Prima pagină » Tehnologia care va schimba regulile jocului în mobilitatea electrică

Tehnologia care va schimba regulile jocului în mobilitatea electrică

Tehnologia care va schimba regulile jocului în mobilitatea electrică

Într-un moment în care Tesla și alți jucători mari din industrie caută soluții sustenabile pentru mobilitatea electrică, provocările legate de bateriile pentru EV-uri devin tot mai evidente.

O echipă de cercetători de la renumita universitate MIT au descoperit o nouă tehnologie care ar putea să fie una dintre cele mai promițătoare pentru viitorul transportului cu emisii zero.

Provocări și nevoi în tranziția către mobilitatea electrică

mobilitatea electrică

Fotografii: Shutterstock

Massachusetts Institute of Technology (MIT), în colaborare cu alte institute din SUA, au creat o celulă de combustibil pe bază de sodiu și aer. Aceasta ar putea reprezenta o soluție viabilă pentru propulsia viitoarelor vehicule electrice de mari dimensiuni, inclusiv a avioanelor. Tehnologia depășește limitările bateriilor sodiu-aer convenționale și, totodată, oferă un potențial unic de captare a carbonului din atmosferă, relatează Interesting Engineering.

Pe măsură ce lumea se îndepărtează de combustibilii fosili, bateriile devin esențiale în tranziția către o energie curată, permițând stocarea surplusului de energie regenerabilă. Acumulatorii litiu-ion, care sunt folosiți în prezent pe scară largă, se apropie însă de limitele lor tehnologice, mai ales când vine vorba de transporturi grele și aeriene, acolo unde este nevoie de densități energetice mai mari.

În schimb, bateriile metal-aer, precum cele sodiu-aer, sunt privite ca o alternativă promițătoare pentru aplicații cu cerințe ridicate de putere, dar dezvoltarea lor este încă în fază experimentală.

Salvarea vine de la MIT, care propune o soluție inovativă. Astfel, în locul unei baterii clasice, cercetătorii americani au dezvoltat o celulă de combustibil cu chimie sodiu-aer, care funcționează diferit și oferă beneficii suplimentare.

Ce beneficii are noua baterie sodiu-aer

În prototipul de laborator, cercetătorii de la MIT au folosit două tuburi de sticlă verticale conectate printr-un electrolit ceramic solid și un electrod poros care lasă să pătrundă aerul. Un tub conținea sodiu lichid, iar celălalt aer, adică oxigenul necesar reacției, se precizează într-un comunicat oficial.

În urma reacției, se generează oxid de sodiu și energie și, prin ajustarea umidității fluxului de aer, s-a obținut o densitate energetică de 1.700 Wh/kg, ceea ce depășește pragul necesar pentru o aeronavă electrică (aproximativ 1.000 Wh/kg).

Trebuie spus că, într-o baterie clasică, reacția are loc în interiorul unui container sigilat. Spre comparație, o celulă de combustibil funcționează cu reactanți care intră și ies, ceea ce permite „realimentarea” rapidă în locul reîncărcării, un detaliu esențial pentru aplicațiile comerciale.

Deși energia este densă, componentele reacției, sodiul și aerul, nu sunt foarte concentrate. Reacțiile chimice nedorite sunt în acest caz minime și nu generează efecte catastrofale, așa cum se întâmplă în cazul unei defecțiuni termice la baterii. Astfel, celula sodiu-aer este mult mai sigură pentru utilizare în transportul aerian sau naval.

Un alt avantaj important este faptul că oxidul de sodiu rezultat reacționează cu umiditatea și apoi cu dioxidul de carbon din atmosferă, formând bicarbonat de sodiu. Această reacție ajută la captarea CO₂-ului și poate chiar contribui la deacidificarea oceanelor, un efect secundar benefic pentru combaterea schimbărilor climatice.

Alte articole importante
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
Companii
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
În luna noiembrie, înmatriculările de mașini noi în România a înregistrat o creștere spectaculoasă, de peste 36% față de aceeași perioadă din 2024. Această evoluție semnificativă a pieței auto locale reflectă interesul tot mai mare al românilor pentru înnoirea parcului auto național, precum și dinamica pozitivă a segmentului de vehicule prietenoase cu mediul. Vânzări record […]
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
Lukoil ar prefera oferta băncii americane de investiții Xtellus Partners pentru vânzarea portofoliului său internațional, evaluat la 22 de miliarde de dolari. Tranzacția ar avea loc fără numerar, printr-un schimb de titluri deținute de investitori americani. Termenul-limită impus de Trezoreria SUA pentru finalizarea vânzării a fost extins până la 17 ianuarie. Lukoil negociază o tranzacție […]
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
Tehnologie
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
OpenAI a lansat pe repede înainte GPT-5.2, cel mai avansat model al său, după ce Google a zguduit industria luna trecută cu Gemini 3. Noul model apare la numai câteva săptămâni după GPT-5.1 – cel mai scurt ciclu de lansare din istoria companiei. GPT-5.2 vine în trei versiuni și promite viteză, acuratețe și performanță fără […]