Prima pagină » România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei
Foto: Unsplash

România face un pas important în direcția modernizării infrastructurii prin implementarea unui nou sistem electronic de tarifare rutieră.

Practic, rovinieta și tariful pentru camioane vor fi calculate în funcție de distanța parcursă și de nivelul de emisii de CO2 ale vehiculului. Investiția se ridică la peste 281 milioane de lei, proiectul fiind finanțat din fonduri europene prin PNRR.

România trece la un sistem de tarifare rutieră digitală: proiect de 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

În ședința din 24 iulie, Executivul a adoptat o hotărâre de guvern prin care a fost aprobată nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea cheltuielilor pentru proiectul de investiții denumit „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”.

Guvernul României a dat undă verde pentru implementarea primei etape din noul sistem electronic de tarifare rutieră, un proiect evaluat la 281,4 milioane de lei, finanțat prin fondurile europene disponibile în cadrul PNRR. Sistemul marchează începutul unei reforme care va schimba fundamental modul în care sunt taxate vehiculele pe drumurile naționale, transmite Mediafax.

Prin noul sistem, autoritățile vor aplica pentru prima dată principiul „poluatorul plătește”. Concret, în cazul camioanelor cu o masă mai mare de 3,5 tone, tariful va fi calculat în funcție de distanța efectiv parcursă, în timp ce pentru celelalte categorii de vehicule se păstrează actualul sistem de taxare pe baza duratei de utilizare (rovinieta).

Marea noutate o reprezintă introducerea tarifelor diferențiate în funcție de norma de poluare Euro a vehiculului. Astfel, vehiculele mai poluante vor plăti mai mult, spre deosebire de sistemul actual în care tarifele sunt identice indiferent de emisiile generate. De asemenea, noul sistem va include stimulente pentru vehiculele nepoluante sau cu emisii reduse și măsuri punitive pentru cele cu emisii ridicate, inclusiv prin majorarea taxelor de proprietate.

Ce se va întâmpla în etapele următoare ale proiectului

Acest proiect este parte din angajamentele asumate de România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și urmărește, printre altele, transferul a cel puțin 10% din traficul rutier către transportul feroviar până în 2026.

Dacă în prima etapă va fi realizat sistemul informatic centralizat care va gestiona noul mod de tarifare, în etapele următoare vor avea loc achiziția echipamentelor de control și dezvoltarea infrastructurii necesare pe rețeaua de drumuri naționale.

Sumele colectate prin acest sistem vor fi direcționate către întreținerea infrastructurii rutiere și investiții în soluții de transport sustenabil. Proiectul va fi inclus în bugetul de stat pentru anul 2025, odată cu finalizarea procedurilor administrative.

Responsabilitatea implementării sistemului revine CNAIR, instituția care va gestiona această tranziție majoră spre un model modern și eficient de taxare rutieră în România.

Cum se face acum taxarea rutieră

Sistemul actual de taxare rutieră este unul „bazat pe timp” („time-based”), ceea ce înseamnă că șoferii plătesc un tarif fix pentru o anumită perioadă, indiferent de distanța parcursă sau de traseul utilizat. Modul de funcționare actual al sistemului este următorul:

  • Vehicule vizate: toate categoriile de autovehicule rutiere – de la autoturisme la autoutilitare, autobuze și camioane.
  • Perioade disponibile pentru plată: o zi (valabilă doar pentru camioane), 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni.
  • Costul taxei: variază în funcție de tipul vehiculului și de perioada selectată.
  • Ce nu influențează tariful: nivelul de emisii (norma Euro), distanța efectiv parcursă sau frecvența cu care sunt utilizate drumurile.
  • Controlul valabilității: este realizat automat, prin camere de supraveghere sau controale rutiere mobile, pe baza numărului de înmatriculare al vehiculului.
Alte articole importante
Planul Draghi se amână
Planul Draghi se amână
Uniunea Europeană a implementat doar o mică parte din propunerile lui Mario Draghi pentru revitalizarea economiei. În septembrie 2024, fostul premier italian a prezentat 383 de recomandări, avertizând că Europa se confruntă cu o „provocare existențială”. Draghi a spus că UE nu poate deveni lider în tehnologii, cu independență globală, fără productivitate mai mare. El […]
Blocați tot. Autoritățile franceze se pregătesc pentru acte de sabotaj și violențe
Blocați tot. Autoritățile franceze se pregătesc pentru acte de sabotaj și violențe
Proteste „Blocați Tot” și acte simbolice cu capete de porci agită Franța, în timp ce Macron numește un nou prim-ministru.  Protestatarii cer boicotarea marilor retaileri, retragerea banilor din marile bănci și „ocuparea pașnică a locurilor simbolice” Autoritățile franceze se pregătesc pentru posibile acte de sabotaj și violențe, pe fondul protestelor planificate miercuri. Mișcarea „Bloquons Tout” […]
Pământurile rare devin vitale pentru mașinile electrice. Cum a crescut cererea
Analize
Pământurile rare devin vitale pentru mașinile electrice. Cum a crescut cererea
În 2024, cererea de elementele pământurilor rare pentru motoarele vehiculelor electrice a atins 37 kilotone, marcând o creștere de 32% față de anul precedent. Această majorare rapidă reflectă expansiunea pieței globale a vehiculelor electrice și necesitatea unor motoare eficiente. Cele mai solicitate elemente sunt neodim, disprosium și terbium, componente esențiale pentru magneții permanenți de înaltă […]
BMW și Qualcomm prezintă un nou sistem de conducere autonomă
Tehnologie
BMW și Qualcomm prezintă un nou sistem de conducere autonomă
Descoperă noul sistem avansat de conducere autonomă de la BMW și Qualcomm, care oferă condus fără mâini și asistență la parcare. Tehnologia combină expertiza BMW în inginerie auto cu capabilitățile Qualcomm în procesare și inteligență artificială, promițând o experiență de condus mai sigură și mai inteligentă. BMW și Qualcomm intră în era mașinilor autonome cu […]
România primește 16,68 miliarde de euro prin programul SAFE
România primește 16,68 miliarde de euro prin programul SAFE
România primește 16,68 miliarde de euro prin programul SAFE pentru a sprijini modernizarea echipamentelor de apărare și securitate. Această sumă substanțială reflectă angajamentul UE de a sprijini statele membre în modernizarea echipamentelor militare și în reducerea vulnerabilităților critice, marcând un pas important în întărirea securității continentului. România va beneficia de 16,68 miliarde de euro pentru […]
Chery a atins pragul de 5 milioane de mașini exportate
Companii
Chery a atins pragul de 5 milioane de mașini exportate
Chery a exportat 5 milioane de mașini, devenind primul producător chinez cu această realizare în industria auto. Află mai multe! Acest moment istoric pentru industria auto chineză subliniază expansiunea globală a companiei asiatice, inclusiv în România, și consolidarea sa ca lider al exporturilor auto. Chery marchează un record istoric: 5 milioane de mașini exportate Grupul […]