China susține că a găsit soluția pentru o problemă tehnică majoră care a dus la eșecul proiectului Hyperloop al lui Elon Musk.
Cercetătorii chinezi au dezvoltat un sistem avansat de suspensie pentru trenurile maglev, capabil să reducă vibrațiile și instabilitățile care până acum blocau realizarea călătoriilor în tuburi vidate la viteze de până la 1.000 km/h. Acest progres ar putea relansa visul mobilității extrem de rapide și transforma radical viitorul transportului.
Proiectul Hyperloop a fost abandonat oficial în 2023, însă cercetătorii chinezi continuă să facă pași importanți în direcția transportului viitorului. La centrul de testare din Datong, provincia Shanxi, inginerii care lucrează la prima linie maglev în tub vidat, la scară completă, au anunțat că au identificat și remediat o deficiență majoră care a pus în dificultate conceptele de transport ultra-rapid.
Problema viza instabilitatea cauzată de cele mai mici imperfecțiuni ale infrastructurii, și anume denivelări minore ale șinelor, deformări ale podurilor sau abateri ale bobinelor magnetice din sol. La viteze de 400-600 km/h sau mai mari, aceste neregularități provoacă turbulențe severe în capsulele aflate în levitație magnetică, afectând confortul și siguranța pasagerilor, relatează Interesting Engineering.
La 600 km/h, nivelul de disconfort a fost măsurat la 4,2 pe scara Sperling, ceea ce indică o experiență considerată dăunătoare pentru sănătate. Pentru a răspunde acestei provocări, echipa condusă de Zhao Ming din cadrul diviziei de propulsie electromagnetică a CASIC (China Aerospace Science and Industry Corporation) a dezvoltat un sistem inovator de suspensie hibrid.
Acesta combină arcuri de aer pasive cu actuatoare electromagnetice controlate de algoritmi AI. Noua tehnologie folosește două metode esențiale: amortizarea „sky-hook”, care stabilizează vehiculul ca și cum ar fi suspendat de un punct imaginar fix și controlul PID optimizat genetic (NSGA-II), care permite adaptarea dinamică la condițiile de rulare.
Testele efectuate cu modele la scară redusă și simulatoare avansate au demonstrat o reducere de aproape 46% a vibrațiilor verticale. Indicele Sperling, care măsoară disconfortul pasagerilor, a scăzut sub pragul de 2,5, considerat tolerabil pentru călătorii la viteze de până la 1.000 km/h, notează South China Morning Post.
Aceste progrese vin într-un moment-cheie. În 2025, China își consolidează poziția de lider global în domeniul trenurilor maglev de mare viteză, văzând în această tehnologie nu doar o soluție pentru mobilitate urbană și interurbană, ci și o potențială platformă pentru lansări spațiale low-cost.
Sistemul de suspensie propus va trebui în continuare testat la scară reală și în condiții extreme, precum frânări de urgență sau impacturi neașteptate. Cu toate acestea, cercetătorii chinezi sunt încrezători că această inovație ar putea transforma radical transportul de mare viteză, făcând posibilă o călătorie între Beijing și Shanghai în mai puțin de o oră, fără turbulențe și fără compromisuri de siguranță.