Volkswagen a anunțat o scădere a profitului operațional în prima jumătate a anului 2025, pe fondul încetinirii cererii și al creșterii costurilor.
În acest context, compania germană își revizuiește în jos estimările pentru întregul an, semnalând provocări tot mai mari în industria auto globală.
Cel mai mare grup auto european și-a publicat rezultatele financiare pentru primul semestru al anului 2025. Acestea arată o scădere semnificativă a profitului operațional și o revizuire în jos a estimărilor privind marja de profit la finalul anului.
Conform datelor prezentate, Volkswagen AG, care reunește mărci precum Audi, Bentley, Cupra, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda, Traton și Volkswagen, a livrat în primele șase luni ale anului 4,4 milioane de vehicule (+0,5%). În aceste condiții, veniturile totale s-au ridicat la 158,4 miliarde de euro (-0,3%), în timp ce profitul operațional a fost de 6,7 miliarde de euro, în scădere cu 33% față de perioada similară din 2024, relatează Reuters.
Reprezentanții companiei explică această scădere prin mai mulți factori. Principala cauză a constat în taxele vamale mai ridicate în SUA, care au avut un impact de 1,3 miliarde de euro. Apoi, au fost provizioanele de restructurare pentru Audi, Volkswagen Passenger Cars și Cariad (0,7 miliarde de euro) și costurile legate de reglementările privind emisiile de CO₂. De asemenea, mixul nefavorabil de produse, cu o pondere mai mare a modelelor electrice, și fluctuațiile de preț și valută au influențat negativ rezultatele grupului din Wolfsburg.
Cheltuielile pentru fuziuni și achiziții, printre care achiziția de acțiuni suplimentare la Rivian în valoare de 0,9 miliarde euro, au contribuit la diminuarea fluxului net de numerar. Ca urmare, Volkswagen estimează acum o marjă de profit operațional între 4% și 5% pentru tot anul, față de intervalul anterior de 5,5%-6,5%. Totodată, este de așteptat ca vânzările anuale să se mențină la nivelul din 2024, renunțându-se la proiecția anterioară care anticipa o creștere de până la 5%. După publicarea raportului, acțiunile Volkswagen AG au scăzut cu 3,5% în tranzacțiile pre-market de la Frankfurt.
CEO-ul grupului, Oliver Blume, a subliniat faptul că, în ciuda unui mediu economic dificil, grupul a înregistrat progrese notabile în materie de design, tehnologie și software, consolidându-și totodată poziția de lider în mobilitatea electrică din Europa, cu o cotă de piață de 28%.
CFO-ul Arno Antlitz a declarat că rezultatele reflectă o imagine mixtă. Succesul unor produse și progresul în restructurare sunt umbrite de scăderea profitului operațional, afectat de vânzările de automobile electrice cu marje mai mici și de taxe vamale. El a menționat că, excluzând acești factori, marja operațională din T2 s-ar fi situat în jur de 7%.
Pe fundalul incertitudinilor privind evoluția tarifelor din SUA, estimările pentru semestrul al doilea variază între menținerea taxelor de 27,5% și un scenariu optimist cu scăderea acestora la 10%.
Volkswagen se confruntă cu un climat competitiv în care și alți producători, precum Stellantis și Renault, trec prin tranziții în conducere. Între timp, alianțele strategice cu Rivian și Xpeng sunt menite să întărească portofoliul de produse al grupului, deși rezultatele acestora nu vor fi vizibile imediat.
Marca VW a reușit să crească vânzările de „electrice” în Europa, susținută de reduceri de preț și de o scădere a preferinței pentru modelele Tesla. Performanțe bune au fost înregistrate și de Skoda.