Donald Trump pare să își asume rolul de CEO al SUA, aplicând strategii corporatiste în relația cu marile companii și investitori străini.
În mai puțin de șase luni, președintele american a atras angajamente de investiții ce depășesc 4.000 de miliarde de dolari, transformând politica economică într-un veritabil joc de afaceri.
Foto: Shutterstock
Președintele abordează marile corporații folosind aceeași tactică de presiune și de șantaj pe care a folosit-o în războiul tarifar. Funcția de președinte al Statelor Unite presupune conducerea supremă a forțelor armate, printre multe alte atribuții. Pentru Donald Trump, care înainte de a deveni politician a fost un antreprenor agresiv și ambițios, acest rol nu este suficient, iar el începe să adopte stilul și prerogativele unui CEO (n.n. – Chief Executive Officer), scrie cotidianul spaniol El Pais.
Ceea ce contează pentru Trump este cine ia deciziile, indiferent de titlu. Fără să încheie încă războiul comercial cu diverse țări și blocuri economice, liderul de la Casa Albă a deschis recent un nou front cu marile corporații. El a intervenit în decizii majore, precum schimbarea rețetei Coca-Cola pentru a folosi zahăr de trestie, și a amenințat că va crea un fond suveran prin care SUA să decidă direct unde să investească la nivel global. De asemenea, au apărut zvonuri și despre o posibilă implicare a statului în compania Intel.
Trump se laudă că a atras aproape 4.000 de miliarde de dolari în investiții private plus alte angajamente din partea unor țări precum Japonia sau Arabia Saudită, toate în de ceva mai mult de șase luni. Metoda sa de lucru cu companiile este similară celei utilizate cu statele. Mai exact, el semnalează o industrie și, câteva zile mai târziu, marile firme reacționează cu investiții noi în Kentucky sau în Carolina de Sud. Ca și în cazul promisiunilor electorale, doar timpul va arăta dacă aceste angajamente vor fi respectate.
Cea mai recentă mișcare inspirată din mediul corporativ a fost să ocolească acordurile cu statele și să negocieze direct cu companiile plata unui procent din vânzările lor pe anumite piețe. Astfel, Nvidia și AMD ar urma să plătească 15% din vânzările cipurilor lor de inteligență artificială din China, o strategie despre care Secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, consideră că ar putea fi extinsă și la alte sectoare.
Pentru Trump, creșterea economică a SUA depinde de investiții masive pe teritoriul național, care să genereze locuri de muncă și să stimuleze veniturile și consumul, un capitalism pur și dur. Conform Casei Albe, de la începutul anului, investițiile în SUA au depășit 8.000 de miliarde de dolari, jumătate provenind din acorduri directe cu națiuni precum Emiratele Arabe Unite, Qatar, Japonia, Arabia Saudită, India și Coreea de Sud, relatează Bloomberg.
Restul sumelor provin din deciziile consiliilor de administrație ale corporațiilor, Apple fiind cel mai mare contributor până acum, cu investiții de 600 de miliarde de dolari în patru ani și cu 20.000 de noi locuri de muncă. Nvidia a alocat 500 de miliarde pentru dezvoltarea tehnologiilor AI, iar proiectul Stargate, împreună cu OpenAI, Softbank și Oracle, vizează construirea unei infrastructuri avansate pentru inteligența artificială.
Investițiile majore continuă în sectorul semiconductorilor, cu Micron, IBM și TSMC care investesc sute de miliarde pentru noi fabrici și modernizări, iar în industria farmaceutică, companii precum Johnson & Johnson, Roche, AstraZeneca, Novartis și Sanofi alocă zeci de miliarde pentru modernizare și extindere.
Sectorul logistic și comerțul global nu sunt neglijați. Astfel, Amazon investește 34 de miliarde de dolari pentru extinderea depozitelor și a centrelor de date, creând până la 100.000 de locuri de muncă. În industria auto, Trump sprijină atât companii locale, cât și străine, precum Hyundai, Stellantis, GM Ford sau John Deere, cu investiții de zeci de miliarde de dolari pentru fabrici noi și modernizări ale unităților existente.
„Situația este neobișnuită și îngrijorătoare, deoarece totul devine considerat securitate națională, iar accesul la licențe depinde de contribuția fiecărei companii”, explică Gary Hufbauer, cercetător la Institutul Peterson de Economie Internațională, pentru Bloomberg.
Practic, companiile trebuie să plătească mai mult pentru a continua să facă afaceri – prin ordinul noului CEO al Americii.