În contextul unei crize tot mai acute provocate de restricțiile impuse de China asupra exporturilor de metale rare, un producător auto japonez a decis să întrerupă temporar producția unui model important.
Aceasta marchează prima oprire a producției unui vehicul japonez cauzată direct de măsurile restrictive luate de Beijing în acest domeniu sensibil. Informația a fost dezvăluită inițial de cotidianul economic Nikkei, fiind ulterior confirmată și de Reuters prin surse apropiate situației.
Suzuki Motor a confirmat că a oprit temporar producția modelului Swift la uzinele sale din Japonia din cauza restricțiilor impuse de China în privința pământurilor rare.
Deși oficialii mărcii au invocat „o lipsă de componente” pentru perioada 26 mai-6 iunie, fără a oferi detalii, surse din interiorul companiei, susțin că întreruperea producției este legată de dificultățile întâmpinate în aprovizionarea cu metale rare utilizate în anumite motoare și sisteme electronice. Excepție face versiunea de performanță Swift Sport, care va continua să fie produsă, potrivit Business Standard.
China este cel mai mare furnizor global de pământuri rare, cu aproximativ 70% din producția mondială de metale din pământuri rare în 2023. De asemenea, această țară deține și circa 90% din producția de magneți din pământuri rare.
În luna aprilie, Beijingul a decis să restricționeze exporturile unei game extinse de metale critice și componente derivate (inclusiv magneți permanenți), sub pretextul protejării securității naționale. Măsura a provocat un adevărat șoc în industria globală, afectând producția nu doar în sectorul auto, ci și în domenii strategice precum aeronautica, apărarea și tehnologia de vârf (semiconductori, senzori, telecomunicații, etc.).
Impactul nu se resimte doar în Asia. Potrivit Reuters, mai mulți furnizori europeni de componente auto au fost nevoiți să suspende producția, potrivit Asociației Europene a Furnizorilor de Autovehicule (CLEPA).
În același timp, giganți precum Mercedes-Benz și BMW explorează opțiuni de diversificare a surselor de aprovizionare pentru a evita dependența critică de China. În Statele Unite, Ford a fost nevoit să închidă temporar linia de asamblare din Chicago pentru SUV-ul Explorer, la sfârșitul lunii mai.
În acest context tensionat, decizia Suzuki semnalează o tendință tot mai vizibilă: vulnerabilitatea lanțurilor globale de aprovizionare, în special atunci când este vorba de resurse strategice aflate sub controlul unui număr redus de țări. Într-un moment în care electrificarea și digitalizarea mașinilor necesită din ce în ce mai multe astfel de materiale, orice dezechilibru geopolitic poate genera efecte în cascadă asupra întregului sector auto.