Creșterea constantă a primelor RCA este strâns legată de frecvența ridicată a accidentelor rutiere produse de vehiculele înmatriculate în România.
Cu un parc auto tot mai aglomerat și cu un comportament adesea imprudent în trafic, riscurile crescute se reflectă inevitabil în costurile tot mai mari suportate de șoferi pentru asigurarea obligatorie.
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) atrage atenția asupra unui aspect esențial în dezbaterea publică privind piața RCA. Este vorba despre evoluția primelor de asigurare, care este direct influențată de numărul mare de accidente produse de vehiculele înmatriculate în România, atât pe teritoriul țării, cât și în afara granițelor.
Reprezentanții organizației au făcut aceste precizări în contextul în care în spațiul public „au apărut numeroase informații trunchiate sau chiar false privind piața RCA”. „Am luat notă cu îngrijorare de textele înaintate în presă de o asociație care, fără competențe pe zona de asigurări, continuă să îi dezinformeze pe români, având în vedere propriile interese economice”, se arată într-un comunicat transmis de UNSAR.
România se confruntă cu una dintre cele mai mari frecvențe ale daunelor RCA din regiune, și anume 5,6%, ceea ce înseamnă că una din 18 polițe generează un dosar de daună. Prin comparație, țări precum Polonia, Cehia sau Slovenia au o frecvență de 2,7% până la 3,5%. În plus, țara noastră ocupă un loc nedorit în topul țărilor din sistemul Carte Verde, clasându-se între primele trei locuri în ceea ce privește accidentele produse de vehiculele înmatriculate în țară, dar produse în afara granițelor.
„Realitatea este că, în medie, din fiecare 10 lei încasați din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere și a rezervelor aferente”, potrivit UNSAR.
UNSAR mai subliniază și că valoarea daunelor este în creștere îngrijorătoare. Astfel, în 2023, despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza polițelor RCA au crescut cu 38%, depășind 4,7 miliarde de lei. Dacă se adaugă și sumele acoperite de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), precum și rezervele constituite conform reglementărilor legale, valoarea totală ajunge la aproximativ 7,9 miliarde de lei.
În același timp, organizația subliniază că există o metodologie clară și avizată de un actuar independent pentru calculul tarifelor RCA. Aceasta ține cont de mai mulți factori, precum istoricul de daune al șoferului, tipul autovehiculului, zona geografică, inflația daunelor, costurile cu despăgubirile și taxele legale.
Pentru a îmbunătăți situația actuală, UNSAR propune o serie de măsuri precum reducerea numărului de accidente rutiere, reglementarea costurilor din service-urile auto și intensificarea colaborării între autorități, asigurători și consumatori. Printre soluții se numără și modificarea cadrului legal al legii RCA, aflată în dezbatere în Parlament.
În paralel, UNSAR transmite că piața de asigurări din România rămâne stabilă din punct de vedere financiar, cu indicatori solizi de solvabilitate și lichiditate, conform celor mai recente date publicate de ASF.