Este oficial! China a autorizat primele automobile autonome de nivel 3 pentru circulația pe drumurile publice.
Decizia reprezintă un pas important în direcția mobilității viitorului și marchează o etapă esențială în dezvoltarea tehnologiilor de conducere autonomă.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Masini-autonome-de-nivel-3-China-Baidu-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Baidu
Autoritatea chineză de reglementare a industriei auto a autorizat două modele de automobile echipate cu sisteme de conducere autonomă de nivel 3. Este prima recunoaștere oficială, la nivel național, a unor vehicule autonome ca vehicule omologate pentru utilizare controlată pe drumurile publice. Anunțul a fost făcut de Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației (MIIT), citat de China Daily.
Autorizarea vizează două berline electrice dezvoltate de constructorii auto de stat Changan Automobile și Arcfox, deținut BAIC Motor. Acestea au fost incluse în cea mai recentă listă oficială de înregistrare a autovehiculelor publicată de MIIT. Asta le conferă statutul de vehicule comerciale omologate, nu doar de prototipuri sau platforme aflate în fază experimentală.
Sedanul de la Changan este capabil să se deplaseze autonom pe o singură bandă la viteze de până la 50 km/h în condiții de trafic aglomerat. Acesta este omologat să se deplaseze pe anumite secțiuni de autostradă și străzi urbane din orașul Chongqing, din sud-vestul Chinei.
Vehiculul Arcfox are permisiunea să circule autonom cu viteze de până la 80 km/h pe secțiunile de autostradă și de drumuri expres urbane desemnate din Beijing.
Testele și operațiunile vor fi derulate pe drumuri desemnate, prin intermediul platformelor de ride-hailing controlate de constructori. Prin autorizarea celor două berline electrice de nivel 3, China face un pas formal spre integrarea conducerii autonome în cadrul său de reglementare națională.
Următoarea etapă va fi evaluarea comportamentului acestor vehicule în trafic real, în condiții strict controlate. De asemenea, va fi analizat impactul lor asupra siguranței rutiere și a responsabilității legale.
Tehnologiile de conducere autonomă sunt împărțite în șase niveluri, de la Nivelul 0 la Nivelul 5. Cu cât nivelul este mai ridicat, cu atât tehnologia implicată este mai avansată și mai inteligentă.
Nivelul 3 permite șoferului să ia mâinile de pe volan și să-și mute atenția de la drum în anumite situații bine definite. Totuși, în anumite situații, acesta este obligat să preia controlul asupra mașinii atunci când sistemul solicită intervenția umană.
Aprobarea acestor vehicule se înscrie în strategia Chinei de a accelera dezvoltarea și introducerea conducerii autonome în traficul real. Anul trecut, autoritățile de la Beijing au selectat nouă producători auto pentru programe de testare publică. Obiectivul a fost de a construi un cadru de reglementare care să permită adoptarea treptată și sigură a acestor tehnologii.
Procesul de reglementare a fost însoțit de măsuri de prudență sporite. Și asta, mai ales după un accident grav produs în luna martie, în care a fost implicată o berlină electrică Xiaomi SU7. Incidentul, soldat cu moartea a trei persoane, a determinat autoritățile să intensifice controalele și evaluările privind siguranța acestor tehnologii. Incidentul s-a petrecut la scurt timp după ce șoferul a preluat controlul de la sistemul de asistare, transmite agenția de știri Reuters.
În paralel, oficialii chinezi au anunțat o abordare mai strictă în ceea ce privește răspunderea legală. Ei au subliniat că producătorii auto și furnizorii de componente vor putea fi trași la răspundere în cazul în care sistemele autonome eșuează și provoacă accidente. Această schimbare marchează o diferențiere clară față de regimul aplicat sistemelor de asistare de nivel inferior.
Pe lângă vehiculele de nivel 3 recent autorizate, China găzduiește deja teste avansate de conducere autonomă. Companii precum Pony AI și WeRide testează vehicule autonome de nivel 4 pe baza unor licențe locale. De asemenea, Tesla operează în continuare cu sistemul Full Self-Driving, încadrat la nivelul 2. Acesta dispune de funcționalități limitate comparativ cu sistemul disponibil în Statele Unite.