China a acordat autorizația de zbor pentru primul avion electric din lume cu decolare verticală (eVTOL) și greutatea de două tone, o premieră globală în aviația de joasă altitudine.
Această realizare plasează această țară în avangarda tehnologiei eVTOL și deschide drumul către utilizarea comercială a aeronavelor electrice de mari dimensiuni.
Producătorul chinez de aeronave electrice Autoflight a livrat modelul său CarryAll V2000CG, primul avion electric din lume cu decolare și aterizare verticală (eVTOL) de peste o tonă care a obținut toate cele trei certificări majore de navigabilitate: certificatul de tip, certificatul de producție și certificatul de navigabilitate.
Anunțul, făcut marți, marchează un moment de referință la nivel mondial în procesul de dezvoltare și certificare a aeronavelor eVTOL de mari dimensiuni. Potrivit declarației companiei, acest succes reprezintă un pas important spre lansarea comercială a serviciilor aeriene de joasă altitudine.
Modelul CarryAll V2000CG, dezvoltat integral de Autoflight, este o aeronavă electrică, fără pilot, cu o greutate maximă la decolare de două tone metrice. Poate transporta o sarcină utilă de 400 de kilograme, atinge o viteză de croazieră de aproximativ 200 km/h și are o autonomie maximă de 200 km. Avionul combină ridicarea verticală specifică unui elicopter cu eficiența în zborul orizontal a unei aeronave cu aripi fixe.
Autoflight susține că acest model este ideal pentru livrări de marfă, transport de urgență și intervenții în caz de dezastru. Capacitatea sa de decolare și aterizare verticală îl face potrivit pentru spații restrânse, iar sistemul său de propulsie electrică oferă o funcționare mai silențioasă și mai curată comparativ cu aeronavele convenționale.
China urmează un amplu proces de dezvoltare a așa-numitei „economii de joasă altitudine”, o strategie națională menită să promoveze serviciile aeriene pentru marfă, transport, turism și operațiuni de urgență.
În orașe din sudul Chinei, precum Shenzhen, au fost lansate deja circa 300 de rute logistice dedicate dronelor, care face legătura între centre de afaceri, universități, spitale și parcuri industriale. La aproximativ 85 de kilometri distanță, în Dongguan, au fost identificate 37 de aplicații în 12 sectoare, inclusiv logistică, servicii publice și intervenții de urgență, pentru utilizarea serviciilor de joasă altitudine. De asemenea, în nord-estul țării, la Shenyang, au fost finalizate zboruri de test pentru turism aerian la altitudine joasă, într-un efort de a introduce vizitarea obiectivelor turistice din aer.
„Aceasta este o descoperire tehnologică și de certificare care transformă aeronavele eVTOL de mari dimensiuni dintr-un simplu concept, în realitate. Este un pas important spre utilizarea comercială în logistică și operațiuni de urgență la joasă altitudine”, a precizat Autoflight într-un comunicat oficial.
Piața globală a aeronavelor de tip eVTOL este în plină expansiune, iar companii din întreaga lume anunță comenzi importante. Pe 16 iulie, firma chineză TCab Tech a semnat un acord de un miliard de dolari cu compania Autocraft din Emiratele Arabe Unite pentru achiziția a 350 de aeronave eVTOL E20.
Anterior, Bank of China Leasing, împreună cu două filiale ale Bank of China din Shanghai, au încheiat un contract cu compania aeriană de joasă altitudine Volant pentru cumpărarea a 100 de aeronave eVTOL VE25.
Analiștii consideră că aceste contracte și certificări sunt dovezi clare ale interesului tot mai mare la nivel internațional pentru platformele eVTOL fabricate în China. Tehnologia este esențială pentru viitorul logisticii și transportului, mai ales în orașele aglomerate sau în zonele greu accesibile. Odată cu certificarea și livrarea modelului CarryAll V2000CG, Autoflight se profilează ca un lider global în eforturile de comercializare a noii generații de aeronave electrice.