Prima pagină » Mașinile chinezești ieftine invadează încă o mare piață auto

Mașinile chinezești ieftine invadează încă o mare piață auto

Mașinile chinezești ieftine invadează încă o mare piață auto
Foto: BYD

Cea mai mare navă dedicată transportului de mașini, care aparține unui producător din China, a andocat recent pe o altă mare piață auto.

Această nouă etapă în expansiunea comercială a companiilor asiatice pe piețele emergente a stârnit reacții dure din partea liderilor sindicali și a industriei auto locale.

BYD a invadat cu mașinile sale ieftine încă o mare piață auto

Mașinile chinezești ieftine invadează încă o mare piață auto

Producătorul chinez BYD, lider mondial în domeniul vehiculelor electrice (EV) și hibride, livrează în Brazilia automobile cu emisii zero la prețuri reduse, pe o piață unde tranziția către mobilitatea electrică este încă într-o fază incipientă. Însă, oficiali din industria auto locală și lideri sindicali și-au exprimat temerile că afluxul de automobile a acestui constructor și al altor mărci chineze va afecta producția internă și va conduce la pierderi de locuri de muncă.

„Țările din toată lumea au început să își închidă porțile în fața chinezilor, numai Brazilia nu face asta. China profită de asta”, a declarat Aroaldo da Silva, angajat la o uzină Mercedes-Benz și președinte al IndustriALL Brasil, o confederație sindicală ce reunește șase sectoare industriale.

Pentru a-și consolida prezența globală, BYD a investit într-o flotă proprie de nave cargo, iar Brazilia devine una dintre principalele destinații strategice, potrivit unei analize Reuters. Nava, sosită la final de mai, este deja a patra din acest an care aduce vehicule BYD în Brazilia, ducând numărul total de unități livrate în 2025 la 22.000.

BYD nu este, însă, un caz izolat. Conform estimărilor ANFAVEA (Asociația Națională a Producătorilor de Autovehicule din Brazilia), importurile de mașini chinezești ar putea crește cu aproape 40% în acest an, până la circa 200.000 de unități, echivalentul a aproape 8% din totalul înmatriculărilor auto la nivel național.

Pe fondul acestei creșteri rapide, reprezentanți ai industriei și ai sindicatelor avertizează că producătorii chinezi profită de tarifele vamale temporar reduse pentru a exporta masiv, fără a contribui la dezvoltarea locală prin investiții în fabrici și forță de muncă. Concret, aceștia cer Guvernului de la Brasilia să grăbească cu un an aplicarea planului de creștere a tarifelor pentru importurile de vehicule electrice, până la 35% față de 10% în prezent, și să renunțe la schema de creștere treptată.

Brazilia va crește taxa pentru importurile de EV până la 35%

Brazilia este o piață atractivă pentru constructorii auto, fiind a șasea la nivel mondial în funcție de volum. Aici, companii precum Volkswagen, General Motors și Stellantis operează de decenii, iar autoritățile au introdus politici menite să stimuleze achiziția de vehicule electrice, un context de care BYD a profitat rapid.

Extinderea BYD este, însă, mai dificilă în alte regiuni. În China, compania se confruntă cu un război al prețurilor, care a determinat-o să reducă tarifele pentru modelul entry-level Seagull sub pragul de 10.000 de dolari, ceea ce a afectat marjele de profit. În afara granițelor, autoritățile din SUA și din Europa impun bariere vamale semnificative de până la 45,3% în UE și peste 100% în SUA, plus restricții privind utilizarea software-ului chinez în automobile.

Ministerul brazilian al Industriei a confirmat pentru Reuters că analizează cererea venită din partea ANFAVEA și a altor organizații privind devansarea creșterii tarifelor. Brazilia eliminase inițial, în 2015, taxele pentru importurile de vehicule electrice pentru a stimula adoptarea acestora, dar a reintrodus în 2023 o taxă de 10%, programată să crească treptat până la 35% în 2026, conform Riotimesonline.com.

BYD și alți producători chinezi beneficiază de o schemă temporară care le permite să importe fără taxe autoturisme hibride și electrice, în valoare de până la 395 de milioane de dolari, până în iulie 2025. Această fereastră fiscală a dus la intensificarea livrărilor către Brazilia.

În 2023, autoritățile braziliene au salutat planurile BYD de a prelua o fostă fabrică Ford din statul Bahia, ca parte a strategiei de creare de locuri de muncă și accelerare a tranziției verzi. Însă o anchetă privind presupusele abuzuri asupra muncitorilor de pe șantierul uzinei a dus la amânarea deschiderii complete a facilității până în decembrie 2026.

Alte articole importante
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Un tip de comportament financiar poate părea un detaliu minor la începutul unei relații, dar poate ascunde multe despre dinamica dintre parteneri. În spatele modului în care doi oameni gestionează discuțiile despre bani se află valori, priorități și felul în care înțeleg responsabilitatea comună. Mulți parteneri se confruntă cu discuții dificile legate de bani, dar […]
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
Statele Unite au refuzat aprobarea pentru ca traderul de petrol Gunvor să cumpere activele Lukoil din străinătate. Decizia vine după ce Departamentul Trezoreriei a subliniat că războiul din Ucraina trebuie să se încheie imediat, scrie MoscowTimes. „Pe măsură ce Putin continuă uciderile fără sens, marioneta Kremlinului, Gunvor, nu va fi niciodată autorizată să opereze și […]
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Compania japoneză Makita, cunoscută pentru producția de scule electrice, mută producția din China către România și Thailanda. Decizia a fost luată pentru a evita problemele generate de războiul tarifelor vamale dintre SUA și China. O parte din echipamentele destinate pieței americane vor fi produse în România și Thailanda. Bazele românești și thailandeze reprezintă momentan mai […]
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escrocul rus Roman Novak și soția sa, Anna, au fost dați dispăruți de rude la începutul lunii octombrie, după ce timp de mai multe zile nu au putut fi contactați. Suspecții, cetățeni ruși, ar fi cerut o sumă de bani pentru eliberarea lor, dar i-au ucis în Emiratele Arabe Unite când nu au primit suma […]
Black Friday 2025: record absolut înregistrat în primele 12 ore
Black Friday 2025: record absolut înregistrat în primele 12 ore
În doar 12 ore de la startul campaniei Black Friday, retailerul online eMAG a depășit vânzările din toată ziua de reduceri din 2024. Performanța confirmă apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărături online și interesul crescut pentru ofertele lansate încă din primele ore ale evenimentului. Black Friday 2025: 12 ore au fost suficiente pentru […]
China a pus în funcțiune cel de-al treilea portavion al forțelor navale
China a pus în funcțiune cel de-al treilea portavion al forțelor navale
China a lansat cel de-al treilea portavion al său, în cadrul unei ceremonii fastuoasă organizată în orașul Sanya din sudul țării. Mișcarea reflectă eforturile continue ale Beijingului de a-și extinde puterea maritimă în Asia-Pacific și să conteste o alianță condusă de SUA în această regiune. China își consolidează puterea navală cu Fujian, al treilea portavion […]