Rovinieta ar putea să se scumpească începând cu data de 1 iulie 2025, potrivit unor surse politice care indică un consens între partidele ce se pregătesc să formeze o nouă coaliție de guvernare.
În contextul unui deficit bugetar care pune presiune pe investițiile în infrastructură, majorarea taxei de drum apare ca o măsură menită să aducă venituri suplimentare la bugetul de stat.
Pe fondul dificultăților bugetare tot mai acute și al angajamentelor asumate de România privind reducerea deficitului bugetar, majorarea taxei de utilizare a infrastructurii rutiere (rovinietă) se conturează drept una dintre soluțiile convenite de viitoarea coaliție guvernamentală. Potrivit surselor politice, toate cele patru partide care ar urma să intre la guvernare, și anume PSD, PNL, USR și UDMR, ar fi de acord cu această măsură.
Concret, nivelul rovinietei pentru autoturisme, pentru o perioadă de un an, ar urma să crească de la 28 de euro (aproximativ 141 de lei) cât costă în prezent, până la 50 de euro (circa 250 de lei). Altfel spus, rovinieta se va scumpi cu aproximativ 80%. Această ajustare ar alinia România mai aproape de nivelurile practicate în alte state din regiune, precum Bulgaria, unde taxa anuală este deja de 50 de euro, relatează Economica.net.
Deși nu a fost anunțat oficial un calendar, surse apropiate negocierilor precizează că noile tarife la taxa de drum vor intra în vigoare de la data de 1 iulie. Deocamdată, nu există informații clare cu privire la modificările tarifare la taxele pentru perioadele mai scurte, de o zi, zece zile, o lună sau 60 de zile. Totuși, este de așteptat ca și acestea să fie majorate proporțional.
Ultima modificare semnificativă a tarifelor rovinietei a avut loc în martie 2024. Pentru autoturisme, tarifele sunt de 2,50 euro/zi, 3,30 euro/10 zile, 5,30 euro/30 de zile, 8,40 euro/60 de zile și 28 de euro/12 luni. Tot atunci au fost introduse noi perioade de valabilitate, pentru o zi, zece zile și 60 de zile, care au luat locul opțiunilor de 7 și de 90 de zile, potrivit EV Market. Rovinieta poate fi achiziționată de pe platforma e-Rovinieta.ro sau de pe Roviniete.ro.
Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), declara în luna martie că veniturile din actuala rovinietă sunt mult prea mici în raport cu necesarul de finanțare pentru întreținerea și modernizarea rețelei rutiere din România. Pentru a sublinia diferențele, acesta a oferit atunci exemplul Bulgariei, susținând că o ajustare a nivelului este justificată.
„Da, ar trebui crescut nivelul rovinietei, dar știți foarte bine că el este stabilit prin lege. Singurul care poate modifica cuantumul este Parlamentul”, spunea atunci Cristian Pistol. De altfel, o serie de demersuri anterioare în acest sens nu au avut succes, însă contextul fiscal actual pare să fi înclinat balanța în favoarea unei reforme.
Anul trecut a fost adoptată o schimbare semnificativă în ceea ce privește taxarea transportului de marfă. Astfel, în loc de o taxare pe unitatea de timp, sistemul va fi bazat pe numărul de kilometri parcurși, un model folosit în mai multe state europene.