Trump amenință China cu restricții la exporturile de piese pentru avioanele Boeing, intensificând tensiunile comerciale.
Măsura, dacă va fi aplicată, ar putea amplifica tensiunile comerciale dintre Washington și Beijing și ar avea consecințe majore asupra industriei aeronautice globale.
Foto: Boeing
Statele Unite ar putea introduce controale la export pentru piesele de avioane Boeing. Măsura reprezintă o reacție a Washingtonului la recentele restricții impuse de China asupra exporturilor de minerale rare, a anunțat Donald Trump, citat de Reuters.
Președintele american a utilizat frecvent compania Boeing în strategia sa agresivă de remodelare a comerțului mondial. Trump a sugerat că aeronavele și piesele de schimb americane ar putea deveni instrumente de presiune economică asupra Beijingului.
„Avem multe lucruri, inclusiv un lucru important: avioanele. Ei (n.n. – China) au multe aeronave Boeing și au nevoie de piese și de multe alte lucruri de acest fel”, a afirmat Trump, răspunzând la întrebarea ce produse ar putea fi vizate de noile controale la export.
În luna aprilie, pe fondul tensiunilor comerciale cu SUA, autoritățile chineze au cerut companiilor aeriene naționale să suspende temporar recepția noilor aeronave Boeing. Cu toate acestea, producătorul american a reușit ulterior să semneze contracte importante cu alți operatori internaționali. Acest lucru a fost posibil ca urmare a vizitelor oficiale efectuate de Trump.
Conform sursei citată, Boeing poartă în prezent discuții privind vânzarea a până la 500 de avioane către China. Ar fi cel mai mare contract de acest tip din actualul mandat prezidențial. Chiar dacă tranzacția nu se va concretiza, efectul economic ar fi relativ redus, susține analistul aerospațial Scott Hamilton, de la Leeham Co. „E doar ca o zgârietură pentru Boeing”.
În trecut, China reprezenta până la 25% din portofoliul de comenzi al companiei. În prezent, însă, această pondere a scăzut sub 5%. Potrivit datelor furnizate de compania de analiză Cirium, operatorii chinezi au comenzi active pentru cel puțin 222 de avioane Boeing. De asemenea, Beijingul operează deja 1.855 de aeronave ale producătorului american, majoritatea din gama 737, relatează CNBC.
O eventuală interdicție privind piesele de schimb ar afecta și compania CFM International. Acesta este un parteneriat pentru GE Aerospace (SUA) și Safran (Franța) care produce motoarele LEAP pentru Boeing 737 MAX. Totodată, GE furnizează și motoare pentru modelele 777 și 787, ambele incluse în comenzile Chinei.
Prin comparație, rivalul european Airbus are în prezent 185 de comenzi din partea clienților chinezi, conform Cirium. Compania produce aproximativ patru aeronave A320 pe lună la uzina sa din Tianjin.
În același timp, China încearcă să-și dezvolte propria industrie aeronautică, prin programul COMAC C919. Acesta a fost conceput ca un concurent direct pentru Boeing 737 și Airbus A320. Până acum, transportatorii chinezi au plasat comenzi pentru 365 de astfel de aeronave, însă restricțiile americane privind componentele occidentale au întârziat semnificativ producția. Până în septembrie, COMAC reușise să livreze doar cinci dintre cele 32 de aeronave planificate pentru acest an.