Versiunea gratuită a ChatGPT, platforma de tip LLM (large language model), ar putea ca în curând să includă reclame.
Mișcarea semnalează o nouă etapă în modul în care este finanțat accesul la tehnologiile avansate de AI. Deocamdată, nu este clar cum va funcționa chatbot-ul OpenAI sau sub ce formă vor fi introduse aceste reclame.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Reclame-in-versiunea-gratuita-ChatGPT-Puterea-financiara.jpg)
Foto: OpenAI
Era inteligenței artificiale gratuite pare să se apropie de sfârșit, pe măsură ce modelul economic al platformelor începe să se schimbe. OpenAI intenționează să introducă reclame în versiunea gratuită a platformei ChatGPT. Anunțurile ar urma să fie afișate în funcție de conversațiile fiecărui utilizator, anunță Engadget.
Primele indicii vin dintr-o versiune beta a aplicației ChatGPT pentru Android. Aceasta conține linii de cod care fac trimitere explicită la afișarea reclamelor. Conform unor scurgeri de informații apărute pe platformele sociale, versiunea beta 1.2025.329 include referințe la „funcția de reclame”, „reclamă de căutare” și „conținut bazar”. Deși această variantă nu este încă disponibilă publicului, ea ar putea semnala faptul că OpenAI se pregătește să introducă publicitatea în interfața chatbot-ului său.
Descoperirea apare în contextul unui raport publicat de The Information la începutul lunii noiembrie. Publicația menționa faptul că OpenAI ia în calcul integrarea reclamelor în ChatGPT pe baza memoriei sau a conversațiilor utilizatorilor.
Sam Altman, CEO-ul OpenAI, a discutat anterior despre modul în care reclamele ar putea fi încorporate, însă nu a oferit niciodată o poziție definitivă.
La un eveniment organizat anul trecut la Harvard Business School, acesta declara că integrarea publicității în inteligența artificială este „extrem de tulburătoare pentru mine”. El spunea că reprezintă „o ultimă soluție pentru noi ca model de afaceri”, dar că „nu este total împotriva lor”.
Mesajul a fost reiterat în primul episod al podcastului OpenAI. Altman a subliniat că startup-ul său nu respinge ideea reclamelor, însă nu a găsit încă metoda potrivită de implementare. Liniile de cod descoperite recent nu indică unde ar putea fi poziționate reclamele. Totuși, este posibil să vizeze nivelul gratuit al ChatGPT, care are deja limite privind numărul de mesaje, utilizarea memoriei și volumul general de acces.
Nu este deloc surprinzător să vedem că reclamele vor ajunge în ChatGPT. Mișcarea a fost prezisă de mult timp și ar alinia chatbot-ul la alte servicii de inteligență artificială. Este ceva ce, spre exemplu, Google și Microsoft testează deja, notează Techradar.
Dacă va trebui să acceptăm prezența reclamelor, acestea ar trebui măcar să fie bine direcționate și relevante. Aplicațiile de AI cu care mulți dintre noi discutăm zilnic au acces la o mulțime de informații despre preferințele, antipatiile și interesele noastre. De asemenea, toate acestea pot fi folosite pentru a genera link-uri publicitare relevante pentru întrebările și solicitările actuale ale utilizatorilor.
Căutările prin AI sunt un punct de pornire evident, deoarece,dacă încerci să găsești ceva de cumpărat online, este posibil să fii interesat de unul sau două link-uri sponsorizate. Cu toate acestea, OpenAI va trebui să se asigure că reclamele sunt clar separate de răspunsurile obișnuite oferite de chatbot.
ChatGPT abia a împlinit trei ani pe 30 noiembrie, însă baza de utilizatori a crescut rapid la sute de milioane de persoane. Asta înseamnă foarte mulți ochi cărora li se pot arăta reclame. De asemenea, au circulat zvonuri despre posibile creșteri ale prețurilor pentru abonamente, însă acestea încă nu s-au concretizat.