Mașinile electrice produse de Tesla care sunt destinate pieței americane nu vor mai include componente chinezești.
Decizia vizează reducerea dependenței de furnizorii chinezi și alinierea la noile presiuni geopolitice și comerciale dintre Washington și Beijing.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/Tesla-China-teslarati.com-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Teslarati.com
Tesla a cerut recent furnizorilor săi să elimine componentele produse în China din procesul de fabricație al mașinilor destinate pieței americane. Publicația Wall Street Journal precizează că acesta este cel mai recent exemplu al efectelor tensiunilor geopolitice crescânde dintre SUA și China.
La începutul anului, Tesla a decis să nu mai utilizeze furnizori chinezi pentru vehiculele produse în SUA. Unele piese au fost deja înlocuite cu alternative provenind din alte țări. Acum, compania lui Elon Musk intenționează ca în următorii doi ani să elimine complet toate componentele chinezești.
Strategia producătorului american de a reduce dependența de China a început încă din perioada pandemiei de Covid-19, care a perturbat fluxul global de mărfuri. Tesla a încurajat producătorii chinezi să fabrice componente în alte țări, inclusiv în Mexic. Decizia a fost, însă, accelerată de tarifele impuse anul acesta de președintele Donald Trump asupra importurilor din China. Fluctuațiile tarifare au complicat planificarea prețurilor și strategia generală a producătorului american, spun surse din industrie.
Una dintre cele mai importante componente ale mașinilor Tesla produse în China este bateria cu litiu-fier-fosfat (LFP) dezvoltată de CATL. Până anul trecut, aceste baterii erau folosite pentru mașinile vândute în SUA. Ulterior, au devenit neeligibile pentru creditele fiscale destinate EV-urilor și sunt afectate de tarifele americane.
Tesla pregătește producția de baterii de tip LFP în SUA, cu fabrica din Nevada care urmează să fie operațională în primul trimestru al anului viitor. Directorul financiar Vaibhav Taneja a declarat mai devreme în acest an că firma lucrează la producția de celule LFP în SUA. De asemenea, este vizată și asigurarea unui lanț de aprovizionare suplimentar fără legături cu China.
Date recente ale Asociației Chineze a Producătorilor de Autoturisme arată o scădere de 9,9% a vânzărilor Tesla în China în octombrie. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, totalul de unități vândute în această țară a ajuns la 61.497 de unități. În același timp, producția vehiculelor Model 3 și Model Y la fabrica din Shanghai, inclusiv exporturile, a scăzut cu 32,3% față de septembrie, potrivit Reuters.
Tensiunile comerciale dintre SUA și China au determinat industria auto să adopte o abordare precaută pe tot parcursul anului curent. Tarifele impuse și eliminate în mod repetat și temerile privind penuria de metale rare și cipuri au determinat companiile să-și reevalueze dependența de China. Această țară este o sursă majoră de componente și de materii prime.
China este un producător și exportator major de componente auto, inclusiv de cipuri, baterii și materiale folosite în interiorul mașinilor. Multe dintre acestea sunt mai ieftine datorită producției uriașe a Chinei, costurilor mai mici și monedei slabe.
În ultimele săptămâni au avut noi întreruperi ale aprovizionării cu cipuri auto, generate de o dispută între China și Olanda. Acestea au declanșat discuții la Tesla despre necesitatea accelerării diversificării, au declarat unele dintre surse citate de Wall Street Journal.