Mercedes-Benz a decis să-și vândă participația pe care o deținea la Nissan, tranzacția fiind evaluată la aproximativ 325 de milioane de dolari.
Decizia reflectă reevaluarea priorităților strategice ale constructorului german, într-un context în care compania niponă se confruntă cu dificultăți financiare și operaționale semnificative.
Foto: Nissan
Mercedes-Benz a decis să vândă participația pe care o deținea la Nissan, constructor aflat într-o situație dificilă, aflat în mijlocul unui proces de reorganizare menit să evite falimentul. Fondul de pensii al companiei germane a încheiat tranzacția la un preț total de 47,83 de miliarde de yeni, echivalentul a 278,44 de milioane de euro. Compania din Stuttgart deținea 3,8% din Nissan.
Decizia vine la scurt timp după ce și Renault, partener tradițional al producătorului japonez în cadrul alianței create de Carlos Ghosn, și-a vândut participația. Aceasta a contribuit semnificativ la pierderile de 11,2 miliarde de euro înregistrate de Renault în primul semestru, francezii renunțând și la locurile din board-ul Nissan.
Vânzarea acțiunilor de către Mercedes-Benz nu a influențat pozitiv cotațiile Nissan, care au continuat să scadă cu aproximativ 6% în ziua tranzacționării, pe 25 august, când au atins un minim pentru această lună. Evoluția sugerează faptul că investitorii rămân sceptici în privința viitorului companiei asiatice, mai ales după pierderile de 535 milioane de dolari raportate de Nissan în trimestrul al doilea.
Mercedes-Benz a vândut acțiunile la un preț de 341,3 de yeni pe unitate, cu aproape 6% mai puțin decât prețul de închidere din 25 august, de 363 de yeni, acțiunile fiind oferite într-un interval de 337,5-341 yeni, transmite agenția de presă Reuters. În noua structură dintre Renault și Nissan, companiile pot deține cel mult 10% din acțiuni, ceea ce a determinat reducerea progresivă a participației francezilor.
O veste parțial pozitivă este că aceea că cererea pentru acțiunile Nissan a depășit oferta, semnalând interesul investitorilor pentru participații la companii aflate în dificultate, sperând că acestea își vor reveni. Aproximativ 70% dintre acțiunile vândute au fost achiziționate de primii zece investitori, notează Automotive News. Mercedes-Benz a explicat că participația nu mai avea o importanță strategică, fiind plasată în contul fondului de pensii încă din 2016.
Noul CEO al companiei japoneze, Ivan Espinosa, a prezentat un plan ambițios de redresare, care vizează economii de 3,34 de miliarde de dolari prin închiderea unor fabrici, inclusiv în Japonia, și printr-un val masiv de concedieri. Situația este atât de complicată încât Nissan a luat în considerare, în primăvară, vânzarea sediului central din Yokohama și reducerea capacității anuale de producție de la 3,5 milioane de automobile, la 2,5 milioane, prin eliminarea a șapte centre de producție pentru mașini și trenuri de rulare.
În iulie, Espinosa declarase că Nissan se află încă în primele etape ale procesului de redresare, dar înregistrează progrese în reducerea costurilor. În total, compania va concedia până la 20.000 de angajați, adică 15% din forța sa globală de muncă. Ieri, acțiunile Nissan se tranzacționau la 342,5 yeni, în scădere cu 5,7%. Renault rămâne cel mai mare investitor, cu o participație totală de 35,7%, dintre care 17,05% deținute direct, iar restul printr-un trust.