Prima pagină » Trump vorbește despre un „boom” în construcția de fabrici auto

Trump vorbește despre un „boom” în construcția de fabrici auto

ANALIZĂ
Trump vorbește despre un „boom” în construcția de fabrici auto
Foto: Freepik

Donald Trump susține că SUA trec printr-un adevărat „boom” în construcția de fabrici auto, ceea ce arată o revenire a industriei americane.

Potrivit președintelui american, investițiile masive anunțate de marii producători de automobile, inclusiv cei din Europa, confirmă succesul politicilor economice pe care le promovează.

Trump susține creșterea explozivă a investițiilor în fabrici auto americane

Trump vorbește despre un „boom” în construcția de fabrici auto

Foto: Colaj Unsplash/Freepik

Donald Trump prezintă adesea imaginea unei industrii auto americane în plină dezvoltare. Președintele SUA leagă această imagine de apariția unor noi fabrici auto construite de producători din Europa, Canada și Mexic. În viziunea sa, aceste unități ar urma să producă vehicule „made in USA” pentru piețele internaționale. Totuși, analize independente, inclusiv o investigație Reuters, arată contrariul.

Multe dintre actualele fabrici auto nu sunt folosite la întreaga capacitate. De asemenea, sunt pline de mașini care anterior erau importate. În cadrul unui eveniment la Casa Albă, Trump a declarat că în SUA există „numeroase fabrici auto” aflate deja în funcțiune sau în proces de construcție. La scurt timp, însă, el a deplâns declinul producției auto interne. Liderul american susține că „fabricile de mașini se întorc”. Totuși, nu există dovezi clare care să confirme un val de investiții în noi facilități de producție pe teritoriul SUA.

În realitate, marile companii recurg la ajustări în cadrul fabricilor deja existente. Astfel, se adaptează la contextul economic creat de politicile promovate de Trump. Este vorba despre tarifele vamale mai ridicate și de atitudinile restrictive față de tranziția la vehicule electrice (EV). În loc să construiască de la zero, producătorii preferă să reconvertească spații industriale nefolosite din SUA. Scopul este să producă local mașini care înainte erau importate și care acum sunt supuse unor taxe suplimentare.

Producția se reorientează către mașini convenționale

Un exemplu elocvent este Nissan. Constructorul nipon a anunțat extinderea producției de SUV-uri Rogue și alte modele la fabricile din Tennessee și Mississippi. Asta, în paralel cu reducerea importurilor din Japonia. Vehiculele produse în această țară sunt acum taxate cu 15% în baza unui acord temporar încheiat între Tokyo și administrația Trump.

„Observăm că fabricile parțial utilizate sunt umplute cu vehicule care, până de curând, veneau din import. Nu există însă un val de noi construcții industriale”, a explicat Sam Fiorani, vicepreședinte al companiei de cercetare AutoForecast Solutions.

O parte a industriei renunță treptat la obiectivele ambițioase privind EV-urile, asumate acum zece ani. Practic, mulți constructori revin la producția de vehicule pe benzină. Investițiile recente reflectă mai degrabă abandonarea unor proiecte de electrificare, intens promovate în timpul administrației Biden, decât o accelerare a tranziției verzi.

Consultanții AlixPartners arată că, odată cu finalul mandatului Biden, s-au redus investițiile masive în linii de producție pentru EV-uri și baterii, după un „boom” în perioada 2021-2024. Între 2017 și 2020, în timpul primului mandat al lui Trump, s-au cheltuit în medie 21 de miliarde de dolari pe an. Cei mai mulți bani au venit de la marile companii auto din Detroit (GM, Ford, Stellantis) și de la producătorii dedicați EV-urilor (Tesla, Rivian, Lucid) . În perioada Biden, această sumă aproape s-a dublat. Aceasta a ajuns la aproximativ 38 de miliarde de dolari anual, iar cea mai mare parte a fost destinată tranziției electrice.

Casa Albă promovează imaginea unui succes economic

Economie, taxe vamale și promisiunea revenirii industriei americane. Aceștia sunt pilonii pe care Donald Trump și-a construit mesajul politic. Administrația sa susține că politicile comerciale și energetice deja au stimulat investiții majore și au redus miliarde de dolari din costurile de conformare la reglementări.

„Pe măsură ce noile politici și acordurile comerciale inovatoare încheiate de președintele Trump cu Uniunea Europeană, Japonia și alte state vor începe să producă efecte, fabricile din Detroit vor trimite mașini în showroom-urile din Tokyo, Frankfurt sau Paris”, a afirmat Kush Desai, purtător de cuvânt al Casei Albe.

De asemenea, Washington-ul subliniază că importurile de automobile, motoare și piese auto au scăzut cu circa 10% în primul trimestru din 2025, ajungând la 421,4 miliarde de dolari. În același timp, producția auto internă a urcat cu circa 4%. Totuși, aceste cifre rămân sub nivelul mediu al ultimului deceniu, potrivit datelor publicate de Rezerva Federală.

Alte articole importante
Francezii vor merge la serviciu în Paris cu telecabina
Francezii vor merge la serviciu în Paris cu telecabina
Francezii se vor deplasa de-acum înainte către serviciu la Paris cu prima telecabină urbană din regiunea capitalei țării. Proiectul de aproape 140 de milioane de euro va reduce timpii de călătorie și va îmbunătăți legăturile dintre cartierele izolate și rețeaua de metrou. Telecabina urbană este noul mijloc de transport pentru angajații din Paris Locuitorii din […]
Ce nevoie are economia românească de imigranți: câți sunt, unde muncesc și de unde vin
Analize
Ce nevoie are economia românească de imigranți: câți sunt, unde muncesc și de unde vin
Imigrația din state terțe a devenit, în ultimul deceniu, un element structural al pieței muncii din România, pe fondul deficitului cronic de forță de muncă și al emigrației persistente a populației active. Datele disponibile arată o creștere accelerată a numărului de muncitori non-UE prezenți legal în economie, cu schimbări semnificative atât în privința țărilor de […]
Vânzările Tesla pe o mare piață, la cel mai scăzut nivel după 2022
Companii
Vânzările Tesla pe o mare piață, la cel mai scăzut nivel după 2022
Vânzările Tesla pe piața din Statele Unite au atins în luna noiembrie cel mai scăzut nivel din ultimii patru ani. , marcând o perioadă dificilă pentru producătorul de vehicule electrice. Această scădere vine în ciuda lansării unor versiuni mai accesibile ale Model 3 și Model Y, menite să stimuleze cererea. Vânzările Tesla ating minimul ultimilor patru […]
Google lansează versiunea extinsă a lui Gemini Deep Research
Companii
Google lansează versiunea extinsă a lui Gemini Deep Research
Google a anunțat lansarea unei versiuni extinse și „reimaginată” a agentului său de cercetare Gemini Deep Research. Aceasta este bazată pe modelul fundamental Gemini 3 Pro, considerat de gigantul tech cel mai avansat și factual model AI dezvoltat până acum. Google își actualizează platforma Gemini Deep Research cu funcții extinse Noua versiune Gemini Deep Research […]
China a dezvăluit un supercomputer gigantic distribuit pe 2.000 km
Tehnologie
China a dezvăluit un supercomputer gigantic distribuit pe 2.000 km
China a lansat un supercomputer uriaș, distribuit pe o distanță de 2.000 de kilometri, care a fost dezvoltat timp de zece ani. Această rețea masivă promite să revoluționeze calculul de înaltă performanță și să consolideze poziția țării în topul global al supercomputării. Supercomputer gigant în China: zece ani de construcție și 2.000 km de performanță China […]
Campania „Cumpărați produse europene” aprinde tensiunile în UE. Statele mici se revoltă, Bruxelles-ul amână decizia
Campania „Cumpărați produse europene” aprinde tensiunile în UE. Statele mici se revoltă, Bruxelles-ul amână decizia
Reacțiile negative față de agenda Comisiei Europene „Cumpărați produse europene” se intensifică, pe fondul unei diviziuni tot mai vizibile între marile puteri industriale ale Uniunii și statele cu economii mai mici, orientate spre comerț liber. Inițiativa, susținută de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, riscă să devină una dintre cele mai controversate teme ale […]