Prima pagină » România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei
Foto: Unsplash

România face un pas important în direcția modernizării infrastructurii prin implementarea unui nou sistem electronic de tarifare rutieră.

Practic, rovinieta și tariful pentru camioane vor fi calculate în funcție de distanța parcursă și de nivelul de emisii de CO2 ale vehiculului. Investiția se ridică la peste 281 milioane de lei, proiectul fiind finanțat din fonduri europene prin PNRR.

România trece la un sistem de tarifare rutieră digitală: proiect de 281 milioane de lei

România implementează un nou sistem electronic de tarifare rutieră: proiect de peste 281 milioane de lei

În ședința din 24 iulie, Executivul a adoptat o hotărâre de guvern prin care a fost aprobată nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea cheltuielilor pentru proiectul de investiții denumit „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”.

Guvernul României a dat undă verde pentru implementarea primei etape din noul sistem electronic de tarifare rutieră, un proiect evaluat la 281,4 milioane de lei, finanțat prin fondurile europene disponibile în cadrul PNRR. Sistemul marchează începutul unei reforme care va schimba fundamental modul în care sunt taxate vehiculele pe drumurile naționale, transmite Mediafax.

Prin noul sistem, autoritățile vor aplica pentru prima dată principiul „poluatorul plătește”. Concret, în cazul camioanelor cu o masă mai mare de 3,5 tone, tariful va fi calculat în funcție de distanța efectiv parcursă, în timp ce pentru celelalte categorii de vehicule se păstrează actualul sistem de taxare pe baza duratei de utilizare (rovinieta).

Marea noutate o reprezintă introducerea tarifelor diferențiate în funcție de norma de poluare Euro a vehiculului. Astfel, vehiculele mai poluante vor plăti mai mult, spre deosebire de sistemul actual în care tarifele sunt identice indiferent de emisiile generate. De asemenea, noul sistem va include stimulente pentru vehiculele nepoluante sau cu emisii reduse și măsuri punitive pentru cele cu emisii ridicate, inclusiv prin majorarea taxelor de proprietate.

Ce se va întâmpla în etapele următoare ale proiectului

Acest proiect este parte din angajamentele asumate de România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și urmărește, printre altele, transferul a cel puțin 10% din traficul rutier către transportul feroviar până în 2026.

Dacă în prima etapă va fi realizat sistemul informatic centralizat care va gestiona noul mod de tarifare, în etapele următoare vor avea loc achiziția echipamentelor de control și dezvoltarea infrastructurii necesare pe rețeaua de drumuri naționale.

Sumele colectate prin acest sistem vor fi direcționate către întreținerea infrastructurii rutiere și investiții în soluții de transport sustenabil. Proiectul va fi inclus în bugetul de stat pentru anul 2025, odată cu finalizarea procedurilor administrative.

Responsabilitatea implementării sistemului revine CNAIR, instituția care va gestiona această tranziție majoră spre un model modern și eficient de taxare rutieră în România.

Cum se face acum taxarea rutieră

Sistemul actual de taxare rutieră este unul „bazat pe timp” („time-based”), ceea ce înseamnă că șoferii plătesc un tarif fix pentru o anumită perioadă, indiferent de distanța parcursă sau de traseul utilizat. Modul de funcționare actual al sistemului este următorul:

  • Vehicule vizate: toate categoriile de autovehicule rutiere – de la autoturisme la autoutilitare, autobuze și camioane.
  • Perioade disponibile pentru plată: o zi (valabilă doar pentru camioane), 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni.
  • Costul taxei: variază în funcție de tipul vehiculului și de perioada selectată.
  • Ce nu influențează tariful: nivelul de emisii (norma Euro), distanța efectiv parcursă sau frecvența cu care sunt utilizate drumurile.
  • Controlul valabilității: este realizat automat, prin camere de supraveghere sau controale rutiere mobile, pe baza numărului de înmatriculare al vehiculului.
Alte articole importante
Remiterile personale către România, dublare în mai puțin de un deceniu. De ce nu ajung
Remiterile personale către România, dublare în mai puțin de un deceniu. De ce nu ajung
Remiterile personale primite de România au înregistrat o creștere semnificativă în perioada 2015–2024, dublându-se de la 3,3 miliarde euro la 6,8 miliarde euro. Evoluția reflectă dinamica migrației externe și consolidarea stocului de emigranți români care continuă să mențină legături financiare cu gospodăriile din țară. Analiza datelor indică o traiectorie clar structurată, marcată de trei etape […]
Impactul tranzacțiilor Intel asupra averii CEO-ului companiei
Companii
Impactul tranzacțiilor Intel asupra averii CEO-ului companiei
Tranzacțiile încheiate de Intel au avut un impact semnificativ nu doar asupra companiei, ci și asupra averii CEO-ului. Deciziile luate la nivel de top management au atras atenția piețelor, după ce au contribuit direct la creșterea câștigurilor directorului general al gigantului tech. Tranzacțiile profitabile ale Intel i-au sporit averea CEO-ului Lip-Bu Tan Lip-Bu Tan, directorul […]
Francezii vor merge la serviciu în Paris cu telecabina
Francezii vor merge la serviciu în Paris cu telecabina
Francezii se vor deplasa de-acum înainte către serviciu la Paris cu prima telecabină urbană din regiunea capitalei țării. Proiectul de aproape 140 de milioane de euro va reduce timpii de călătorie și va îmbunătăți legăturile dintre cartierele izolate și rețeaua de metrou. Telecabina urbană este noul mijloc de transport pentru angajații din Paris Locuitorii din […]
Ce nevoie are economia românească de imigranți: câți sunt, unde muncesc și de unde vin
Analize
Ce nevoie are economia românească de imigranți: câți sunt, unde muncesc și de unde vin
Imigrația din state terțe a devenit, în ultimul deceniu, un element structural al pieței muncii din România, pe fondul deficitului cronic de forță de muncă și al emigrației persistente a populației active. Datele disponibile arată o creștere accelerată a numărului de muncitori non-UE prezenți legal în economie, cu schimbări semnificative atât în privința țărilor de […]
Vânzările Tesla pe o mare piață, la cel mai scăzut nivel după 2022
Companii
Vânzările Tesla pe o mare piață, la cel mai scăzut nivel după 2022
Vânzările Tesla pe piața din Statele Unite au atins în luna noiembrie cel mai scăzut nivel din ultimii patru ani. , marcând o perioadă dificilă pentru producătorul de vehicule electrice. Această scădere vine în ciuda lansării unor versiuni mai accesibile ale Model 3 și Model Y, menite să stimuleze cererea. Vânzările Tesla ating minimul ultimilor patru […]
Google lansează versiunea extinsă a lui Gemini Deep Research
Companii
Google lansează versiunea extinsă a lui Gemini Deep Research
Google a anunțat lansarea unei versiuni extinse și „reimaginată” a agentului său de cercetare Gemini Deep Research. Aceasta este bazată pe modelul fundamental Gemini 3 Pro, considerat de gigantul tech cel mai avansat și factual model AI dezvoltat până acum. Google își actualizează platforma Gemini Deep Research cu funcții extinse Noua versiune Gemini Deep Research […]