Producătorii de șampanie franceză se confruntă cu presiuni crescute după ce Donald Trump a impus tarifele vamale de 10% și amenință cu majorarea lor la 30%.
În condițiile în care America este cea mai mare piață de export pentru șampanie, riscurile pentru micii viticultori și relațiile comerciale pe termen lung devin tot mai mari.
Producătorii de șampanie din nord-estul Franței sunt nevoiți să-și caute noi piețe de desfacere, în contextul în care Donald Trump a amenințat cu impunerea unor taxe vamale de 30% pentru importurile din Uniunea Europeană, a declarat președintele unui important grup industrial francez, citat de Reuters.
Statele Unite reprezintă cea mai importantă piață de export pentru șampanie, însumând 10% din volum și 15% din valoarea exporturilor.
Producătorii acestei băuturi fine avertizează că noile tarife vor conduce la majorarea prețurilor pentru consumatori și la pierderi de locuri de muncă de-a lungul întregului lanț de aprovizionare, inclusiv în SUA.
„Repercusiunile pentru micii producători de şampanie vor fi severe. Vom pierde venituri din vânzarea sticlelor, iar asta ne va afecta şi cota admisă pentru recolta de struguri”, a declarat Stephane Vignon, al cărui domeniu viticol din Verzenay produce șampanie din 1946.
Maxime Toubart, președintele Comitetului Șampaniei (Comité Champagne), a precizat că, în prezent, 70% din totalul vânzărilor de șampanie sunt concentrate în doar cinci țări. Potrivit acestuia, eventualele tarife impuse de SUA ar trebui să impulsioneze industria să își diversifice piețele, cu un interes crescut pentru Brazilia, Asia de Sud-Est și Africa de Sud. El a subliniat că înlocuirea pieței americane este dificilă.
„Nu putem pur şi simplu spune că nu mai vindem trei milioane de sticle în SUA şi le trimitem în Japonia. Nu există alternativă reală astăzi pentru această scădere de volum”, a explicat Toubart.
Exporturile totale de șampanie au scăzut cu peste 10% anul trecut, însă au înregistrat o ușoară revenire în primele patru luni din 2025, înainte ca SUA să aplice o taxă vamală de 10% în aprilie, potrivit agenției FranceAgriMer, citat de Global Banking and Finance.
Hugo Drappier, reprezentant al casei de șampanie Drappier, a atras atenția că noile tarife ar putea afecta relațiile comerciale construite în timp cu partenerii americani.
„Dacă mâine se aplică tariful de 30%, cu siguranţă va afecta relaţia. Am construit această încredere prin calitatea vinurilor noastre… Sperăm să nu se rupă această legătură”, a precizat el.