Prima pagină » Mit spulberat: bateria unui vehicul electric rezistă mai mult decât mașina în sine

Mit spulberat: bateria unui vehicul electric rezistă mai mult decât mașina în sine

Mit spulberat: bateria unui vehicul electric rezistă mai mult decât mașina în sine
Foto: Shutterstock

Un studiu recent a arătat că bateria unui vehicul electric poate funcționa eficient chiar și după 20 de ani, rezistând mai mult decât mașina în sine.

Astfel, este doborât încă un mit legat, acesta fiind un argument solid în favoarea mașinilor cu zero emisii.

Bateria unui vehicul electric poate trăi mai mult decât automobilul în sine

Alt mit spulberat: bateria unui vehicul electric rezistă mai mult decât mașina în sine

Potrivit unui raport publicat de compania britanică Geotab, specializată în telematică auto, bateriile vehiculelor electrice moderne pot rămâne funcționale timp de până la două decenii, având o rată anuală de degradare medie de doar 1,8%.

Aceasta înseamnă că, după 20 de ani, o baterie poate păstra în jur de 64% din capacitatea sa inițială, cu condiția să nu apară defecțiuni majore. Prin comparație, în Statele Unite, durata medie de utilizare a unui automobil pe benzină sau motorină este de aproximativ 14 ani „Degradarea bateriilor vehiculelor electrice este aproape o problemă irelevantă”, conchid autorii studiului citați de publicația Arena EV.

Analiza s-a bazat pe datele reale colectate de la peste 10.000 de vehicule electrice, oferind o imagine detaliată asupra performanței pe termen lung a acumulatorilor de înaltă tensiune.

Un alt aspect important scos în evidență de cercetare este acela că rata de defectare completă a bateriilor este extrem de scăzută, sub 0,5% pentru modelele fabricate în ultimii zece ani. Deși degradarea nu urmează un ritm constant, specialiștii notează că pierderea de capacitate este mai accentuată în primii ani de utilizare, după care se stabilizează pentru o perioadă îndelungată, crescând din nou abia spre finalul ciclului de viață.

Ce soluții recomandă experții

Factorii de mediu joacă un rol semnificativ în acest proces. Temperaturile ridicate accelerează uzura bateriei, motiv pentru care experții recomandă parcarea la umbră, în special în timpul procesului de încărcare.

În același timp, modul de încărcare influențează la rândul său durata de viață. Mai exact, încărcarea rapidă (DC fast charging), care este utilizată în mod frecvent, poate grăbi degradarea în comparație cu încărcarea lentă (nivel 1 sau nivel 2), iar, din acest motiv, se recomandă utilizarea acesteia doar atunci când este cu adevărat necesară, potrivit InsideEVs.

Pentru bateriile de tip NMC (nichel-mangan-cobalt) și a celor NCM (nichel-cobalt-mangan), menținerea nivelului de încărcare între 20% și 80% este o strategie eficientă pentru a le prelungi durata de viață. În cazul bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat), această regulă este mai puțin restrictivă, dar tot se recomandă evitarea frecventă a încărcărilor până la 100%.

Totodată, studiul subliniază că orice baterie, asemenea componentelor mecanice dintr-un motor clasic – precum furtunurile sau pompele – suferă inevitabil o uzură în timp, indiferent de gradul de utilizare.

Alte articole importante
Grokipedia lui Elon Musk răspândește teorii ale conspirației și perspective conservatoare
Grokipedia lui Elon Musk răspândește teorii ale conspirației și perspective conservatoare
Elon Musk a lansat recent Grokipedia, o enciclopedie generată de AI ce ridică noi controverse legate de teorii ale conspirației. Musk a anunțat în septembrie că proiectul este „o îmbunătățire masivă față de Wikipedia” și „un pas esențial pentru înțelegerea Universului.” Lansarea a fost amânată, deoarece Musk a spus că echipa avea nevoie „să elimine propaganda” din conținut. La început, revista Wired, cunoscută […]
Elon Musk lansează „Grokipedia”, enciclopedia AI care vrea să detroneze Wikipedia
Tehnologie
Elon Musk lansează „Grokipedia”, enciclopedia AI care vrea să detroneze Wikipedia
Elon Musk a lansat luni o enciclopedie alimentată de inteligență artificială, „Grokipedia”. Site-ul a avut parte de o lansare dificilă, prăbușindu-se temporar înainte să revină online. Promisă drept o alternativă „mai bună și mai puțin părtinitoare” decât Wikipedia, noua platformă deja stârnește dezbateri aprinse. Elon Musk lansează Grokipedia, după un început cu probleme Elon Musk […]
Microsoft preia 27% din OpenAI într-o tranzacție de 135 miliarde $
Companii
Microsoft preia 27% din OpenAI într-o tranzacție de 135 miliarde $
OpenAI a anunțat că va acorda Microsoft o participație de 27%, evaluată la aproximativ 135 de miliarde de dolari. Parteneriatul consolidează colaborarea strategică dintre cei doi giganți și redefinește echilibrul de putere în cursa globală pentru dominația inteligenței artificiale. Microsoft preia o participație de 27% la OpenAI, estimată la 135 miliarde $ Microsoft și OpenAI […]
Răzbunarea împotriva bancherilor „tocilari” este aproape
Răzbunarea împotriva bancherilor „tocilari” este aproape
Inteligența artificială îi va înlocui, curând, pe tinerii bancheri care, cândva, îi detronau – la rândul lor – pe vorbitorii carismatici din sălile de consiliu. Marile companii le plătesc sume exorbitante celor mai buni finanțiști să antreneze inteligența artificială în modele financiare. În curând, AI-ul va fi suficient de pregătit încât să își preia, în […]
Apple, a treia companie din istorie evaluată la peste 4 trilioane $
Companii
Apple, a treia companie din istorie evaluată la peste 4 trilioane $
Apple a atins o valoare de piață de peste 4 trilioane de dolari, devenind astfel a treia companie din istorie care atinge acest prag. Performanța reflectă puterea sa continuă în domeniul tehnologiei și influența majoră asupra piețelor globale. Apple atinge pragul de 4 trilioane $ și intră în topul mondial al corporațiilor Acțiunile Apple Inc. […]
Turismul în Transnistria este noul trend. De ce nu se mai satură turiștii de „țara care nu există”
Turismul în Transnistria este noul trend. De ce nu se mai satură turiștii de „țara care nu există”
Turismul în Transnistria a devenit un fenomen neașteptat, atrăgând vizitatori din întreaga lume. Mini-națiunea sovietică rămâne nerecunoscută oficial, dar turiștii nu par să se sature de experiențele sale. Statui impunătoare ale lui Lenin, suveniruri cu Putin și tancuri T-34 populate de turiști reprezintă o combinație unică în Europa. Oficial, regiunea se numește Republica Moldovenească Nistreană […]