Compania americană First Brands Group, cu peste 10 miliarde dolari datorii, a depus dosar de faliment – declanșând temeri pe piețele globale de credit.
First Brands Group, producător american de componente auto, s-a declarat în stare de insolvență, sub protecția Capitolului 11 în Texas – o procedură juridică din Codul falimentului al Statelor Unite, care le permite companiilor să se reorganizeze în timp ce rămân operaționale.
First Brands operează în Statele Unite, România, Mexic şi Taiwan, dar doar activitățile din America au fost incluse în dosarul de faliment. Charles Moore, de la Alvarez & Marsal, a fost numit Chief Restructuring Officer. Mai multe entități afiliate, inclusiv Carnaby Capital Holdings, au intrat şi ele în procedură de faliment.
Estimările inițiale indică datorii între 10 și 50 miliarde de dolari şi active între 1 şi 10 miliarde de dolari, scrie Financial Times. Falia financiară vine după o expansiune agresivă, susținută prin împrumuturi din pieţele private. Folosirea finanțării off-balance sheet (folosirea unor mecanisme prin care o companie obține bani sau lichidități fără ca aceste datorii să apară clar în bilanț) a amplificat incertitudinile privind adevărata povară a datoriilor.
Anterior acestui proces, First Brands raportase 5,9 de milioane de dolari datorii pe termen lung şi aproximativ 1 mld. USD lichidități. Mulți creditori suspectează că există obligații ascunse legate de facturi şi stocuri. Un comitet special va investiga aranjamentele de finanțare off-balance sheet, precizează sursa citată. Printre creditori, figurează firme specializate, expuse la factoringul companiei.
Prinderea unor fonduri de către una dintre băncile creditoare a redus lichiditatea și a precipitat colapsul. Compania a obținut un împrumut de tip debtor-in-possession de 1,1 mld. USD, pentru a-și finanța operațiunile în perioada de restructurare. În cazul creditului „Debtor-in-possession”, debitorul rămâne în posesia și controlul companiei, chiar dacă e în faliment, pentru a continua să plătească salarii, furnizori, utilități și producția, firma are nevoie de lichidități.
Deprecierea rapidă a valorii obligațiunilor acestei companii a şocat investitorii, scrie sursa citată. Datoria s-a tranzacționat la o treime din valoare.
Colapsul survine la scurt timp după falimentul creditorului auto Tricolor, intensificând temerile cu privire la riscurile din creditul corporativ. Investitori şi bănci mari sunt deopotrivă expuși unor pierderi semnificative în urma expansiunii agresive prin credit, scrie sursa citată. Riscurile de contagiune afectează stabilitatea piețelor de obligațiuni private. Apar semnale de criză sistemică în segmentele mai puțin reglementate ale finanțării.
Detaliile complete ale situației financiare s-ar putea dezvălui doar treptat, în contextul dezbaterilor judiciare. Creditorii vor lupta pentru a-și recupera investițiile prin procesul de reorganizare. Reputația piețelor de credit private este testată în fața acestei crize, scrie Financial Times. Criza ar putea remodela raportul de forțe între finanțarea bancară și cea privată.