Cea mai mare navă dedicată transportului de mașini, care aparține unui producător din China, a andocat recent pe o altă mare piață auto.
Această nouă etapă în expansiunea comercială a companiilor asiatice pe piețele emergente a stârnit reacții dure din partea liderilor sindicali și a industriei auto locale.
Producătorul chinez BYD, lider mondial în domeniul vehiculelor electrice (EV) și hibride, livrează în Brazilia automobile cu emisii zero la prețuri reduse, pe o piață unde tranziția către mobilitatea electrică este încă într-o fază incipientă. Însă, oficiali din industria auto locală și lideri sindicali și-au exprimat temerile că afluxul de automobile a acestui constructor și al altor mărci chineze va afecta producția internă și va conduce la pierderi de locuri de muncă.
„Țările din toată lumea au început să își închidă porțile în fața chinezilor, numai Brazilia nu face asta. China profită de asta”, a declarat Aroaldo da Silva, angajat la o uzină Mercedes-Benz și președinte al IndustriALL Brasil, o confederație sindicală ce reunește șase sectoare industriale.
Pentru a-și consolida prezența globală, BYD a investit într-o flotă proprie de nave cargo, iar Brazilia devine una dintre principalele destinații strategice, potrivit unei analize Reuters. Nava, sosită la final de mai, este deja a patra din acest an care aduce vehicule BYD în Brazilia, ducând numărul total de unități livrate în 2025 la 22.000.
BYD nu este, însă, un caz izolat. Conform estimărilor ANFAVEA (Asociația Națională a Producătorilor de Autovehicule din Brazilia), importurile de mașini chinezești ar putea crește cu aproape 40% în acest an, până la circa 200.000 de unități, echivalentul a aproape 8% din totalul înmatriculărilor auto la nivel național.
Pe fondul acestei creșteri rapide, reprezentanți ai industriei și ai sindicatelor avertizează că producătorii chinezi profită de tarifele vamale temporar reduse pentru a exporta masiv, fără a contribui la dezvoltarea locală prin investiții în fabrici și forță de muncă. Concret, aceștia cer Guvernului de la Brasilia să grăbească cu un an aplicarea planului de creștere a tarifelor pentru importurile de vehicule electrice, până la 35% față de 10% în prezent, și să renunțe la schema de creștere treptată.
Brazilia este o piață atractivă pentru constructorii auto, fiind a șasea la nivel mondial în funcție de volum. Aici, companii precum Volkswagen, General Motors și Stellantis operează de decenii, iar autoritățile au introdus politici menite să stimuleze achiziția de vehicule electrice, un context de care BYD a profitat rapid.
Extinderea BYD este, însă, mai dificilă în alte regiuni. În China, compania se confruntă cu un război al prețurilor, care a determinat-o să reducă tarifele pentru modelul entry-level Seagull sub pragul de 10.000 de dolari, ceea ce a afectat marjele de profit. În afara granițelor, autoritățile din SUA și din Europa impun bariere vamale semnificative de până la 45,3% în UE și peste 100% în SUA, plus restricții privind utilizarea software-ului chinez în automobile.
Ministerul brazilian al Industriei a confirmat pentru Reuters că analizează cererea venită din partea ANFAVEA și a altor organizații privind devansarea creșterii tarifelor. Brazilia eliminase inițial, în 2015, taxele pentru importurile de vehicule electrice pentru a stimula adoptarea acestora, dar a reintrodus în 2023 o taxă de 10%, programată să crească treptat până la 35% în 2026, conform Riotimesonline.com.
BYD și alți producători chinezi beneficiază de o schemă temporară care le permite să importe fără taxe autoturisme hibride și electrice, în valoare de până la 395 de milioane de dolari, până în iulie 2025. Această fereastră fiscală a dus la intensificarea livrărilor către Brazilia.
În 2023, autoritățile braziliene au salutat planurile BYD de a prelua o fostă fabrică Ford din statul Bahia, ca parte a strategiei de creare de locuri de muncă și accelerare a tranziției verzi. Însă o anchetă privind presupusele abuzuri asupra muncitorilor de pe șantierul uzinei a dus la amânarea deschiderii complete a facilității până în decembrie 2026.