Într-un moment în care testele cu robotaxiuri se intensifică în SUA, marii constructori auto fac presiuni pentru ca SUA să accelereze reglementările pentru implementarea vehiculelor autonome.
Tema a fost readusă recent în prim-plan, într-un context în care Statele Unite riscă să piardă cursa tehnologică cu China, o țară care investește masiv și reglementează rapid sectorul vehiculelor autonome.
Deși discuțiile privind adoptarea unui cadru legislativ federal pentru vehiculele autonome (VA) durează de ani buni, Congresul american rămâne divizat în privința reglementării acestui domeniu. În același timp, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) este criticată pentru lentoarea cu care răspunde noilor realități din industrie.
John Bozzella, CEO al Alliance for Automotive Innovation, a declarat într-o audiere recentă a Camerei Reprezentanților că „industria are nevoie de o autoritate de reglementare funcțională și eficientă, iar astăzi nu avem așa ceva”. Potrivit acestuia, procesul de elaborare a normelor este lent și ineficient, în timp ce vehiculele autonome sunt testate în tot mai multe orașe americane, în parteneriate între companii tech și constructori auto, transmite agenția Reuters.
Unul dintre argumentele principale în favoarea accelerării reglementării este presiunea concurenței venită din China, care și-a asumat un rol activ în dezvoltarea și integrarea VA-urilor în trafic. Jeff Farrah, directorul Autonomous Vehicle Industry Association, a avertizat că „în acest moment, luptăm cu o mână legată la spate”, făcând referire la lipsa unui cadru legislativ clar în SUA, în timp ce Beijingul acționează agresiv pentru a deveni lider global în acest domeniu.
Inclusiv secretarul american pentru Transporturi, Sean Duffy, a recunoscut că un nou cadru de stimulare pentru vehiculele autonome ar putea ajuta companiile americane să concureze eficient cu rivalii chinezi.
Deși NHTSA a anunțat recent că va accelera procesul de evaluare a cererilor pentru vehicule autonome fără controale tradiționale, precum volan, pedale, oglinzi, etc., progresele sunt lente. Reprezentantul democrat Frank Pallone a atras atenția că agenția ar fi pierdut până la 35% din personalul său tehnic în 2025, ceea ce ar putea afecta grav capacitatea sa de a răspunde provocărilor actuale.
NHTSA a negat aceste cifre, afirmând că a suferit pierderi mai mici și că își consolidează structura internă, în special Biroul pentru Siguranță Autonomă, dar percepția publică și a industriei rămâne negativă.
În paralel, datele privind accidentele rutiere din SUA rămân alarmante, în ciuda unor ușoare scăderi. În 2024 au fost raportate 39.345 de decese în trafic, în scădere cu 3,8% față de 2023, dar încă peste nivelul pre-pandemic (36.355 în 2019). Potrivit Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), rata mortalității în trafic din SUA este dublă față de media altor state dezvoltate.
David Harkey, președintele IIHS, a acuzat NHTSA că nu reușește să răspundă provocărilor actuale cu „o abordare urgentă” și că folosește „metodologii defectuoase” care subestimează impactul pozitiv al unor măsuri evidente de siguranță.
Lipsa de inițiativă legislativă, birocrația excesivă și lipsa unei conduceri stabile la vârful NHTSA, instituție care a rămas mulți ani fără un director confirmat de Senat, blochează evoluția unui sector în care SUA avea potențialul să fie lider. În lipsa unei legislații clare, producătorii de automobile nu pot implementa în masă VA-uri, fiind limitați la maximum 2.500 de unități pe an în regim de derogare, în condiții stricte.