Trei din zece adolescenți folosesc în fiecare zi chatboți AI, potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center.
Acest fenomen are loc în Statele Unite, unde utilizarea inteligenței artificiale în rândul tinerilor a devenit parte din rutina zilnică.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/What-is-AI-Chatbot.jpg)
Foto: Shutterstock
Siguranța adolescenților pe internet este un subiect fierbinte la nivel global. Începând de astăzi, în Australia, va fi interzisă folosirea rețelelor sociale de către copiii sub 16 ani. În acest context, Centrul Pew Research a publicat un studiu care arată felul în care tinerii folosesc rețelele sociale și chatboții bazați pe inteligență artificială, transmite TechCrunch.
Impactul rețelelor sociale asupra sănătății mintale a tinerilor a fost intens dezbătut. Unele cercetări arată că mediul online poate crea comunități de sprijin. Altele subliniază efectele negative ale „doomscrolling-ului” sau ale petrecerii excesive a timpului în fața ecranelor.
Potrivit Pew, 97% dintre adolescenți folosesc internetul zilnic, iar 40% dintre ei spun că sunt „aproape mereu online”. Deși acest procent este ușor mai scăzut față de anul trecut (46%), el rămâne mult peste nivelul de acum un deceniu. În 2015, 24% dintre tineri declarau că sunt online aproape tot timpul.
Creșterea rapidă a popularității chatboților AI în Statele Unite adaugă un nou element în felul în care internetul influențează generația tânără. Studiul arată că trei din zece adolescenți din această țară folosesc zilnic chatboți AI, iar 4% afirmă că îi utilizează aproape permanent. ChatGPT este, de departe, cel mai folosit de către adolescenți (59%) depășind cu mult alți chatboți precum Gemini de la Google (23%) sau Meta AI (20%). În total, 46% dintre tinerii americani folosesc un chatbot AI de câteva ori pe săptămână. De asemenea, 36% dintre ei spun că nu îi folosesc deloc.
Studiul Pew evidențiază și diferențe semnificative în funcție de rasă, vârstă sau de statutul socio-economic. Circa 68% dintre adolescenții de culoare sau hispanici folosesc chatboți comparativ cu 58% dintre adolescenții albi. Tinerii de culoare sunt de două ori mai predispuși să utilizeze Gemini și Meta AI decât tinerii albi.
Experții Pew spun că aceste diferențe sunt în linie cu alte studii privind comportamentul online al adolescenților. Acestea arată că tinerii de culoare și hispanici sunt mai activi pe platforme precum TikTok, YouTube și Instagram. Totodată, 55% dintre adolescenții de culoare și 52% dintre cei hispanici sunt „aproape constant online” față de doar 27% dintre adolescenții albi. Vârsta influențează, la rândul ei, modul de utilizare. Astfel, tinerii între 15 și 17 ani folosesc mai des rețelele sociale și chatboții decât cei de 13-14 ani.
Veniturile familiei joacă și ele un rol important. 62% dintre adolescenții care provin din familii cu venituri de peste 75.000 de dolari folosesc ChatGPT față de 52% dintre cei din familii cu venituri mai mici. În schimb, platforma Character.AI este de două ori mai populară în rândul adolescenților din gospodării cu venituri reduse.
Deși mulți tineri folosesc aceste instrumente pentru teme sau întrebări simple, relația cu chatboții poate deveni uneori problematică. Recent, familiile a doi adolescenți au dat în judecată compania OpenAI, acuzând că interacțiunile cu ChatGPT au contribuit la deciziile lor de a-și lua viața. În ambele cazuri, chatbotul ar fi oferit instrucțiuni detaliate despre cum să se sinucidă.
În același timp, platforma Character.AI se confruntă cu critici similare, după ce alți doi adolescenți s-au sinucis în urma unor conversații prelungite cu chatbotul.
Aceste cazuri sunt doar o foarte mică fracțiune din totalul interacțiunilor. Totuși, ele ridică o serie de întrebări. OpenAI afirmă că doar 0,15% dintre utilizatorii săptămânali ai ChatGPT discută despre suicid, însă la o bază de 800 de milioane de utilizatori. Acest procent se traduce în peste un milion de oameni pe săptămână.
Potrivit specialiștilor din domeniul psihologiei, companiile AI ar trebui să țină cont de faptul că utilizatorii caută adesea sprijin emoțional, chiar dacă aceste instrumente nu au fost create în acest scop. Iar asta le obligă să-și adapteze modelele pentru a proteja sănătatea și siguranța utilizatorilor.