India pregătește o mega-investiție de 125 de miliarde de dolari pentru una dintre cele mai ambițioase modernizări ale infrastructurii rutiere din istoria sa.
Proiectul vizează construirea a 17.000 km de drumuri de mare viteză, menite să transforme transportul și să impulsioneze economia țării.
Foto: Freepik
India își propune să-și extindă de cinci ori rețeaua de drumuri de mare viteză în mai puțin de zece ani. Proiectul presupune o investiție de 11.000 de miliarde de rupii (aproximativ 125 de miliarde de dolari). Aceasta va fi destinată modernizării infrastructurii și reducerii costurilor logistice, potrivit unor surse citate de Bloomberg.
Planul vizează construirea a 17.000 de kilometri de drumuri expres cu acces controlat/ Acestea ar urma să permită șoferilor să circule cu viteze de până la 120 km/h. Șoselele vor asigura legături mai rapide și mai eficiente comparativ cu autostrăzile clasice, au precizat surse apropiate proiectului, sub protecția anonimatului.
Din totalul rețelei planificate, aproximativ 40% este deja în construcție și ar trebui finalizată până în 2030. Restul coridoarelor ar trebui să fie demarate în 2028 și terminate până în 2033.
Eforturile Indiei reflectă eforturile altor mari economii care și-au extins masiv infrastructura rutieră pentru a reduce costurile logistice. China a construit din anii ’90 peste 180.000 km de drumuri expres. În același timp, Statele Unite întrețin peste 75.000 km de autostrăzi interstatale.
În prezent, rețeaua națională de autostrăzi a Indiei acoperă 146.000 km. Din total, doar vreo 4.500 km corespund standardelor de viteză ridicată, au adăugat sursele, informează Economic Times. Planul Indiei este mai redus comparativ cu cele ale Chinei sau ale SUA. Totuși, acesta se remarcă prin termenele ambițioase și prin dependența de un model de finanțare mixt, menit să atragă capital privat.
Proiectele cu randament estimat de peste 15% vor fi dezvoltate pe baza sistemului BOT (Build-Operate-Transfer), ce permite recuperarea investițiilor prin taxe de utilizare. În schimb, pentru proiectele cu profitabilitate mai mică, statul va acoperi în avans 40% din totalul costurilor de construcție printr-un model hibrid.
În paralel, Autoritatea Națională pentru Autostrăzi desfășoară un amplu proces de modernizare a actualei infrastructuri. În anul fiscal încheiat la 31 martie 2025, instituția a cheltuit un record de 2.500 miliarde rupii pentru lucrări de construcție.
Suma este cu 21% mai mare comparativ cu exercițiul precedent. Pentru anul fiscal 2025-2026, guvernul de la New Delhi a majorat bugetul destinat drumurilor și autostrăzilor la 2.900 miliarde rupii.
În următorii trei ani India ar putea atrage investiții de sute de miliarde de dolari în infrastructură, conform estimărilor Deloitte India. Acestea vor fi susținute de sprijinul politic, creșterea cererii și amploarea proiectelor aflate în pregătire.