Șoferii Tesla din California pot iniția un proces colectiv împotriva companiei, care vizează funcțiile sale de conducere autonomă.
Acțiunea vine pe fondul unor îngrijorări legate de siguranța sistemului și de modul în care acesta este promovat către clienți.
Foto: Captură video / YouTube
Un judecător federal din San Francisco a hotărât că Tesla va trebui să răspundă într-un proces colectiv inițiat de șoferii din California, care susțin că Elon Musk i-a indus în eroare timp de opt ani în legătură cu capacitățile de conducere autonomă ale vehiculelor electrice produse de compania americană.
Judecătoarea Rita Lin a certificat două clase de reclamanți, motivând că problema comună, și anume lipsa senzorilor necesari pentru un nivel avansat de autonomie și incapacitatea Tesla de a demonstra că automobilele parcurg drumuri complet autonom, justifică o acțiune de grup, transmite agenția de presă Reuters.
Aceasta a remarcat faptul că mii de persoane ar fi fost expuse, în perioada 2016-2024, la afirmația companiei potrivit căreia mașinile sale erau echipate cu hardware pentru conducere complet autonomă. Aceste declarații au fost prezentate pe site-ul Tesla, în bloguri, newslettere, rapoarte financiare și la conferințele de presă ale lui Elon Musk.
Constructorul din Austrin (Texas) a argumentat spunând că nu există nici un fel de dovezi că toți acei cumpărători ar fi văzut aceste precizări și că ele nu ar fi fost decisive în luarea hotărârii de a face achiziția.
Totuși, judecătoarea de la tribunalul californian a subliniat că, spre deosebire de producătorii auto tradiționali, Tesla nu utilizează reclame de masă sau dealeri independenți, astfel că site-ul companiei este principala sursă de informare pentru clienții interesați de pachetul Full Self-Driving (FSD) .
Procesul colectiv vizează șoferii care au cumpărat pachetul FSD între mai 2017 și iulie 2024 și au refuzat arbitrajul impus de Tesla, precum și cei care l-au achiziționat între octombrie 2016 și mai 2017. În schimb, nu a fost certificată o clasă pentru cumpărătorii pachetului Enhanced Autopilot, deoarece acesta nu include funcționalitate de condus complet autonom.
Tesla a susținut că toate vehiculele construite după 2016 sunt dotate cu un hardware capabil să realizeze „conducere autonomă completă”, ceea ce nu este adevărat. Constructorul susține că pachetul FSD ar oferi conducere autonomă de nivel 4-5 fără supraveghere, lucru care, de fapt, nu s-a realizat.
Software-ul Full Self-Driving rămâne sub supravegherea autorităților federale pentru siguranță și este un element central în planurile Tesla privind dezvoltarea taxiurilor autonome. Cazul este judecat la Tribunalul Districtual al SUA pentru Districtul de Nord al Californiei.