Prima pagină » Cel mai mare pod suspendat din lume se va construi în Europa. Ce rol joacă riscul seismic

Cel mai mare pod suspendat din lume se va construi în Europa. Ce rol joacă riscul seismic

Cel mai mare pod suspendat din lume se va construi în Europa. Ce rol joacă riscul seismic

Într-un moment în care Europa investește masiv în conectivitate și infrastructură durabilă, Italia lansează unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale deceniului: construirea celui mai lung pod suspendat din lume.

Podul care va lega insula Sicilia de Italia continentală va traversa Strâmtoarea Messina pe o distanță de peste trei kilometri va trebui să facă față unei activități seismice intense din această zonă.

Noul pod va avea circa 3,3 kilometri lungime

pod

Fotografii: Webuildgroup.com

Conectarea Siciliei cu restul Italiei este o idee vehiculată de secole. De la Imperiul Roman și până la epoca modernă, mai mulți monarhi și guverne contemporane au visat la un astfel de pod. Totuși, dificultățile tehnice, riscurile tectonice și costurile ridicate au blocat orice inițiativă, înainte ca lucrările propriu-zise să înceapă.

Actualul guvern condus de Giorgia Meloni a decis să repună planul în mișcare, iar ministrul infrastructurii, Matteo Salvini, este principalul susținător al acestui demers. Proiectul, al căror costuri sunt estimate la 13,5 miliarde de euro, este susținut parțial de Uniunea Europeană, care contribuie cu 25 de milioane de euro pentru faza de proiectare, relatează NewsWeek.com.

Compania We Build Group, desemnată să realizeze construcția, speră să înceapă efectiv lucrările până la finalul acestui an. Directorul executiv Pietro Salini a declarat că obiectivul este ca podul să fie finalizat până în 2032. De asemenea, acesta a precizat că proiectul reprezintă un pas uriaș pentru sudul Italiei.

Dacă va fi dus la bun sfârșit, Podul Strâmtorii Messina va depăși toate recordurile actuale în materie de poduri suspendate. Cu o lungime estimată de peste 3.300 de metri, acesta ar depăși actualul deținător al recordului pentru cel mai lung pod suspendat din lume, Podul Canakkale 1915 din Turcia (2.033 de metri). În același timp, ar rivaliza ca dimensiuni cu cele mai lungi poduri suspendate din China.

Care este cea mai mare problemă

Cea mai mare problemă a viitorului pod peste Strâmtoarea Messina este amplasarea sa. Regiunea înconjurătoare din Italia este una dintre cele mai instabile din punct de vedere seismic din Europa, ceea ce ar putea perturba procesul de construcție, dar și produsul final, mai ales având în vedere posibilitatea unor cutremure.

Multe astfel de structuri sunt construite în zone afectate de un hazard seismic mai mare în comparație cu cel din Strâmtoarea Messina. Este vorba despre cele din California, Turcia sau Japonia, conform informațiilor de pe site-ul oficial al companiei Webuild.

Specialiștii consideră, însă, că podul ar putea rezista chiar și în condiții seismice severe. Guy Nordenson, profesor de inginerie structurală la Universitatea Princeton, explică faptul că podurile suspendate sunt, în general, mai flexibile decât alte structuri, ceea ce le permite să absoarbă și să suporte mișcările solului.

El a dat drept exemplu podul nipon Akashi Kaikyo, care este al treilea ca lungime din lume. Acesta este situat într-o zonă activă tectonic, dar care a fost proiectat să reziste la seisme de mare magnitudine.

„Podul Akashi Kaikyo este, dacă vreți, un văr al podului Messina, care trebuie să facă și el față cutremurelor. Marele seism Hanshin din 17 ianuarie 1995 (n.n. – care a avut magnitudinea de 7,3 pe scara Richter) a mutat turnurile podului, singurele structuri care fuseseră ridicate la acea vreme, astfel încât deschiderea centrală a trebuit să fie mărită cu un metru, ceea ce a fost în regulă”, a precizat Kaikyo.

Astfel, proiectul italian, care părea multă vreme imposibil de realizat, ar putea deveni realitate datorită progreselor inginerești și a ambiției politice.

Alte articole importante
Un startup slovac lansează bateria InoBat care poate schimba viitorul dronelor militare
Companii
Un startup slovac lansează bateria InoBat care poate schimba viitorul dronelor militare
În plin val de tensiuni geopolitice și creștere accelerată a bugetelor de apărare în Europa, un startup slovac vine cu o inovație care ar putea redefini eficiența dronelor militare. InoBat, cunoscut anterior pentru bateriile destinate vehiculelor electrice, lansează oficial E10, o baterie ultraperformantă pentru drone militare și care promite autonomie cu 60% mai mare și […]
Cum folosesc infractorii inteligența artificială pentru vorbi în numele autorităților și ce poți face ca să nu devii victimă
Tehnologie
Cum folosesc infractorii inteligența artificială pentru vorbi în numele autorităților și ce poți face ca să nu devii victimă
FBI trage un semnal de alarmă cu privire la o metodă de fraudă tot mai folosită, care implică folosirea vocii generate de inteligență artificială pentru a imita oficiali ai guvernului american. În spatele acestor scheme se ascund escroci care folosesc tehnologia vocală pentru a păcăli victimele și a le fura datele personale sau chiar banii.  […]
UE investește în energie curată: un miliard de euro pentru proiecte cu hidrogen verde
UE investește în energie curată: un miliard de euro pentru proiecte cu hidrogen verde
În contextul accelerării procesului de tranziție climatică și al eforturilor UE de a reduce dependența de combustibilii fosili, Comisia Europeană a aprobat finanțarea a 15 proiecte strategice de producere a hidrogenului din surse regenerabile în cadrul Spațiului Economic European. Inițiativa face parte din efortul general de decarbonizare a economiilor europene și de consolidare a independenței […]
China lansează o baterie pentru vehicule electrice care oferă 150 km autonomie în 60 de secunde
Companii
China lansează o baterie pentru vehicule electrice care oferă 150 km autonomie în 60 de secunde
O companie chineză prezintă o baterie pentru vehicule electrice care promite să elimine definitiv obstacolul timpilor de încărcare, într-o perioadă în care giganți precum CATL, BYD, Panasonic sau Tesla investesc masiv în acest domeniu.  Dacă infrastructura de încărcare la 1.000V va fi adoptată la scară largă, Star Chaser 2.0 ar putea deveni un punct de […]
Celebrele camioane pe hidrogen Nikola, scoase la licitație. Ce înseamnă asta pentru viitorul combustibililor alternativi
Companii
Celebrele camioane pe hidrogen Nikola, scoase la licitație. Ce înseamnă asta pentru viitorul combustibililor alternativi
Camioanele pe hidrogen produse de americanii de la Nikola au fost scoase oficial la licitație, marcând una dintre ultimele etape ale procesului de lichidare a activelor după ce firma a declarat faliment în februarie 2025. Decizia vine după ce compania de peste Ocean nu a reușit să găsească un cumpărător sau să obțină fonduri suplimentare […]
Potențialul eolian al Mării Negre, analizat de către Ministerul Energiei. Apel public pentru lansarea unui studiu amplu
Potențialul eolian al Mării Negre, analizat de către Ministerul Energiei. Apel public pentru lansarea unui studiu amplu
Ministerul Energiei a lansat un apel public destinat companiilor și experților interesați să participe la realizarea unui studiu amplu, care va identifica și delimita perimetrele din Marea Neagră ce pot fi concesionate pentru dezvoltarea parcurilor eoliene offshore.  Analiza va include evaluarea potențialului eolian al zonei marine, investigarea caracteristicilor geotehnice ale fundului mării, precum și impactul […]