Prețurile la benzină și la motorină au crescut în benzinăriile din România pentru a doua zi la rând în această săptămână, aceasta fiind a cincea modificare de preț în luna iunie.
Evoluția are loc în contextul intensificării conflictului dintre Israel și Iran, care a dus la majorarea cotațiilor internaționale ale țițeiului și ale produselor petroliere, influențând în mod direct prețurile la pompă.
Spre exemplu, la stația Petrom de pe strada Brașov din Sectorul 6 al Capitalei, benzina standard se vindea cu 7,18 lei/litru, iar motorina standard avea un preț de 7,26 lei/litru. Comparativ cu ziua precedentă, benzina s-a scumpit cu 5 bani/litru, iar motorina cu 9 bani/litru, o creștere mai accentuată în cazul motorinei, peste media obișnuită a modificărilor recente.
Creșteri similare de preț se regăsesc și în rețelele celorlalte companii de distribuție de carburanți. Aceasta este cea de-a cincea ajustare de preț din această lună. Anterior, pe 16 iunie, atât benzina, cât și motorina s-au scumpit cu câte 5 bani/litru. În 11 iunie, ambele se majoraseră cu 4 bani/litru, iar înainte de acestea, se înregistrase o altă scumpire de 4 bani și o ieftinire ușoară, de 3 bani/litru, relatează Economica.net.
Petrom, parte a grupului OMV, este liderul pieței de retail de produse petroliere din țara noastră, cu o rețea de 555 de stații (393 Petrom și 162 OMV). România consumă anual în jur de opt milioane de tone de carburanți, dintre care motorina reprezintă cea mai mare parte.
Prețurile la benzină și motorină, precum și la GPL pot fi găsite aici.
Prețurile la carburanți urmează, în mod natural, evoluțiile internaționale ale petrolului, iar tensiunile dintre Israel și Iran au provocat o creștere rapidă a cotațiilor. Astăzi, barilul de petrol Brent (etalonul european) se tranzacționa la 72,60 dolari, iar WTI (standardul american) la 73,76 dolari, ambele în creștere.
Potrivit datelor Platt’s Med, care stau la baza stabilirii prețurilor de vânzare cu amănuntul, cotațiile pentru benzină au crescut cu 13% de la începutul lunii iunie, iar cele pentru motorină cu 25%. Combustibilul diesel este mai vulnerabil la fluctuațiile geopolitice, mai ales din cauza dependenței de țiței greu și bogat în sulf, tipuri de petrol folosite în principal pentru producția sa. De asemenea, cererea crescută pentru motorină și păcură în centralele electrice din regiune, ca urmare a perturbărilor în aprovizionarea cu gaze, adaugă presiune suplimentară.
În plus, România exportă benzină, dar importă o parte din necesarul de motorină, ceea ce o face mai expusă la șocurile externe din lanțul de aprovizionare. Contextul actual sugerează că prețurile ar putea rămâne volatile în perioada următoare, pe măsură ce evoluțiile geopolitice și cele de pe piața energetică globală continuă să influențeze costurile la pompă.