Află de ce piloții români au salarii semnificativ mai mici decât colegii lor europeni și impactul acestora asupra industriei.
Diferențele salariale majore ridică semne de întrebare privind competitivitatea României în domeniul transportului aerian și retenția personalului calificat, inclusiv a piloților români.
Foto: Shutterstock
Deficitul de piloți afectează numeroase companii aeriene, deși în Europa aceștia sunt printre cei mai bine plătiți profesioniști. Compania aeriană națională a Elveției, Swiss Air, a anunțat că va anula aproximativ 1.400 de zboruri până în luna octombrie din cauza lipsei acute de piloți, relatează Euronews.
Pentru mulți, a deveni pilot reprezintă un vis, însă acesta vine la pachet cu o povară financiară considerabilă. Conform datelor Swiss, costul pregătirii pentru meseria de pilot poate ajunge la aproximativ 150.000 de euro. Această povară financiară se evidențiază mai ales în contextul salariilor piloților români. Acestea variază semnificativ, în funcție de nivelul de experiență și de regiunea în care activează.
Spre exemplu, în Regatul Unit, de exemplu, salariul anual brut pentru piloții începători este de aproximativ 54.280 de euro. În schimb, piloții cu experiență vastă pot câștiga până la circa 173.240 de euro, conform datelor British National Careers Service. Piloții din România încasează salarii modeste comparativ cu alți piloți europeni, cu un salariu mediu anual de 32.299 de euro. Cei cu experiență de peste opt ani pot ajunge la aproximativ 40.000 de euro pe an.
Potrivit ERI, în iunie, salariul mediu anual brut pentru piloții din 17 țări europene varia între 32.299 de euro în România și 113.672 de euro în Elveția. În Regatul Unit, venitul median anual pentru piloți și controlori de trafic aerian era de aproximativ 95.240 de euro în aprilie 2024. În Germania, salariul mediu lunar brut este de 12.566 de euro, adică 150.792 de euro anual. Există, însă, posibilitatea ca piloții în roluri complexe să ajungă la peste 342.000 de euro pe an.
Experiența are un impact major asupra veniturilor piloților. Astfel, piloții cu o vechime de peste opt ani câștigă de obicei cu 60-80% mai mult decât cei aflați la început de carieră, potrivit Institutului de Cercetări Economice ERI. Asta înseamnă că diferența salarială poate fi de peste trei ori între piloții începători și cei cu experiență.
Eurostat oferă estimări salariale. Cu toate acestea, ele tind să fie mai mici deoarece reflectă medii generale la nivelul industriei. Asta face comparațiile directe mai dificile. De aceea, sunt folosite și datele birourilor naționale de statistică și platforme precum ERI. Acestea oferă o imagine mai detaliată a salariilor piloților în majoritatea țărilor europene. De exemplu, piloții români reprezintă un grup care adesea este afectat de aceste diferențe.
În Franța, spre exemplu, salariul mediu lunar al piloților era de 9.300 de euro, ceea ce înseamnă 111.600 de euro pe an. În Suedia, salariul mediu anual este de aproximativ 80.822 de euro, variind între 56.125 de euro pentru începători și 100.499 de euro pentru piloții cu experiență de peste opt ani. Alte țări din Europa de Vest și de Nord oferă salarii comparabile. Astfel, Belgia și Irlanda se află în top, cu salarii medii de 110.424 și, respectiv 108.007 de euro.
În Europa de Sud și de Est, salariile sunt mai reduse. În Polonia salariul mediu este de 50.000 de euro, în Cehia – 47.974 de euro, iar în Grecia și Portugalia – între 56.000 și 60.000 de euro. Românii care devin piloți simt această diferență, iar recompensele financiare sunt substanțial mai mici față de colegii lor din alte țări.
Conform BAA Training Aviation Academy, salariile piloților sunt în creștere datorită deficitului global de specialiști. Compania de consultanță Oliver Wyman estimează că, până în 2032, industria aeriană globală ar putea avea nevoie de aproape 80.000 de piloți, dintre care 19.000 în Europa.
Piloții rămân printre cele mai bine plătite profesii în Europa. În Franța, aceștia ocupă locul 5 ca salariu mediu lunar. De asemenea, în Germania, piloții cu roluri complexe sunt cei mai bine plătiți. În schimb, în Regatul Unit și Danemarca se situează, de asemenea, în primele poziții în topul câștigurilor medii pentru profesii.
Aceste date arată nu doar valoarea financiară a profesiei de pilot în Europa, ci și provocările legate de recrutare și retenție, în contextul deficitului tot mai accentuat de specialiști în aviație. România, cu salarii semnificativ mai mici, se confruntă cu dificultăți în a atrage și menține piloți calificați în industria aeriană, iar piloții români sunt nevoiți să caute locuri de muncă mai bine plătite în străinătate.