Donald Trump susține că SUA trec printr-un adevărat „boom” în construcția de fabrici auto, ceea ce arată o revenire a industriei americane.
Potrivit președintelui american, investițiile masive anunțate de marii producători de automobile, inclusiv cei din Europa, confirmă succesul politicilor economice pe care le promovează.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/Trump-bani.jpg)
Foto: Colaj Unsplash/Freepik
Donald Trump prezintă adesea imaginea unei industrii auto americane în plină dezvoltare. Președintele SUA leagă această imagine de apariția unor noi fabrici auto construite de producători din Europa, Canada și Mexic. În viziunea sa, aceste unități ar urma să producă vehicule „made in USA” pentru piețele internaționale. Totuși, analize independente, inclusiv o investigație Reuters, arată contrariul.
Multe dintre actualele fabrici auto nu sunt folosite la întreaga capacitate. De asemenea, sunt pline de mașini care anterior erau importate. În cadrul unui eveniment la Casa Albă, Trump a declarat că în SUA există „numeroase fabrici auto” aflate deja în funcțiune sau în proces de construcție. La scurt timp, însă, el a deplâns declinul producției auto interne. Liderul american susține că „fabricile de mașini se întorc”. Totuși, nu există dovezi clare care să confirme un val de investiții în noi facilități de producție pe teritoriul SUA.
În realitate, marile companii recurg la ajustări în cadrul fabricilor deja existente. Astfel, se adaptează la contextul economic creat de politicile promovate de Trump. Este vorba despre tarifele vamale mai ridicate și de atitudinile restrictive față de tranziția la vehicule electrice (EV). În loc să construiască de la zero, producătorii preferă să reconvertească spații industriale nefolosite din SUA. Scopul este să producă local mașini care înainte erau importate și care acum sunt supuse unor taxe suplimentare.
Un exemplu elocvent este Nissan. Constructorul nipon a anunțat extinderea producției de SUV-uri Rogue și alte modele la fabricile din Tennessee și Mississippi. Asta, în paralel cu reducerea importurilor din Japonia. Vehiculele produse în această țară sunt acum taxate cu 15% în baza unui acord temporar încheiat între Tokyo și administrația Trump.
„Observăm că fabricile parțial utilizate sunt umplute cu vehicule care, până de curând, veneau din import. Nu există însă un val de noi construcții industriale”, a explicat Sam Fiorani, vicepreședinte al companiei de cercetare AutoForecast Solutions.
O parte a industriei renunță treptat la obiectivele ambițioase privind EV-urile, asumate acum zece ani. Practic, mulți constructori revin la producția de vehicule pe benzină. Investițiile recente reflectă mai degrabă abandonarea unor proiecte de electrificare, intens promovate în timpul administrației Biden, decât o accelerare a tranziției verzi.
Consultanții AlixPartners arată că, odată cu finalul mandatului Biden, s-au redus investițiile masive în linii de producție pentru EV-uri și baterii, după un „boom” în perioada 2021-2024. Între 2017 și 2020, în timpul primului mandat al lui Trump, s-au cheltuit în medie 21 de miliarde de dolari pe an. Cei mai mulți bani au venit de la marile companii auto din Detroit (GM, Ford, Stellantis) și de la producătorii dedicați EV-urilor (Tesla, Rivian, Lucid) . În perioada Biden, această sumă aproape s-a dublat. Aceasta a ajuns la aproximativ 38 de miliarde de dolari anual, iar cea mai mare parte a fost destinată tranziției electrice.
Economie, taxe vamale și promisiunea revenirii industriei americane. Aceștia sunt pilonii pe care Donald Trump și-a construit mesajul politic. Administrația sa susține că politicile comerciale și energetice deja au stimulat investiții majore și au redus miliarde de dolari din costurile de conformare la reglementări.
„Pe măsură ce noile politici și acordurile comerciale inovatoare încheiate de președintele Trump cu Uniunea Europeană, Japonia și alte state vor începe să producă efecte, fabricile din Detroit vor trimite mașini în showroom-urile din Tokyo, Frankfurt sau Paris”, a afirmat Kush Desai, purtător de cuvânt al Casei Albe.
De asemenea, Washington-ul subliniază că importurile de automobile, motoare și piese auto au scăzut cu circa 10% în primul trimestru din 2025, ajungând la 421,4 miliarde de dolari. În același timp, producția auto internă a urcat cu circa 4%. Totuși, aceste cifre rămân sub nivelul mediu al ultimului deceniu, potrivit datelor publicate de Rezerva Federală.