Vânzările auto din China, cea mai mare piață din lume, au consemnat în noiembrie cea mai mare scădere din ultimele zece luni.
Acest declin survine pe fondul diminuării cererii pentru vehicule înainte de reducerea iminentă a subvențiilor guvernamentale la sfârșitul anului, care a schimbat comportamentul cumpărătorilor.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/07/Masini-electrice-BYD.jpg)
Foto: BYD
Piața auto din China a înregistrat o contracție de 8,5% în noiembrie. A fost a doua lună la rând de scădere a vânzărilor pe cea mai mare piață auto din lume, transmite Reuters. Principala cauză o reprezintă diminuarea interesului cumpărătorilor înainte ca subvențiile de stat să fie reduse la sfârșit de 2025.
Livrările de automobile au scăzut luna trecută la 2,24 milioane de unități, după reculul de 0,8% din octombrie, arată raportul Asociației Chineze pentru Autoturisme. Cui Dongshu, secretarul general al organizației, a descris scăderea severă drept una „atipică”. Acesta a amintit că ultimele luni ale anului sunt, de regulă, printre cele mai bune.
Segmentul vehiculelor electrice și hibride plug-in a continuat să câștige teren. Mai exact, această piață a ajuns la o cotă de piață record de 58,9% din totalul vânzărilor. În primele 11 luni, numărul mașinilor full electrice sau PHEV achiziționate prin programe de subvenții a depășit 11,2 milioane de unități.
Reducerea facilităților fiscale pe final de an este considerată un factor major în scăderea încrederii consumatorilor. În plus, declinul vânzărilor de vehicule pe benzină și baza comparativă ridicată din 2024 au contribuit la rezultatele slabe din noiembrie. Cu toate acestea, piața auto chineză va încheia anul cu un avans de 5%.
Este de așteptat ca cea mai mare parte a creșterii exporturilor auto ale Chinei să provină din EV-uri și PHEV-uri anul viitor. Mai mult, exporturile de „electrice” și hibrizi plug-in va crește cu 40% în 2026 comparativ cu acest an, până la 2,83 milioane de vehicule. Specialiștii CMBI estimează o stagnare a vânzărilor anul viitor, în condițiile în care concurența pe piața chineză va escalada pe fondul unei invazii de modele noi.
În încercarea de a impulsiona cererea, mulți producători oferă anumite discounturi. Acestea pot ajunge până la 15.000 de yuani (circa 2.100 de dolari) pentru mașinile comandate până la 31 decembrie.
Beijing au eliminat EV-urile de pe lista industriilor strategice din planul pentru următorii cinci ani. Autoritățile chineze au semnalat o posibilă perioadă mai dificilă pentru sectorul auto, în condițiile problemelor de supraproducție și competiție acerbă.
BYD a raportat în noiembrie vânzări mai mici comparativ cu aceeași perioadă din 2024. A fost a treia lună consecutivă în care gigantul chinez a înregistrat scăderi la nivel global. Paradoxal, livrările în afara Chinei au atins în 2025 un nivel record. Compania a realizat până acum circa 91% din ținta de vânzări ajustată pentru 2025.
Tesla, în schimb, a revenit puternic pe piața chineză, comercializând 73.145 de unități. Asta, după ce, în octombrie, reușise să vândă doar 26.006 de mașini, cel mai mic nivel din ultimii trei ani. Totodată, Xiaomi a reușit pentru a treia lună la rând să depășească pragul de 40.000 de EV-uri vândute. Producătorul chinez și-a atins deja obiectivul de 350.000 de unități stabilit pentru 2025.
Exporturile de automobile ale Chinei au crescut până la 52,4% față de 27,7% în octombrie. Se estimează că, în 2025, cea mai mare parte a creșterii va proveni din exporturile de vehicule electrice și hibride plug-in. Acestea ar urma să se majoreze cu 40%, până la 2,83 milioane de unități.