Un studiu recent a arătat că bateria unui vehicul electric poate funcționa eficient chiar și după 20 de ani, rezistând mai mult decât mașina în sine.
Astfel, este doborât încă un mit legat, acesta fiind un argument solid în favoarea mașinilor cu zero emisii.
Potrivit unui raport publicat de compania britanică Geotab, specializată în telematică auto, bateriile vehiculelor electrice moderne pot rămâne funcționale timp de până la două decenii, având o rată anuală de degradare medie de doar 1,8%.
Aceasta înseamnă că, după 20 de ani, o baterie poate păstra în jur de 64% din capacitatea sa inițială, cu condiția să nu apară defecțiuni majore. Prin comparație, în Statele Unite, durata medie de utilizare a unui automobil pe benzină sau motorină este de aproximativ 14 ani „Degradarea bateriilor vehiculelor electrice este aproape o problemă irelevantă”, conchid autorii studiului citați de publicația Arena EV.
Analiza s-a bazat pe datele reale colectate de la peste 10.000 de vehicule electrice, oferind o imagine detaliată asupra performanței pe termen lung a acumulatorilor de înaltă tensiune.
Un alt aspect important scos în evidență de cercetare este acela că rata de defectare completă a bateriilor este extrem de scăzută, sub 0,5% pentru modelele fabricate în ultimii zece ani. Deși degradarea nu urmează un ritm constant, specialiștii notează că pierderea de capacitate este mai accentuată în primii ani de utilizare, după care se stabilizează pentru o perioadă îndelungată, crescând din nou abia spre finalul ciclului de viață.
Factorii de mediu joacă un rol semnificativ în acest proces. Temperaturile ridicate accelerează uzura bateriei, motiv pentru care experții recomandă parcarea la umbră, în special în timpul procesului de încărcare.
În același timp, modul de încărcare influențează la rândul său durata de viață. Mai exact, încărcarea rapidă (DC fast charging), care este utilizată în mod frecvent, poate grăbi degradarea în comparație cu încărcarea lentă (nivel 1 sau nivel 2), iar, din acest motiv, se recomandă utilizarea acesteia doar atunci când este cu adevărat necesară, potrivit InsideEVs.
Pentru bateriile de tip NMC (nichel-mangan-cobalt) și a celor NCM (nichel-cobalt-mangan), menținerea nivelului de încărcare între 20% și 80% este o strategie eficientă pentru a le prelungi durata de viață. În cazul bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat), această regulă este mai puțin restrictivă, dar tot se recomandă evitarea frecventă a încărcărilor până la 100%.
Totodată, studiul subliniază că orice baterie, asemenea componentelor mecanice dintr-un motor clasic – precum furtunurile sau pompele – suferă inevitabil o uzură în timp, indiferent de gradul de utilizare.