Singapore, una dintre cele mai bogate și digitalizate economii din lume, a devenit paradisul escrocheriilor online. Țara se confruntă cu o explozie scam care a generat pierderi de peste 1,1 miliarde de dolari singaporezi (aproximativ 750 milioane USD) doar în 2023, o creștere de 70% față de anul precedent, se arată într-o analiză Financial Times. Fenomenul, descris de experți drept o „scamdemie”, reflectă vulnerabilitatea unei societăți profund conectate digital, dar, în același timp, excesiv de conformistă față de autoritate. Companiile de reglementare anunță că au detectat și dezactivat peste 7 milioane de conturi legate de centre de escrocherie în primele luni ale lui 2024, dar fenomenul rămâne departe de a fi controlat.
Potrivit datelor poliției din Singapore, în 2024 au fost raportate peste 51.000 de cazuri de fraudă, iar organizațiile internaționale estimează că cifra este imens mai mare, în condițiile în care peste două treimi dintre victime nu își declară pierderile.
„Sunt bogați și naivi”, a declarat pentru Financial Times un specialist implicat în recuperarea activelor pierdute, sintetizând trăsătura care face din singaporezi o țintă ideală pentru rețelele de criminalitate organizată.
Majoritatea escrocheriilor vizează cetățeni singaporezi și își au originea în centre de scam organizate din Cambodgia, Myanmar și Laos, unde victimele sunt adesea recrutate prin trafic de persoane. Interpol identifică regiunea drept principalul focar al fraudelor prin metode de tip phishing, escrocherii romantice sau prin tehnici care preiau identitatea altora.
Valoarea pierderilor pentru fiecare victimă în Singapore a fost cea mai ridicată din lume în 2023, cu peste 4.000 de dolari per caz. În acest nedorit top, pe locurile 2 și 3 se clasează Elveția și Austria.
Escrocheriile au devenit din ce în ce mai sofisticate, odată cu utilizarea inteligenței artificiale și a tehnologiilor deepfake. Autoritățile locale au tras un semnal de alarmă privind cazuri în care escrocii s-au folosit de avataruri AI pentru a se da drept oficiali bancari sau reprezentanți ai autorităților de reglementare, reușind să convingă, astfel, victimele să transfere bani sau criptomonede.
„De multe ori, victimele ajung la noi deja hipnotizate psihologic, mai ales în cazurile de escrocherii romantice sau de investiții false”, a declarat Loretta Yuen, președinta comitetului antifraudă al Asociației Băncilor din Singapore și directoare de conformitate la OCBC Bank.
Pentru a încetini fluxul rapid al transferurilor frauduloase, unele bănci locale au început să introducă mecanisme de întârziere și verificare suplimentară, într-un sistem care altfel permite retragerea completă a fondurilor în doar 30 de minute.
Aproape toate tentativele de fraudă încep cu un contact pe rețelele deținute de Meta, Facebook, WhatsApp sau Instagram. Compania a anunțat că a detectat și dezactivat peste 7 milioane de conturi legate de centre de escrocherie în primele luni ale lui 2024, dar fenomenul rămâne departe de a fi controlat.
Într-un caz emblematic, actorul veteran Laurence Pang, în vârstă de 78 de ani, a pierdut 40.000 de dolari în criptomonede după ce a fost atras într-o relație fictivă de o „tânără filipineză” pe o platformă de dating. Într-un apel video ulterior, Pang a descoperit că imaginea din profil nu avea nicio legătură cu persoana reală.
„Era subtil, nu părea un scam. Dar când au cerut bani, ar fi trebuit să îmi dau seama”, a spus el.
Amploarea fenomenului a determinat guvernul să ia în calcul măsuri drastice, inclusiv pedepse corporale pentru escroci.
„Credem în bătaie, ca un factor de descurajare puternic”, a declarat Loretta Yuen. „E o formă de justiție care aduce și o doză de răzbunare”.
Până la implementarea unor soluții mai eficiente, autoritățile și băncile din Singapore le recomandă cetățenilor o regulă simplă: dacă ți se cere bani sau criptomonede online, este, cu siguranță, o escrocherie.