Prima pagină » China face pasul decisiv către vehiculele electrice. Europa pierde teren

China face pasul decisiv către vehiculele electrice. Europa pierde teren

China face pasul decisiv către vehiculele electrice. Europa pierde teren
Mărcile auto chinezești vând mai mult decât Renault și Audi

China face tranziția către vehiculele electrice într-un ritm accelerat, consolidându-și poziția de lider, în timp ce Europa avansează într-un ritm mai lent.

Piața continentală de mașini cu emisii zero este afectată de investiții insuficiente și de o infrastructură de încărcare încă deficitară.

China accelerează tranziția către vehiculele electrice. Europa înaintează cu frâna de mână trasă

China face pasul decisiv către vehiculele electrice. Europa pierde teren

Foto: Renault

Procesul de tranziție către mobilitatea electrică este în plină desfășurare la nivel global, însă diferențele de ritm între regiuni sunt tot mai vizibile. China este în momentul de față lider incontestabil în adoptarea vehiculelor electrice (EV), în timp ce Europa o urmează, dar la mare distanță. În schimb, Statele Unite se află și mai în urmă.

Chiar dacă unele țări europene continuă să ofere stimulente pentru achiziția de mașini electrice, infrastructura de încărcare încă insuficient dezvoltată, precum și nevoia de investiții majore în modernizarea rețelelor electrice pot încetini ritmul de electrificare. De asemenea, aceste obstacole pot afecta competitivitatea industriei auto europene în fața expansiunii chinezilor pe acest segment.

În 2024, vânzările de mașini electrice în lume au depășit pragul de 17 milioane de unități, înregistrând o creștere anuală de peste 25%, conform datelor furnizate de Agenția Internațională pentru Energie (IEA). Doar China a livrat anul trecut peste 11 milioane de EV-uri, un volum mai mare decât cel înregistrat în urmă cu doar doi ani. În schimb, în Europa, s-a înregistrat o stagnare a ritmului de creștere, pe fondul reducerii treptate a subvențiilor și a menținerii obiectivelor UE în ceea ce privește normele de emisii de CO₂ în 2023 și 2024.

Peste patru milioane de mașini electrice au fost comercializate în lume în primul trimestru din 2025, vânzările crescând cu 35% față de primul trimestru din 2024. Vorbim despre o creștere mai mare decât rata de creștere observată în primele trimestre ale ultimilor doi ani. Concret, în primele trei luni ale anului s-au vândut cu peste un milion de EV-uri mai mult comparativ cu aceeași perioadă din 2024, iar aproximativ 60% dintre acestea au fost vândute doar în China.

UE necesită investiții de 42 de miliarde de euro

 

România se confruntă în acest moment cu un blocaj pe acest segment. După cum se știe, programul Rabla Auto 2025, care urma să ofere un sprijin crescut pentru achiziția de vehicule electrice, a fost suspendat. Bugetul de 1,43 miliarde lei și ecobonusul de 7.500 euro rămân sub semnul întrebării, pe fondul noilor măsuri de austeritate ale noului guvern condus de Ilie Bolojan. Ministerul Mediului evaluează posibilitatea reluării sau chiar a anulării programului, decizia finală urmând să fie luată în cadrul unui nou pachet de măsuri.

În primele luni din 2025, vehiculele electrice au reprezentat 15,4% din totalul vânzărilor de automobile din UE, în creștere față de 13,2% în 2024. România, însă, a înregistrat un recul, doar 5,2% față de 6,2% anul trecut. Conform unui raport CEPS susținut de ACEA, lipsa unei infrastructuri extinse de încărcare rămâne principala barieră în calea adoptării pe scară largă a automobilelor cu zero emisii.

Totodată, costul ridicat al vehiculelor electrice, care este în medie de 45.000 de euro, depășește cu mult bugetul mediu disponibil al consumatorului european (cca. 20.000 euro). În plus, dependența de bateriile produse în China și importate în proporție de 70% adaugă presiune asupra lanțurilor de aprovizionare de pe Bătrânul Continent. Pentru a atinge autonomia în acest domeniu, Uniunea Europeană ar avea nevoie de investiții anuale de 42 de miliarde de euro până în 2030, o provocare majoră într-un context concurențial tot mai dur.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Pensionarii au devenit adevărații dependenți de ecrane: de la televizor, la TikTok
Pensionarii au devenit adevărații dependenți de ecrane: de la televizor, la TikTok
Deși analizele și dezbaterea publică vizează mai ales modul în care tinerii înțeleg să-și petreacă viața pe ecrane, adevărata dependență digitală se înregistrează, de fapt, în segmentul seniorilor. Generația vârstnicilor își trăiește bătrânețea online, transformând ecranele în companioni zilnici și în instrumente care ar putea îmbogăți viața. Cel mai adesea singuri, sedentari și nu de […]
ANALIZĂ
Cât timp mai poate Rusia să-și finanțeze războiul
Cât timp mai poate Rusia să-și finanțeze războiul
Deși economia Rusiei se clatină sub povara sancțiunilor și a inflației ridicate, experții avertizează că Moscova are resurse și mecanisme suficiente pentru a finanța războiul din Ucraina pentru o perioadă lungă. Printarea de ruble, veniturile din taxe interne și fondul suveran mențin stabilitatea aparentă a Kremlinului. sursă foto: CNN Economia rusă între stagnare și recesiune […]
Cum ar putea economisi Europa 250 miliarde € pe an până în 2040
Cum ar putea economisi Europa 250 miliarde € pe an până în 2040
Europa ar putea economisi până la 250 miliarde de euro anual dacă va accelera procesul de electrificare în transport, industrie și locuințe. Această tranziție nu doar că ar reduce semnificativ costurile energetice, dar ar contribui și la atingerea obiectivelor climatice și la consolidarea independenței energetice a continentului. Europa poate economisi 250 miliarde € pe an […]
Pastilele ieftine pentru slăbit aduc o revoluție medicală globală
Companii
Pastilele ieftine pentru slăbit aduc o revoluție medicală globală
Tratamentele anti-obezitate sunt prezentate, mai nou, ca soluții miraculoase pentru viață în general, fiind eficiente în tratarea afecțiunilor cardio-vasculare, pentru diabet, boli renale, Alzheimer și chiar un panaceu miraculos pentru longevitate. Accesul la aceste tratamente le era, până de curând, rezervat doar persoanelor cu bani, din țările bogate. Cererea uriașă schimbă, însă, regulile jocului. Companiile […]
CEO-ul Bloomsbury spune că AI „stimulează creativitatea” și ajută scriitorii să depășească blocajele
CEO-ul Bloomsbury spune că AI „stimulează creativitatea” și ajută scriitorii să depășească blocajele
Nigel Newton, CEO-ul editurii Bloomsbury, susține că inteligența artificială nu va înlocui marile nume din literatură, ci va fi un instrument pentru a-i sprijini pe scriitori, de la debutanți până la autori consacrați. AI poate combate blocajul creativ, poate genera primele capitole și poate deschide noi drumuri în toate artele. AI-ul – sprijin pentru creativitate, […]
Angajații din Generația Z au nevoie de inteligență artificială pentru a comunica cu colegii, arată un studiu
Angajații din Generația Z au nevoie de inteligență artificială pentru a comunica cu colegii, arată un studiu
Cercetările recente arată că aproape jumătate dintre angajații Gen Z se simt prea timizi pentru a discuta cu colegii fără ajutorul inteligenței artificiale. Tinerii britanici cu vârste între 16 și 28 de ani spun că se simt mai confortabil vorbind cu chatboți decât cu colegii lor. Ei recurg la sisteme precum ChatGPT sau Google Gemini […]