Lucid a livrat primul său robotaxi Gravity în cadrul parteneriatului cu Uber, marcând un moment istoric.
Această colaborare deschide drumul către servicii de transport autonome, menite să reducă emisiile și să transforme experiența clienților în marile orașe.
Foto: Lucid Motors
Lucid, Nuro și Uber au făcut un pas decisiv în direcția mobilității autonome din Statele Unite. Producătorul american de vehicule electrice a livrat primul său exemplar Gravity către Nuro pentru a fi echipat cu tehnologie de robotaxi, relatează The Verge.
Parteneriatul, anunțat în iulie, prevede introducerea a cel puțin 20.000 de vehicule autonome în următorii șase ani. Reprezentanții Nuro sugerează că numărul mașinilor ar putea fi „mult, mult mai mare”. Proiectul readuce în discuție ambițiile inițiale ale industriei mașinilor autonome. Aceasta promitea flote numeroase de vehicule în câțiva ani, dar estimările s-au dovedit adesea prea optimiste.
Primul Lucid Gravity destinat programului robotaxi a fost construit la uzina companiei din Casa Grande (Arizona). Odată ajuns la sediul central din Newark (California), specialiștii de la Nuro au instalat manual senzorii și echipamentele necesare pentru condusul autonom. Pentru acest prototip, procesul s-a realizat etapizat, însă în viitor echiparea va fi integrată direct pe linia de producție a Lucid. În acest fel, procesul de livrare a robotaxiurilor va fi eficientizat.
În prezent, SUV-ul electric american se află la unitatea Nuro din Santa Clara. Acolo, inginerii lucrează la implementarea software-ului Nuro Driver, care este responsabil de funcțiile autonome, și este supus unor teste de validare. Obiectivul este ca primul robotaxi complet funcțional să fie disponibil pe platforma Uber în cursul anului viitor.
Oficialii celor trei companii au salutat momentul, catalogându-l drept un pas esențial în direcția transportului urban autonom.
„Este doar primul vehicul, dar reprezintă începutul unui proiect prin care vom livra cel puțin 20.000 de unități. Estimările noastre sunt că vor fi mult, mult mai multe”, au declarat reprezentanții Nuro.
Totuși, provocările rămân considerabile. În ultimul deceniu, industria vehiculelor autonome a fost marcată de promisiuni neîmplinite. Multe companii s-au confruntat cu dificultăți în a scala producția și a introduce pe piață flote consistente.
Spre exemplu, Waymo, lider global în acest sector, operează în prezent aproape 2.000 de vehicule autonome pe câteva piețe limitate din SUA. În schimb, Tesla are doar câteva zeci de mașini prezentate ca „robotaxi”. Acestea sunt însă „supravegheate” de șoferi umani de siguranță și sunt active doar într-o zonă restrânsă din Austin (Texas). Restul proiectelor se află încă în faza beta și nu sunt disponibile publicului larg.
În acest context, cei de la Lucid, Nuro și Uber își propun o flotă de 20.000 de vehicule autonome. Acest lucru ar reprezenta o expansiune majoră față de capacitățile actuale ale pieței. Reușita va depinde de rapiditatea cu care companiile vor reuși să finalizeze testele, să obțină certificările necesare și să integreze tehnologia autonomă la scară industrială, relatează Electrek.
Livrarea primului Lucid Gravity marchează începutul unui proiect ambițios. Specialiștii consideră că programul are potențialul de a accelera tranziția către transportul urban autonom. Dar, înainte ca utilizatorii Uber să poată comanda în masă curse cu mașini fără șofer, mai trebuie parcurse numeroase etape tehnice și de reglementare.