Prima pagină » Italia dă undă verde proiectului Messina: visul de 50 de ani prinde viață

Italia dă undă verde proiectului Messina: visul de 50 de ani prinde viață

Italia dă undă verde proiectului Messina: visul de 50 de ani prinde viață

Italia a relansat oficial proiectul monumental al podului peste strâmtoarea Messina, care va lega insula Sicilia de restul peninsulei.

Considerat de jumătate de secol un vis ambițios și controversat deopotrivă, acesta ar putea deveni cel mai lung pod suspendat din lume și o piesă esențială în infrastructura strategică a acestei țări.

Messina, podul dintre Sicilia și peninsulă: Italia relansează un proiect de peste 13 miliarde $

Italia dă undă verde proiectului Messina: visul de 50 de ani prinde viață

Fotografii: WeBuildGroup.com

Cu o valoare estimată la 13,5 miliarde de euro, noua structură ar urma să fie finalizată până în 2032, când va deveni cel mai lung pod suspendat din lume, relatează agenția AP. Potrivit Companiei Strâmtorii Messina, care supraveghează proiectul, aprobarea proiectului va permite începerea lucrărilor preliminare, inclusiv a studiilor arheologice și geologice. De asemenea, vor fi autorizate exproprierile de terenuri.

Cu o lungime proiectată de 3.700 de metri și o deschidere suspendată ce ar ajunge la 3.300 de metri, podul italienesc va depăși podul de la Çanakkale (Turcia), cel mai lung pod suspendat în prezent, cu 1.277 de metri.

Proiectul a primit undă verde din partea unui comitet ministerial, iar vicepremierul și ministrul Infrastructurii, Matteo Salvini, a subliniat importanța strategică a construcției: „Va fi cel mai lung pod suspendat din lume. O astfel de infrastructură este un adevărat motor al dezvoltării economice”.

Podul va avea o structură impresionantă, cu câte trei benzi de circulație pe fiecare sens, flancate de două linii de cale ferată. Astfel, podul ar urma să aibă o capacitate de a transport rutier de 6.000 de mașini pe oră și 200 de trenuri pe zi. De asemenea, construcția va reduce timpul de traversare a strâmtorii Messina cu feribotul de la 100 de minute la doar 10 minute cu mașina. Trenurile vor economisi 2/12 ore din timpul de tranzit, a precizat Salvini.

Construcția va fi susținută de două cabluri gemene întinse între două turnuri de 400 de metri înălțime. Tehnologia utilizată va permite rezistența la vânturi puternice și la seisme, o cerință esențială într-o zonă cu activitate tectonică intensă.

Podul Messina ar putea fi inclus în obiectivul de cheltuieli al NATO

Proiectul are o istorie lungă și controversată. Primele planuri au fost realizate în urmă cu peste 50 de ani, dar au fost abandonate de mai multe ori, pe fondul crizelor economice sau al dezacordurilor politice. În 2006, consorțiul Eurolink, condus de gigantul italian Webuild, a câștigat licitația pentru construcție, însă contractul a fost anulat în urma crizei datoriilor din zona euro. Acum, același consorțiu va prelua din nou conducerea lucrărilor.

Podul de peste strâmtoarea Messina a fost aprobat și anulat de mai multe ori de când guvernul italian a solicitat pentru prima dată propuneri în 1969. Administrația premierului Giorgia Meloni a relansat proiectul în 2023, iar aceasta marchează cea mai avansată etapă la care a ajuns vreodată ambițiosul proiect, care a fost imaginat prima dat de vechii romani.

Pentru a asigura finanțarea proiectului, guvernul italian a clasificat podul ca investiție strategică în domeniul apărării. În contextul angajamentului Italiei, alături de alte state NATO, de a crește bugetul apărării până la 5% din PIB, conform cerințelor lui Donald Trump, podul ar putea beneficia de finanțare specială. Din această sumă, 1,6% poate fi direcționată către infrastructuri esențiale și securitate cibernetică, iar Roma speră ca podul să fie eligibil, mai ales că în Sicilia se află una dintre cele mai importante baze NATO din sudul Europei.

Proiectul este contestat

Guvernul de la Roma susține că acest proiect va stimula economia și va crea peste 100.000 de locuri de muncă, în special în regiunile defavorizate Sicilia și Calabria. Matteo Salvini a afirmat că relansarea construcției va avea un impact pozitiv major asupra întregii economii sudice, relatează Reuters.

Totuși, proiectul nu este lipsit de controverse. Criticii atrag atenția asupra impactului ecologic și a costurilor ridicate, susținând că banii ar putea fi utilizați pentru alte nevoi urgente. De asemenea, scepticismul public persistă, având în vedere istoria Italiei cu proiecte mari care au fost lansate, dar niciodată finalizate.

Chiar și în acest context, guvernul italian pare decis să transforme acest pod, considerat până de curând o utopie inginerească, într-un simbol modern al unității și dezvoltării.

Alte articole importante
Cine este firma cu nume ciudat care s-a ocupat de funeraliile lui Ion Iliescu. Venituri record, de zeci de milioane de euro, în ultimul deceniu
Analize
Cine este firma cu nume ciudat care s-a ocupat de funeraliile lui Ion Iliescu. Venituri record, de zeci de milioane de euro, în ultimul deceniu
Funerariile lui Ion Iliescu, desfășurate joi, 7 august 2025, la Cimitirul Militar Ghencea din București, au fost un moment solemn care a atras atenția nu doar prin importanța evenimentului, ci și prin firma privată care a gestionat toate serviciile funerare. Firma Tartar SRL, care a asigurat ceremonia, este unul dintre jucătorii mari pe piața serviciilor […]
Noua lege cu privire la plata pensiilor private schimbă regulile din temelii. Petrescu (ASF): „Un demers necesar şi prioritar”
Noua lege cu privire la plata pensiilor private schimbă regulile din temelii. Petrescu (ASF): „Un demers necesar şi prioritar”
Pe agenda Guvernului, în ședința din 8 august 2025, a fost prezentat în primă lectură proiectul de lege privind plata pensiilor private, un document deosebit de important pentru viitorul sistemului de pensii din România. Acesta propune reglementarea fazei de plată a pensiilor private, adică modul în care participanții își vor primi banii acumulați, o etapă […]
Românii fug de frig: Crăciun pe plajă și Revelion în destinații exotice – unde aleg să petreacă sărbătorile și cât costă vacanțele
Românii fug de frig: Crăciun pe plajă și Revelion în destinații exotice – unde aleg să petreacă sărbătorile și cât costă vacanțele
Tot mai mulți români aleg să schimbe zăpada și temperaturile negative din țară pe plaje însorite, palmieri și ape turcoaz. Vacanțele de Crăciun și Revelion în destinații exotice, de la Maldive și Caraibe până la Polinezia Franceză și Asia de Sud-Est, devin din ce în ce mai populare. Circuite culturale, croaziere de lux și resorturi […]
De ce Oslo ar putea fi cea mai plăcută destinație urbană din Europa pentru o escapadă
De ce Oslo ar putea fi cea mai plăcută destinație urbană din Europa pentru o escapadă
În timp ce alte capitale europene sunt copleșite de aglomerație și haos, Oslo cucerește vizitatorii cu liniște, inovație și sustenabilitate. Dacă vrei un city break care să îți încarce bateriile – la propriu și la figurat – cartierul Vulkan din Oslo este o revelație urbană pe care nu trebuie să o ratezi. Oslo: nu doar […]
Piața auto din România, în creștere: SUV-urile domină înmatriculările din primele 7 luni, hibridele câștigă teren
Companii
Piața auto din România, în creștere: SUV-urile domină înmatriculările din primele 7 luni, hibridele câștigă teren
Piața auto din România dă semne de revigorare. Deși luna iulie a adus o creștere spectaculoasă a înmatriculărilor, tendințele generale din 2025 indică o piață în scădere, cu electricele în recul masiv și hibridele în plină ascensiune. Segmentul SUV acaparează peste jumătate din piață, iar Programul Rabla 2025 pare să fi creat mai mult haos […]
Țara europeană în care supermarketurile au ajuns să vândă cafeaua la tejghea, de frica hoților. Furturile au atins cote alarmante
Țara europeană în care supermarketurile au ajuns să vândă cafeaua la tejghea, de frica hoților. Furturile au atins cote alarmante
În ultimii ani, c din Germania au crescut semnificativ, astfel încât unele produse, chiar și cafeaua, au fost mutate în spatele casei pentru a limita pagubele. Din păcate, industria comerțului cu amănuntul a suferit pierderi uriașe: anul trecut, furturile au cauzat pagube de aproape 3 miliarde de euro. Organizarea infractorilor capătă tot mai mult contur, […]