Prima pagină » Cum vrea Europa să limiteze accesul copiilor la rețelele de social media

Cum vrea Europa să limiteze accesul copiilor la rețelele de social media

Cum vrea Europa să limiteze accesul copiilor la rețelele de social media

Uniunea Europeană accelerează demersurile pentru a limita accesul minorilor la platformele de social media, într-un efort susținut de a combate efectele negative ale mediului online asupra sănătății mintale a copiilor.

Începând cu luna iunie, mai multe țări membre ale Uniunii vor demara o inițiativă comună pentru introducerea unei limite minime de vârstă pentru utilizarea rețelelor sociale.

Care este poziția giganților din social media

social media

Inițiativa aparține Greciei și este susținută puternic de Franța, Spania și Danemarca, țară care va prelua președinția rotativă a Consiliului UE în a doua jumătate a anului. Elenii propun introducerea unui concept unitar de „maturitate digitală” în toate statele membre ale UE, cu scopul de a oferi o protecție mai mare minorilor la aplicații precum TikTok, Instagram sau Snapchat.

Noua reglementare prevede ca accesul copiilor să nu mai fie posibil fără consimțământul părinților, care să fie exprimat în mod clar. În plus, Comisia Europeană analizează posibilitatea ca verificarea vârstei să fie integrată direct în sistemele de operare ale smartphone-urilor și ale tabletelor, cum ar fi Android și iOS, în loc să se bazeze pe aplicații externe. Acest model ar impune responsabilități directe asupra marilor giganți tehnologici, precum Google și Apple, relatează Politico.

Dar, marile companii din domeniul social media, inclusiv gigantul Meta, fac presiuni pentru ca aceste controale să fie implementate prin magazinele de aplicații, nu prin sistemele de operare. La rândul lor, Google și Apple sugerează că responsabilitatea ar trebui să revină producătorilor de telefoane, o variantă care, însă, ar putea întârzia aplicarea efectivă a regulilor cu ani de zile.

Limită de vârstă pentru utilizatori

O altă direcție importantă de acțiune urmărită de Comisia Europeană vizează eliminarea elementelor manipulative din aplicațiile sociale, precum redarea automată a videoclipurilor, personalizarea excesivă și notificările intrusive.

Aceste funcții, cunoscute sub denumirea de „arhitecturi persuasive”, sunt gândite pentru a crește timpul petrecut de utilizatori în mediul online. În plus, potrivit experților, ele pot contribui la apariția comportamentelor nesănătos în rândul minorilor.

Australia este prima țară din lume care a luat poziție în ceea ce privește accesul minorilor la platformele de social media. Guvernul de la Canberra a stabilit o vârstă minimă de 16 ani pentru crearea conturilor pe anumite rețele sociale, iar noua lege va intra în vigoare la finalul lui 2025.

În Europa, Franța a făcut primii pași în această direcție în 2024, atunci când președintele Emmanuel Macron a lansat un set de măsuri pentru a limita accesul copiilor la aplicațiile sociale, transformând ideea de „majorat digital” într-o politică oficială. Chiar dacă Grecia recunoaște că o interdicție absolută este greu de pus în practică, autoritățile europene vor să meargă mai departe.

Astfel, cele două țări susțin o interdicție a accesului la rețelele de socializare pentru utilizatorii cu vârsta sub 15 ani. În schimb, Spania dorește să lase discuția deschisă la nivelul UE, după cum a declarat pentru Euractiv un purtător de cuvânt al reprezentanței spaniole.

Accentul se mută în acest fel de pe interdicții brute pe crearea unui ecosistem digital mai sigur și mai puțin captivant pentru copiii vulnerabili.

Alte articole importante
Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă
Companii
Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă
Mărcile chineze de vehicule electrice au intrat într-o nouă etapă, în care investesc mai mult în străinătate decât pe piața locală. Această schimbare marchează o transformare majoră a strategiei companiilor chineze, care caută profituri mai mari și acces direct la piețele globale. Pentru mărcile chineze, investițiile în EV-uri în străinătate devin prioritare Un raport publicat de […]
SoftBank devine partener strategic al SUA printr-o investiție de două miliarde de dolari
Companii
SoftBank devine partener strategic al SUA printr-o investiție de două miliarde de dolari
SUA câștigă un nou partener strategic în domeniul tech, după ce fondul de investiții SoftBank din Japonia a anunțat că va investi două miliarde de dolari în acțiuni Intel. Tranzacția consolidează relațiile dintre cele două țări și sprijină redresarea producătorului american de semiconductori. SoftBank sprijină redresarea Intel cu o investiție de 2 miliarde $, întărind […]
De la Ibiza, spre Dolomiți: verile fierbinți și turismul de masă amenință economiile Europei
De la Ibiza, spre Dolomiți: verile fierbinți și turismul de masă amenință economiile Europei
Căldura, seceta și vânturile puternice au provocat și anul acesta incendii în Grecia, în Turcia, Portugalia, Spania și Franța. Valurile de căldură din Spania au dus la peste 1.100 de decese, potrivit Ministerului Sănătății. Obiective turistice – precum Acropole din Atena sau Turnul Eiffel din Paris – au fost închise din cauza temperaturilor periculoase. Totuși, […]
Proces colectiv împotriva Tesla: funcțiile de pilot automat, atacate în instanță de șoferii californieni
Proces colectiv împotriva Tesla: funcțiile de pilot automat, atacate în instanță de șoferii californieni
Șoferii Tesla din California pot iniția un proces colectiv împotriva companiei, care vizează funcțiile sale de conducere autonomă. Acțiunea vine pe fondul unor îngrijorări legate de siguranța sistemului și de modul în care acesta este promovat către clienți. Funcțiile de pilot automat Tesla, subiectul unui proces colectiv în California Un judecător federal din San Francisco […]
Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului
Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului
La cinci ani după ce Covid-19 a golit cerul, cererea globală de combustibil pentru avioane încă nu și-a revenit la nivelul de dinaintea pandemiei. Între timp, consumul global pentru toate celelalte categorii de produse petroliere rafinate — benzină, motorină, GPL, nafta și păcură — a depășit deja nivelurile din 2019, scrie Bloomberg. Cererea globală de […]
OpenAI lansează cel mai ieftin abonament ChatGPT. În ce țară este disponibil și cât costă?
Companii
OpenAI lansează cel mai ieftin abonament ChatGPT. În ce țară este disponibil și cât costă?
OpenAI a lansat cel mai ieftin abonament ChatGPT de până acum, oferind utilizatorilor acces extins la modelul GPT-5 și la funcții suplimentare. Măsura face parte din strategia gigantului tech american de a-și consolida prezența pe a doua cea mai mare piață după numărul de utilizatori. OpenAI extinde accesul la ChatGPT în India cu un abonament […]