Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto, afectând piața internațională și protejând producătorii americani.
Decizia survine într-un context de tensiuni comerciale crescânde și vizează protejarea producătorilor auto americani în fața competiției externe.
Foto: Shutterstock
Președintele Donald Trump a anunțat că toate camioanele de tonaj mediu și mare importate în SUA vor fi supuse unei taxe vamale de 25%. Noul tarif va intra în vigoare începând cu data de 1 noiembrie. Măsura marchează o intensificare a eforturilor administrației de la Washington de a proteja producătorii auto americani de competiția străină, informează Reuters.
Președintele american declarase în septembrie că importurile de camioane grele vor fi taxate începând cu 1 octombrie, invocând motive de securitate națională. Potrivit lui Trump, tarifele urmăresc protejarea producătorilor americani de „concurența externă neloială”. Ele vor avantaja firme precum Paccar, Peterbilt, Kenworth, Daimler și Freightliner Trucks.
În cadrul acordurilor comerciale semnate cu Japonia și cu Uniunea Europeană, SUA au convenit tarife de 15% pentru vehiculele ușoare. Deocamdată, nu este clar dacă aceste prevederi vor fi aplicabile și pentru vehiculele mai mari. Totodată, administrația Trump a permis producătorilor să deducă valoarea componentelor americane din tarifele aplicate vehiculelor ușoare care sunt asamblate în Canada și Mexic.
În mod cert, principalele vehicule vizate de noua taxă vamală sunt camioanele de livrare, cele de gunoi și de utilitate publică. De asemenea, și autobuzele de transport urban și cele școlare, camioanele cu remorcă și semiremorci și alte vehicule profesionale grele vor fi taxate cu același tarif.
Camera de Comerț a SUA a recomandat anterior Departamentului Comerțului să nu impună noi tarife pentru camioane. Instituția a subliniat că principalele surse de import, și anume Mexic, Canada, Japonia, Germania și Finlanda, sunt aliați sau parteneri apropiați ai SUA. În consecință, aceștia nu reprezintă o amenințare la adresa securității naționale.
Mexicul este în prezent cel mai mare exportator de camioane medii și grele către Statele Unite. Conform unui studiu publicat în ianuarie, importurile de vehicule de mare tonaj din Mexic s-au triplat din 2019. În prezent, acestea au atins pragul de aproximativ 340.000 de unități.
În baza USMCA (n.n. – Acordul SUA-Mexic-Canada), camioanele medii și grele sunt scutite de tarife vamale. Condiția este ca cel puțin 64% din valoarea acestora să provină din America de Nord. Mai exact, din componente precum motoare și axe, materii prime (oțel) sau manoperă de asamblare.
Noile tarife ar putea afecta și Stellantis, producătorul de camioane Ram și autoutilitare comerciale din Mexic. Compania a făcut presiuni asupra administrației americane pentru a evita impunerea unor tarife ridicate. De asemenea, Volvo construiește în Monterrey o fabrică de camioane grele, care va fi operațională în 2026. Investiția se ridică la aproximativ 700 de milioane de dolari.
Mexicul găzduiește în total 14 producători și asamblatori de autobuze, camioane și tractoare. De asemenea, în această țară funcționează și doi producători de motoare, potrivit Administrației Comerțului Internațional a SUA. Oficialii mexicani s-au opus noilor tarife, arătând că toate camioanele exportate în SUA conțin în medie 50% componente americane, inclusiv motoare diesel.
În 2024, Statele Unite au importat din Mexic piese pentru vehicule grele în valoare de aproape 128 de miliarde de dolari. Totalul reprezintă aproximativ 28% din totalul importurilor americane, potrivit datelor oficiale mexicane.