Toyota se pregătește să lanseze unul dintre cele mai ambițioase proiecte urbane ale secolului, și anume un oraș-robot gândit ca un laborator viu pentru testarea celor mai avansate tehnologii de mobilitate, infrastructură inteligentă și trai sustenabil.
Denumit Woven City, acesta este o inițiativă a gigantului din industria auto, care își redefinește identitatea de constructor de automobile în cea de lider al inovației urbane și al mobilității conectate.
În contextul global marcat de tranziția către orașe sustenabile, digitale și sigure, Japonia a demarat un experiment urban de proporții în apropierea Muntelui Fuji. Woven City va fi un oraș complet conectat și autonom, dezvoltat de Toyota Motor Corporation. Gândit de peste un deceniu și aflat în construcție de aproximativ cinci ani, acest proiect se întinde pe o suprafață de peste 708.000 m2 pe terenul fostei uzine Higashi-Fuji din prefectura Shizuoka, la aproximativ 140 km sud-vest de Tokyo, potrivit Interesting Engineering.
Anunțat în premieră cu ocazia ediției din 2020 a Consumer Electronics Show (CES) din las Vegas, Woven City ar urma să fie inaugurat în toamnă. Acesta reprezintă o piatră de hotar esențială în transformarea Toyota dintr-un producător auto tradițional într-o companie axată pe mobilitate și tehnologie.
Orașul va găzdui inițial 100 de locuitori, în mare parte ingineri Toyota și familiile acestora. Numărul lor va crește la 360 în prima fază și, pe termen lung, până la 2.000. Conceptul urban este susținut de două tipuri de rezidenți: Inventatorii, care creează și testează noi tehnologii, și Țesătorii, cei care interacționează cu sistemele utilizate zi de zi și oferă feedback despre acestea.
Elementul central al Woven City este platforma electrică autonomă e-Palette, care a fost inițial creată pentru Jocurile Olimpice de la Tokyo 2020. Aceste vehicule vor asigura transportul de suprafață al locuitorilor, completat de un sistem logistic subteran pentru livrarea autonomă de bunuri. Infrastructura rutieră este împărțită pe trei benzi: una pentru pietoni, una pentru mijloacele de transport lente (biciclete, trotinete, etc.), și a treia pentru vehicule autonome.
„Construim un oraș în care oamenii, clădirile, mașinile, etc. sunt conectați prin senzori și inteligență artificială. Este o oportunitate unică de a crea un sistem de operare digital pentru viața urbană”, a declarat Akio Toyoda, președintele consiliului de administrație al Toyota.
Woven City este, însă, mai mult decât o simplă rețea de transport autonom. Vorbim despre o adevărată demonstrație practică a sustenabilității integrate. Energia orașului va fi asigurată de un sistem pe bază de celule de combustibil cu hidrogen, completat de panouri solare, sisteme de reciclare a apei și management ecologic al deșeurilor.
Casele inteligente vor fi echipate cu roboți și AI pentru monitorizarea sănătății, optimizarea consumului de energie și facilitarea activităților zilnice. Fiecare clădire, stradă sau serviciu este conectat într-o rețea digitală complexă, ceea ce permite colectarea de date în timp real și modelarea unor scenarii urbane viitoare.
Deocamdată, Woven City nu este deschis turiștilor, însă reprezentanții producătorului nipon își propun să permită accesul publicului începând din 2026. Pe termen lung, compania speră să transforme acest model într-unul replicabil la nivel global.
Într-o lume în care urbanizarea rapidă, schimbările climatice și securitatea devin provocări majore, Woven City poate deveni un model strategic pentru planificarea urbană inteligentă. Prin parteneriate public-private, acest tip de laborator viu ar putea oferi răspunsuri reale la întrebările complexe despre cum vor arăta orașele în era inteligenței artificiale și a sustenabilității.