Prima pagină » Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto

Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto

Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto
Foto: Shutterstock

Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto, afectând piața internațională și protejând producătorii americani.

Decizia survine într-un context de tensiuni comerciale crescânde și vizează protejarea producătorilor auto americani în fața competiției externe.

Donald Trump impune un nou tarif de 25% pentru autovehiculele importate

Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto

Foto: Shutterstock

Președintele Donald Trump a anunțat că toate camioanele de tonaj mediu și mare importate în SUA vor fi supuse unei taxe vamale de 25%. Noul tarif va intra în vigoare începând cu data de 1 noiembrie. Măsura marchează o intensificare a eforturilor administrației de la Washington de a proteja producătorii auto americani de competiția străină, informează Reuters.

Președintele american declarase în septembrie că importurile de camioane grele vor fi taxate începând cu 1 octombrie, invocând motive de securitate națională. Potrivit lui Trump, tarifele urmăresc protejarea producătorilor americani de „concurența externă neloială”. Ele vor avantaja firme precum Paccar, Peterbilt, Kenworth, Daimler și Freightliner Trucks.

În cadrul acordurilor comerciale semnate cu Japonia și cu Uniunea Europeană, SUA au convenit tarife de 15% pentru vehiculele ușoare. Deocamdată, nu este clar dacă aceste prevederi vor fi aplicabile și pentru vehiculele mai mari. Totodată, administrația Trump a permis producătorilor să deducă valoarea componentelor americane din tarifele aplicate vehiculelor ușoare care sunt asamblate în Canada și Mexic.

Importurile din Mexic s-au triplat

În mod cert, principalele vehicule vizate de noua taxă vamală sunt camioanele de livrare, cele de gunoi și de utilitate publică. De asemenea,  și autobuzele de transport urban și cele școlare, camioanele cu remorcă și semiremorci și alte vehicule profesionale grele vor fi taxate cu același tarif.

Camera de Comerț a SUA a recomandat anterior Departamentului Comerțului să nu impună noi tarife pentru camioane. Instituția a subliniat că principalele surse de import, și anume Mexic, Canada, Japonia, Germania și Finlanda, sunt aliați sau parteneri apropiați ai SUA. În consecință, aceștia nu reprezintă o amenințare la adresa securității naționale.

Mexicul este în prezent cel mai mare exportator de camioane medii și grele către Statele Unite. Conform unui studiu publicat în ianuarie, importurile de vehicule de mare tonaj din Mexic s-au triplat din 2019. În prezent, acestea au atins pragul de aproximativ 340.000 de unități.

În baza USMCA (n.n. – Acordul SUA-Mexic-Canada), camioanele medii și grele sunt scutite de tarife vamale. Condiția este ca cel puțin 64% din valoarea acestora să provină din America de Nord. Mai exact, din componente precum motoare și axe, materii prime (oțel) sau manoperă de asamblare.

Pe cine afectează noua taxă vamală

Noile tarife ar putea afecta și Stellantis, producătorul de camioane Ram și autoutilitare comerciale din Mexic. Compania a făcut presiuni asupra administrației americane pentru a evita impunerea unor tarife ridicate. De asemenea, Volvo construiește în Monterrey o fabrică de camioane grele, care va fi operațională în 2026. Investiția se ridică la aproximativ 700 de milioane de dolari.

Mexicul găzduiește în total 14 producători și asamblatori de autobuze, camioane și tractoare. De asemenea, în această țară funcționează și doi producători de motoare, potrivit Administrației Comerțului Internațional a SUA. Oficialii mexicani s-au opus noilor tarife, arătând că toate camioanele exportate în SUA conțin în medie 50% componente americane, inclusiv motoare diesel.

În 2024, Statele Unite au importat din Mexic piese pentru vehicule grele în valoare de aproape 128 de miliarde de dolari. Totalul reprezintă aproximativ 28% din totalul importurilor americane, potrivit datelor oficiale mexicane.

Alte articole importante
Încă un brand auto chinez intră pe piața din România
Companii
Încă un brand auto chinez intră pe piața din România
Încă un brand auto chinez pătrunde pe piața din România, semn că expansiunea giganților din Asia continuă într-un ritm accelerat. La fel ca ceilalți producători din China, și acesta promite să ofere automobile performante, dotate cu tehnologii moderne, la prețuri competitive, ca o alternativă atractivă la mărcile europene consacrate. După Geely, BYD și Chery, un […]
Cele mai frumoase castele din lume: fortărețe care scriu istoria și aprind imaginația
Cele mai frumoase castele din lume: fortărețe care scriu istoria și aprind imaginația
Castelele rămân unele dintre cele mai spectaculoase construcții create de om. Îmbină apărarea și confortul, păstrează povești cu regi, regine, intrigi și bătălii și continuă să fascineze vizitatorii secolului XXI. Magia castelelor: între fortificație și locuință regală De ce ne atrag castelele atât de mult? Potrivit istoricilor, răspunsul se află în combinația unică dintre funcția […]
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele și cazinourile din România ar putea funcționa doar în stațiunile turistice. Un proiect de lege depus la Senat propune o modificare amplă a cadrului legal privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. Potrivit inițiatorilor, scopul este de a reorganiza industria într-un mod controlat și de a limita accesul persoanelor vulnerabile la aceste […]
ANALIZĂ
America, țara cu zero migrație
America, țara cu zero migrație
În 2025, SUA ar putea înregistra migrație netă zero, pe fondul politicilor restrictive ale administrației Trump. Aceasta va reduce forța de muncă, productivitatea și creșterea economică, afectându-i atât pe muncitorii calificați, cât și pe cei necalificați. Impactul se resimte și în universități sau în sectorul inovativ, având în vedere că străinii contribuie semnificativ la cercetare […]
ANALIZĂ
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
România a înregistrat al treilea cel mai mare avans al industriei hoteliere din Uniunea Europeană în prima jumătate a lui 2025. Creșterea de 19% a cifrei de afaceri nu a fost însă susținută de un număr mai mare de turiști, ci de scumpirea accelerată a cazării. În pofida tarifelor record, Bucureștiul se aliniază la prețurile […]
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Industria luxului se schimbă radical. În timp ce vânzările de bunuri personale de lux scad, hotelurile de cinci stele, zborurile la clasa întâi și vacanțele exclusiviste atrag sume uriașe. Estimările arată că până în 2028, cheltuielile globale pentru ospitalitate de lux vor depăși 390 de miliarde de dolari, față de mai puțin de 240 de […]