză din domeniul EV și pentru investiții directe este în creștere. El a subliniat însă că statele europene solicită din ce în ce mai mult localizarea producției, nu doar linii de asamblare care folosesc piese fabricate în China.

„Nu m-ar surprinde dacă Europa va cere ca întreaga lanț de aprovizionare să fie adus pe continent”, a declarat D’Andrea, exprimând speranța că dialogul dintre UE și China va duce la rezultate mai bune și la crearea de noi locuri de muncă pe plan local.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Europa, între două viteze salariale: diferențele uriașe de venit și o putere de cumpărare care schimbă clasamentele
Analize
Europa, între două viteze salariale: diferențele uriașe de venit și o putere de cumpărare care schimbă clasamentele
Veniturile europenilor continuă să prezinte contraste majore, în ciuda eforturilor de convergență economică și a pieței unice. Analizele recente arată că, deși ajustarea pentru puterea de cumpărare reduce decalajele, prăpastia dintre Vest și Est rămâne profundă. Criza costului vieții, inflația persistentă și efectele conflictului din Ucraina redesenează harta prosperității pe continent. Vestul continuă să domine […]
Pfizer câştigă „războiul kilogramelor” pentru 10 miliarde de dolari după retragerea rivalului danez din cursa pentru achiziția Metsera
Companii
Pfizer câştigă „războiul kilogramelor” pentru 10 miliarde de dolari după retragerea rivalului danez din cursa pentru achiziția Metsera
Pfizer a finalizat achiziția companiei Metsera, un dezvoltator de tratamente inovatoare împotriva obezității, pentru o sumă totală de 10 miliarde de dolari, potrivit CNBC. Tranzacția marchează revenirea spectaculoasă a gigantului american în zona terapiilor metabolice și închide una dintre cele mai tensionate curse de achiziții din industria farma, după retragerea rivalului danez Novo Nordisk. Retragerea […]
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Tehnologie
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit la finalul lunii octombrie primul său zbor supersonic silențios – fără zgomotul asurzitor specific undelor de șoc care dus la interzicerea avioanelor rapide timp de peste 50 de ani. Dar cum funcționează tehnologia dezvoltată de NASA, alături de Lockheed Martin, care promite să redea lumii viteza pierdută […]
ANALIZĂ
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Companii
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Un job remote oferă posibilitatea de a lucra din confortul propriei locuințe sau din orice alt loc cu acces la internet. Pe lângă comoditate, munca de acasă conferă flexibilitate și autonomie angajaților și contribuie la reducerea stresului, economisirea timpului și a banilor, precum și la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. […]
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companii
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 de miliarde de dolari din capitalizarea bursieră în ultima săptămână. Pe fondul îngrijorărilor legate de o posibilă „bulă AI”, Nvidia și Microsoft absorb aproximativ jumătate din pierderile înregistrate. Această corecție semnificativă ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea boom-ului inteligenței artificiale care a dominat piețele în […]
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Companii
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, va majora tarifele pentru serviciul său digital din decembrie. Decizia a fost luată ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a investițiilor în infrastructură. Schimbarea va afecta atât planurile existente, cât și noii abonați. Creștere de tarife la serviciile mobile 100% digitale oferite […]