Prima pagină » RCA se scumpește iar: tarifele de referință cresc în medie cu 5,4%

RCA se scumpește iar: tarifele de referință cresc în medie cu 5,4%

RCA se scumpește iar: tarifele de referință cresc în medie cu 5,4%
Foto: Freepik

Tarifele de referință pentru asigurarea obligatorie RCA se majorează din nou, înregistrând o creștere medie de 5,4%.

Pentru unele categorii de șoferi aceste tarife sunt în creștere, în timp ce pentru alții scad. Scumpirea reflectă evoluțiile din piața auto și costurile tot mai ridicate ale despăgubirilor, care continuă să influențeze direct prețurile plătite de șoferi.

RCA se scumpește din nou în 2025: motivele din spatele creșterii cu 5,4% a tarifelor

RCA se scumpește iar: tarifele de referință cresc în medie cu 5,4%

RCA se scumpește iar: tarifele de referință cresc în medie cu 5,4%

Tarifele de referință RCA au înregistrat o nouă creștere semnificativă, potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Pentru persoanele fizice, tariful de referință a urcat în medie cu 5,4% pentru autoturisme comparativ cu nivelul din decembrie 2024. Pentru autovehiculele de transport bunuri, tarifele au fost majorate cu 5,2%.

În cazul persoanelor juridice, creșterile sunt de 3,5% pentru autoturisme și 3,2% pentru vehiculele de transport marfă. Datele au fost publicate în Raportul semestrial privind tarifele de referință RCA, realizat de Asocierea KPMG Advisory SRL și KPMG Audit SRL.

Tendința generală este una de creștere. Cu toate acestea, ASF precizează că analiza detaliată pe categorii de risc relevă și scăderi punctuale ale tarifelor. Spre exemplu, pentru un șofer din regiunea București-Ilfov, care are între 51 și 60 de ani și deține un autoturism cu o putere între 151 și 200 kW, tariful a scăzut cu 3,5%. Reduceri similare s-au înregistrat și pentru conducătorii auto cu vârsta sub 30 de ani, care dețin mașini de peste 200 kW. În schimb, pentru vehiculele destinate transportului de persoane, creșterea medie a fost una modestă, de doar 0,4%.

De ce se ține cont în stabilirea tarifelor

ASF subliniază că tarifele de referință nu reprezintă prețuri de piață, ci au un caracter pur orientativ și sunt concepute ca un instrument statistic. Acesta are rolul de a aduce transparență și oferă consumatorilor și companiilor de asigurări o imagine clară asupra evoluției reale a costurilor din piață.

„Evoluțiile moderate consemnate în raport arată că piața RCA traversează o perioadă de stabilitate, în care ajustările sunt explicabile și gestionabile”, se precizează în comunicatul ASF.

Pentru stabilirea acestor tarife, au fost luate în calcul date statistice agregate din perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2024. Metodologia aplicată are la bază doi indicatori esențiali. Este vorba despre frecvența daunelor (cât de des se produc accidentele) și severitatea daunelor (valoarea medie a despăgubirilor).

RCA se scumpește iar: tarifele de referință cresc în medie cu 5,4%

Foto infografic: ASF

Informațiile sunt prelucrate prin Modelul Liniar Generalizat (GLM), un algoritm matematic folosit pe scară largă în domeniul actuarial. Algoritmul ține cont de factori precum vârsta asiguratului, tipul și puterea motorului mașinii și zona geografică în care este înmatriculată aceasta.

Ca să reflecte corect realitățile economice, în calcul sunt introduse ulterior și alte elemente. Ne referim la inflația daunelor (majorarea costurilor de reparație și a pieselor auto), cheltuielile administrative și comerciale ale asigurătorilor și marja de profit. Rezultatul final este un punct de reper orientativ, nu un tarif impus sau obligatoriu.

Cum sunt protejați cei care nu găsesc oferte avantajoase

Potrivit ASF, din perspectiva consumatorilor, tariful de referință are rolul de ghid orientativ. El oferă o bază de comparație între ofertele de pe piață. Pe de altă parte, el ajută șoferii să înțeleagă diferențele de preț. Pentru companiile de asigurări, datele oferă o imagine asupra tendințelor pieței, cum ar fi creșterea costurilor de despăgubire. În plus, contribuie la adoptarea din timp a măsurilor necesare pentru menținerea stabilității financiare a sistemului pe termen lung.

Tarifele de referință sunt utilizate și în cadrul mecanismului „asiguratului cu risc ridicat”. Acest mecanism este gestionat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). Scopul este acela de a-i proteja pe consumatorii care, din cauza istoricului de daunalitate, nu reușesc să găsească oferte avantajoase în piață.

ASF precizează încă o dată că prețul efectiv al polițelor RCA este stabilit exclusiv de asigurători, în funcție de metodologiile proprii, de nivelul daunelor înregistrate și de politicile comerciale ale fiecărei companii.

„Tarifele de referință, care nu reprezintă tarife de piață, sunt calculate de o companie independentă, pe baze statistice și actuariale. Prețul polițelor RCA este determinat de fiecare asigurător în parte”, se mai arată în comunicatul ASF.

În final, raportul subliniază că piața RCA se află într-o etapă de echilibru relativ. Ajustările de tarife sunt moderate și justificate de evoluțiile economice generale, în special de inflație, creșterea costurilor de reparație și a pieselor auto.

Alte articole importante
EXCLUSIV
Loredana Preda, despre povestea Palatului Noblesse: „O noblețe care nu se putea ascunde”. Cum a redat strălucirea unei bijuterii arhitecturale, acum în inima vieții culturale și sociale a Bucureștiului
Companii
Loredana Preda, despre povestea Palatului Noblesse: „O noblețe care nu se putea ascunde”. Cum a redat strălucirea unei bijuterii arhitecturale, acum în inima vieții culturale și sociale a Bucureștiului
În inima Bucureștiului vechi, pe strada Sfinților, timpul se oprește uneori din graba sa profană într-o geometrie urbană sacră: Palatul Noblesse — o bijuterie arhitecturală semnată de Alexandru Săvulescu. Clădirea, născută în 1881 pe planșele arhitectului, a fost redată orașului contemporan printr-un proces de restaurare care depășește granițele unui simplu proiect. Este o poveste despre […]
Valoarea tichetelor de masă crește iar, dar sub nivelul promis
Valoarea tichetelor de masă crește iar, dar sub nivelul promis
Valoarea tichetelor de masă va crește din nou, însă majorarea este mai mică decât cea promisă inițial de guvernanți. Diferența dintre promisiunile făcute și nivelul real al creșterii a stârnit nemulțumiri, mai ales în contextul inflației și al costurilor tot mai ridicate ale vieții. Valoarea tichetelor de masă crește, dar nu atât cât au promis […]
Lukoil pierde miliarde după sancțiunile SUA. Valoarea de piață a scăzut cu 4,6% într-o singură zi
Lukoil pierde miliarde după sancțiunile SUA. Valoarea de piață a scăzut cu 4,6% într-o singură zi
Lukoil pierde din valoare pentru a patra săptămână consecutivă pe Bursa de la Moscova. Acțiunile companiei s-au depreciat puternic după impunerea sancțiunilor americane și blocarea vânzării activelor internaționale. Miercuri, titlurile Lukoil au ajuns la 4.900 de ruble pe acțiune, cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani și jumătate. Valoarea de piață a companiei a […]
Care este viitorul Lukoil în România. Nicușor Dan a venit cu informații esențiale
Care este viitorul Lukoil în România. Nicușor Dan a venit cu informații esențiale
Președintele României, Nicușor Dan, a declarat că situația Lukoil în România este atent monitorizată de un grup guvernamental special. El a subliniat că scenariile privind o posibilă preluare a companiei sunt analizate cu atenție. Întrebat despre discuții oficiale cu Guvernul, șeful statului a explicat că primește informații constant de la echipa tehnică responsabilă de monitorizarea […]
Un pod gigant s-a prăbușit la câteva luni de la inaugurare. 1,3 milioane de dolari transformați instant în ruine
Un pod gigant s-a prăbușit la câteva luni de la inaugurare. 1,3 milioane de dolari transformați instant în ruine
Un pod prăbușit a provocat haos în provincia Sichuan, China. Podul Hongqi, inaugurat recent, s-a surpat marți, aruncând bucăți de beton și nori de praf pe versanții munților și în apa de dedesubt. Filmări cu momentul dezastrului au fost distribuite masiv pe rețelele sociale chineze. Autoritățile anunțaseră luni închiderea podului de 758 de metri, după […]
ANALIZĂ
De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA
Companii
De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA
Brand de top în Europa, Dacia nu este prezentă și pe piața nord-americană, fiind doar una dintre multe alte mărci care nu se vând în SUA. Această situație reflectă, pe de-o parte, strategia mărcii deținută de Grupul Renault, iar pe de altă parte cerințele stricte și costisitoare ale pieței de dincolo de Oceanul Atlantic. Care […]