Prima pagină » România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei
Foto: Unsplash

România face un pas important în direcția modernizării infrastructurii prin implementarea unui nou sistem electronic de tarifare rutieră.

Practic, rovinieta și tariful pentru camioane vor fi calculate în funcție de distanța parcursă și de nivelul de emisii de CO2 ale vehiculului. Investiția se ridică la peste 281 milioane de lei, proiectul fiind finanțat din fonduri europene prin PNRR.

România trece la un sistem de tarifare rutieră digitală: proiect de 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

În ședința din 24 iulie, Executivul a adoptat o hotărâre de guvern prin care a fost aprobată nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea cheltuielilor pentru proiectul de investiții denumit „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”.

Guvernul României a dat undă verde pentru implementarea primei etape din noul sistem electronic de tarifare rutieră, un proiect evaluat la 281,4 milioane de lei, finanțat prin fondurile europene disponibile în cadrul PNRR. Sistemul marchează începutul unei reforme care va schimba fundamental modul în care sunt taxate vehiculele pe drumurile naționale, transmite Mediafax.

Prin noul sistem, autoritățile vor aplica pentru prima dată principiul „poluatorul plătește”. Concret, în cazul camioanelor cu o masă mai mare de 3,5 tone, tariful va fi calculat în funcție de distanța efectiv parcursă, în timp ce pentru celelalte categorii de vehicule se păstrează actualul sistem de taxare pe baza duratei de utilizare (rovinieta).

Marea noutate o reprezintă introducerea tarifelor diferențiate în funcție de norma de poluare Euro a vehiculului. Astfel, vehiculele mai poluante vor plăti mai mult, spre deosebire de sistemul actual în care tarifele sunt identice indiferent de emisiile generate. De asemenea, noul sistem va include stimulente pentru vehiculele nepoluante sau cu emisii reduse și măsuri punitive pentru cele cu emisii ridicate, inclusiv prin majorarea taxelor de proprietate.

Ce se va întâmpla în etapele următoare ale proiectului

Acest proiect este parte din angajamentele asumate de România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și urmărește, printre altele, transferul a cel puțin 10% din traficul rutier către transportul feroviar până în 2026.

Dacă în prima etapă va fi realizat sistemul informatic centralizat care va gestiona noul mod de tarifare, în etapele următoare vor avea loc achiziția echipamentelor de control și dezvoltarea infrastructurii necesare pe rețeaua de drumuri naționale.

Sumele colectate prin acest sistem vor fi direcționate către întreținerea infrastructurii rutiere și investiții în soluții de transport sustenabil. Proiectul va fi inclus în bugetul de stat pentru anul 2025, odată cu finalizarea procedurilor administrative.

Responsabilitatea implementării sistemului revine CNAIR, instituția care va gestiona această tranziție majoră spre un model modern și eficient de taxare rutieră în România.

Cum se face acum taxarea rutieră

Sistemul actual de taxare rutieră este unul „bazat pe timp” („time-based”), ceea ce înseamnă că șoferii plătesc un tarif fix pentru o anumită perioadă, indiferent de distanța parcursă sau de traseul utilizat. Modul de funcționare actual al sistemului este următorul:

  • Vehicule vizate: toate categoriile de autovehicule rutiere – de la autoturisme la autoutilitare, autobuze și camioane.
  • Perioade disponibile pentru plată: o zi (valabilă doar pentru camioane), 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni.
  • Costul taxei: variază în funcție de tipul vehiculului și de perioada selectată.
  • Ce nu influențează tariful: nivelul de emisii (norma Euro), distanța efectiv parcursă sau frecvența cu care sunt utilizate drumurile.
  • Controlul valabilității: este realizat automat, prin camere de supraveghere sau controale rutiere mobile, pe baza numărului de înmatriculare al vehiculului.
Alte articole importante
Soarele îmbătrânește: Când și cum se va destrăma sistemul solar – ce spun astronomii
Tehnologie
Soarele îmbătrânește: Când și cum se va destrăma sistemul solar – ce spun astronomii
Deși pare etern, sistemul nostru solar este doar o etapă trecătoare într-un Univers în continuă schimbare. Astronomii avertizează că, în ciuda longevității sale de peste 4,6 miliarde de ani, soarta sistemului solar este pecetluită. Soarele, ceasul cosmic al sistemului solar Sistemul solar pare stabil, dar funcționează ca un mecanism de ceasornic cu un termen de […]
Chinezii au creat cyber-albina, prin fuziunea naturii cu tehnologia. Poate fi controlată de la distanță și face munci remarcabile
Tehnologie
Chinezii au creat cyber-albina, prin fuziunea naturii cu tehnologia. Poate fi controlată de la distanță și face munci remarcabile
O descoperire remarcabilă vine din laboratoarele din Beijing, unde cercetătorii chinezi au reușit să transforme o simplă albină într-un instrument controlabil de la distanță, prin intermediul unui dispozitiv cerebral minuscul. Cyber-albina, rezultat al unei fuziuni spectaculoase între natură și tehnologie, promite să îndeplinească sarcini imposibile până de curând pentru un insect – de la misiuni […]
Exporturile de magneți din pământuri rare din China către SUA au explodat în iunie
Exporturile de magneți din pământuri rare din China către SUA au explodat în iunie
Exporturile de magneți din pământuri rare ale Chinei către SUA au înregistrat o creștere de peste șapte ori în luna iunie față de luna anterioară. Această redresare denotă nu doar detensionarea relațiilor comerciale dintre cele două mari economii ale lumii, ci și reluarea fluxurilor de materiale esențiale pentru industriile de tehnologie și energie verde. Exporturile […]
Consumatorii de lux au ajuns la limita puterilor. Marile branduri, ca Chanel sau Louis Vuitton, nevoite să renunțe la scumpiri
Analize
Consumatorii de lux au ajuns la limita puterilor. Marile branduri, ca Chanel sau Louis Vuitton, nevoite să renunțe la scumpiri
Consumatorii de lux, odinioară dispuși să accepte fără crâcnire orice majorare de preț, încep acum să se răzvrătească. După ani întregi în care marile case precum Chanel, Louis Vuitton sau Hermès au împins granițele prețurilor spre absurd, loialitatea clienților începe să se clatine. Semnalele sunt clare: creșterile spectaculoase de preț nu mai trec neobservate, iar […]
Apple schimbă comisioanele din App Store pentru a evita amenzi uriașe impuse de UE
Companii
Apple schimbă comisioanele din App Store pentru a evita amenzi uriașe impuse de UE
Presată de reglementările dure impuse de Uniunea Europeană și amenințată cu sancțiuni zilnice uriașe, Apple modifică regulile din App Store, relaxează comisioanele și oferă mai multă libertate dezvoltatorilor.  Apple cedează în fața UE: noi reguli pentru App Store și comisioane reduse Apple, unul dintre cei mai puternici jucători din industria globală a tehnologiei, a decis […]
Cipuri Nvidia de un miliard de dolari au intrat ilegal în China
Tehnologie
Cipuri Nvidia de un miliard de dolari au intrat ilegal în China
Cipuri avansate de inteligență artificială produse de Nvidia, în valoare de circa un miliard de dolari, au fost introduse ilegal în China, în ciuda restricțiilor stricte impuse recent de autoritățile americane. Această situație scoate în evidență dificultățile în aplicarea sancțiunilor și ridică semne de întrebare privind securitatea lanțurilor globale de aprovizionare în domeniul tehnologic. Piața […]