China face tranziția către vehiculele electrice într-un ritm accelerat, consolidându-și poziția de lider, în timp ce Europa avansează într-un ritm mai lent.
Piața continentală de mașini cu emisii zero este afectată de investiții insuficiente și de o infrastructură de încărcare încă deficitară.
Foto: Renault
Procesul de tranziție către mobilitatea electrică este în plină desfășurare la nivel global, însă diferențele de ritm între regiuni sunt tot mai vizibile. China este în momentul de față lider incontestabil în adoptarea vehiculelor electrice (EV), în timp ce Europa o urmează, dar la mare distanță. În schimb, Statele Unite se află și mai în urmă.
Chiar dacă unele țări europene continuă să ofere stimulente pentru achiziția de mașini electrice, infrastructura de încărcare încă insuficient dezvoltată, precum și nevoia de investiții majore în modernizarea rețelelor electrice pot încetini ritmul de electrificare. De asemenea, aceste obstacole pot afecta competitivitatea industriei auto europene în fața expansiunii chinezilor pe acest segment.
În 2024, vânzările de mașini electrice în lume au depășit pragul de 17 milioane de unități, înregistrând o creștere anuală de peste 25%, conform datelor furnizate de Agenția Internațională pentru Energie (IEA). Doar China a livrat anul trecut peste 11 milioane de EV-uri, un volum mai mare decât cel înregistrat în urmă cu doar doi ani. În schimb, în Europa, s-a înregistrat o stagnare a ritmului de creștere, pe fondul reducerii treptate a subvențiilor și a menținerii obiectivelor UE în ceea ce privește normele de emisii de CO₂ în 2023 și 2024.
Peste patru milioane de mașini electrice au fost comercializate în lume în primul trimestru din 2025, vânzările crescând cu 35% față de primul trimestru din 2024. Vorbim despre o creștere mai mare decât rata de creștere observată în primele trimestre ale ultimilor doi ani. Concret, în primele trei luni ale anului s-au vândut cu peste un milion de EV-uri mai mult comparativ cu aceeași perioadă din 2024, iar aproximativ 60% dintre acestea au fost vândute doar în China.
România se confruntă în acest moment cu un blocaj pe acest segment. După cum se știe, programul Rabla Auto 2025, care urma să ofere un sprijin crescut pentru achiziția de vehicule electrice, a fost suspendat. Bugetul de 1,43 miliarde lei și ecobonusul de 7.500 euro rămân sub semnul întrebării, pe fondul noilor măsuri de austeritate ale noului guvern condus de Ilie Bolojan. Ministerul Mediului evaluează posibilitatea reluării sau chiar a anulării programului, decizia finală urmând să fie luată în cadrul unui nou pachet de măsuri.
În primele luni din 2025, vehiculele electrice au reprezentat 15,4% din totalul vânzărilor de automobile din UE, în creștere față de 13,2% în 2024. România, însă, a înregistrat un recul, doar 5,2% față de 6,2% anul trecut. Conform unui raport CEPS susținut de ACEA, lipsa unei infrastructuri extinse de încărcare rămâne principala barieră în calea adoptării pe scară largă a automobilelor cu zero emisii.
Totodată, costul ridicat al vehiculelor electrice, care este în medie de 45.000 de euro, depășește cu mult bugetul mediu disponibil al consumatorului european (cca. 20.000 euro). În plus, dependența de bateriile produse în China și importate în proporție de 70% adaugă presiune asupra lanțurilor de aprovizionare de pe Bătrânul Continent. Pentru a atinge autonomia în acest domeniu, Uniunea Europeană ar avea nevoie de investiții anuale de 42 de miliarde de euro până în 2030, o provocare majoră într-un context concurențial tot mai dur.