Uniunea Europeană (UE) ar putea obliga companiile de „rent-a-car” ca, din 2030, să folosească exclusiv vehicule electrice.
Inițiativa, care este în curs de pregătire la nivelul Comisiei Europene, vizează accelerarea tranziției către mobilitatea verde, însă stârnește deja controverse și îngrijorări în industrie.
Foto: Freepik
Departe de privirile indiscrete, Comisia Europeană pregătește o măsură drastică ce ar putea transforma drastic piața auto. Astfel, începând cu deceniul următor, companiile de închirieri auto precum Sixt SE sau Europcar Mobility Group, precum și marile firme din Uniunea Europeană, ar putea fi obligate să folosească exclusiv vehicule electrice, potrivit unor informații obținute de publicația germană Bild.
Această măsură ar afecta în mod direct aproximativ 60% din piața de mașini noi, restul fiind reprezentat de achizițiile realizate de persoane fizice. Anul trecut, la nivelul Uniunii Europene, s-au vândut 10,6 milioane de automobile. Astfel, planul ar reprezenta, de facto, o accelerare a interzicerii motoarelor cu ardere internă, printr-o reglementare indirectă. În prezent, eliminarea completă a motoarelor pe benzină și a celor pe motorină este programată pentru 2035, dar acest termen ar putea fi amânat.
Executivul UE intenționează să prezinte această reglementare încă din această toamnă și să o înainteze apoi în procesul legislativ. Pentru ca măsura să intre în vigoare este necesar acordul Consiliului Uniunii Europene și al Parlamentului European. Un purtător de cuvânt al Comisiei a confirmat pentru Bild că se lucrează la un nou set de reguli, însă a refuzat să ofere detalii.
Eurodeputatul Markus Ferber (CSU) i-a cerut președintei Comisiei, Ursula von der Leyen, să renunțe la această propunere. Într-o scrisoare trimisă oficialului european, Ferber susține că firmele ar fi obligate să cumpere mașini electrice doar pentru a respecta niște cote, nu din convingere sau din rațiuni de piață, potrivit Bild.
În realitate, multe companii de închirieri auto au început deja să-și reducă flotele de vehicule electrice, deoarece clienții întâmpină dificultăți în a le încărca. „O trecere forțată către 100% vehicule electrice în flotele de firmă până în 2030 este nerealistă”, afirmă Ferber.
Directorul Sixt SE, Nico Gabriel, consideră că o astfel de reglementare este complet ruptă de realitate. „Turiștii aproape că nu vor mai putea închiria mașini, iar consumatorii nu vor mai avea opțiuni reale de leasing”, a declarat el.
În întreaga Europă, lipsa infrastructurii de încărcare este o problemă majoră. Consecința previzibilă: prețurile pentru mașinile de închiriat vor crește semnificativ, avertizează și alți operatori din industrie.