Visa a anunțat lansarea unui nou protocol care integrează agenți de inteligență artificială direct în rețeaua sa globală de plăți.
Noua tehnologie promite să transforme modul în care sunt procesate plățile la nivel mondial, permițând interacțiuni mai rapide, mai sigure și mai inteligente între bănci, comercianți și consumatori.
Foto: Visa
Procesatorul global de plăți Visa a anunțat lansarea unui nou protocol pentru plățile globale. Acesta are rolul de a consolida securitatea tranzacțiilor online și să protejeze comercianții de activitățile frauduloase generate de boți. Noul sistem va permite finalizarea achizițiilor în condiții de siguranță sporită. În plus, va oferi comercianților instrumente prin care pot verifica agenții legitimi și pot identifica traficul automat suspect, transmite Venture Beat.
Noul protocol Visa se numește Trusted Agent. Acesta a fost dezvoltat de compania americană de servicii financiare în colaborare cu Cloudflare. El răspunde provocărilor aduse de comerțul asistat de agenți bazați pe inteligență artificială.
„Protocolul lansat de Visa abordează aceste provocări, permiţând agenţilor autorizaţi să transmită comercianţilor informaţii importante cu privire la plată, în condiţii de siguranţă. Astfel, oferă un cadru clar pentru recunoaşterea agenţilor de încredere cu intenţii comerciale, diferenţiindu-i de boţi şi programe automate create în scopuri frauduloase. Protocolul a fost dezvoltat pe baza feedbackului util primit de la alţi parteneri iniţiali, printre care Adyen, Ant International, Checkout.com, Coinbase, CyberSource, Elavon, Fiserv, Microsoft, Nuvei, Shopify, Stripe şi Worldpay. Într-o lume în care agenţii AI acţionează pentru clienţi, comercianţii au nevoie de o modalitate de a recunoaşte agenţii AI de încredere, de a le verifica credenţialele şi de a menţine relaţiile cu clienţii fără a fi nevoie să facă modificări majore în sistemele lor”, se menţionează în comunicat.
Lansarea noului protocol vine în contextul în care traficul bazat pe AI către site-urile web de retail din SUA a explodat. Concret, în ultimul an, s-a înregistrat o creștere de peste 4.700%. În același timp, 85% dintre consumatorii care au folosit inteligența artificială pentru achiziții spun că experiența lor de cumpărare s-a îmbunătățit.
Tendința se manifestă și în regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa). Aici, tot mai mulți cumpărători integrează AI în procesul decizional. 34% dintre respondenți afirmă că au utilizat ChatGPT sau alți asistenți virtuali în ultimele 12 luni pentru a face achiziții online.
„Pe măsură ce tot mai mulţi agenţi AI navighează şi cumpără în numele consumatorilor, comercianţii se confruntă cu noi provocări: gestionarea sistemelor de detectare a boţilor, care pot bloca în mod eronat tranzacţiile legitime ale agenţilor AI; permiterea finalizării comenzilor realizate de agenţi AI, atât pentru clienţii autentificaţi cât şi pentru cei neînregistraţi; păstrarea unei imagini clare asupra clientului real şi a informaţiilor de plată, chiar dacă achiziţia e făcută de un agent AI”, notează compania.
Datele oficiale arată că Visa a prevenit activități frauduloase în valoare de 40 de miliarde de dolari. Performanța a fost consemnată între octombrie 2022 și septembrie 2023. Suma este aproape de două ori mai mare comparativ cu anul precedent. O mare parte din aceasta a implicat atacuri de enumerare bazate pe inteligență artificială. Roboții testează sistematic combinații de numere de carduri până când găsesc acreditări valide.
Reprezentanții Visa au precizat că noul protocol va fi aliniat la standardele internaționale, în colaborare cu IETF, OpenID Foundation și EMVCo. Scopul este acela de a asigura interoperabilitatea și compatibilitatea cu inițiativele recente, precum Agentic Commerce. De asemenea, corporația americană colaborează cu Coinbase pentru a garanta compatibilitatea cu x402.
Cu această inițiativă, Visa confirmă angajamentul de a construi o infrastructură sigură și adaptată erei AI, capabilă să susțină dezvoltarea comerțului digital global.