Volkswagen riscă pierderi record, de peste 5 miliarde de euro, din cauza întârzierilor în lansarea noului model electric Porsche.
Grupul german recunoaște că problemele tehnologice și de producție pun presiune asupra strategiei sale de electrificare.
Foto: Porsche
Porsche AG a renunțat la planurile de lansare a unui model pur electric. Oficialii companiei și-au explicat decizia prin cererea scăzută, presiunile de pe o piață esențială și taxele ridicate aplicate în Statele Unite. Măsura afectează nu doar producătorul de mașini sport, ci și compania-mamă, Grupul Volkswagen. Reprezentanții gigantului din Wolfsburg a anunțat reducerea prognozelor de profit pentru acest an, potrivit Reuters. Astfel, Volkswagen riscă niște pierderi suplimentare.
Volkswagen estimează pierderi de 5,1 miliarde de euro din cauza revizuirii strategice a portofoliului de produse. Lansarea unor vehicule electrice (EV) este amânată în favoarea modelelor hibride și a celor termice, la nivelul filialei deținută în proporție de 75,4%. Pentru Porsche, aceste schimbări majore ar putea fi echivalente cu reducerea profitului operațional cu până la 1,8 miliarde de euro în 2025. Schimbările de plan afectează inclusiv planurile privind modelele derivate din celebrul 911.
„Traversăm o perioadă de transformări profunde în industria auto. Am luat decizii strategice esențiale, iar acum trebuie să le implementăm. Drumul va fi lung și dificil și va necesita toată atenția și eforturile noastre”, a declarat Oliver Blume, CEO Porsche și Volkswagen.
Concernul din Stuttgart a confirmat că va amâna introducerea unor modele complet electrice. Noul SUV, poziționat deasupra actualului Cayenne, va debuta în versiuni cu motoare termice și hibride, nu electrică așa cum era prevăzut inițial. Prin urmare, Volkswagen ar putea risca pierderi considerabile.
Consecința reprezintă o revizuire drastică a estimărilor financiare. Astfel, marja de profit pentru acest an a fost coborâtă la maximum 2%, de la nivelul anterior de 5-7%. Pe termen mediu, ținta este ajustată la cel mult 15% față de 15-17% anterior.
„Acestea nu sunt marje demne de un brand de lux, cel puțin nu de unul de succes”, a comentat analistul Patrick Hummel.
Oliver Blume a subliniat și speranța într-o mai mare flexibilitate din partea Uniunii Europene. Și asta, mai ales în privința obiectivului de reducere cu 100% a emisiilor de CO₂ pentru autoturisme și autoutilitare noi până în 2035. Totuși, mai mulți producători presează Bruxelles-ul să mențină calendarul actual de interzicere a motoarelor convenționale.
Trebuie spus că și Porsche a înregistrat scăderi ale vânzărilor în acest an. Însă, aceste scăderi au avut loc pe piețele unde vânzările de vehicule electrice sunt în cea mai mare expansiune (Germania, China). Acestea au fost determinate de scăderea vânzărilor de modele Porsche cu ardere internă, nu de modelele electrice, potrivit Electrek.
Efectele nu se limitează doar la Porsche AG. Holdingul Porsche SE și-a redus la rândul său previziunile privind profitul după impozitare. Porsche SE este cel mai mare acționar al Volkswagen, cu o participație de 12,1% în Porsche AG. În paralel, constructorul german și-a diminuat estimările pentru marja de profit de la 4-5%, la 2-3%. În acest context, este clar că Volkswagen riscă pierderi financiare.
Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa, poartă discuții cu autoritățile americane pentru un pachet de investiții. Acesta ar putea include și Porsche, însă Oliver Blume nu a oferit detalii suplimentare.