Mai multe tronsoane de autostradă și de drum expres din România se apropie de finalizare, iar unii constructori sunt gata să predea lucrările înainte de termenul contractual, transmite ziarul Puterea. Printre cele mai active entități se numără liderul pieței, UMB, dar și constructori internaționali, precum Porr, Nurol sau WeBuild.
Potrivit datelor centralizate în luna mai, UMB continuă să se afle în fruntea clasamentului, cu un avans de 10 puncte procentuale pe tronsonul 4 al Drumului Expres Craiova-Pitești (DEx12). Pentru acest drum, se lucrează intens pe porțiunea de 12 kilometri dintre nodul rutier Albota și A1 București-Pitești. Stadiul fizic al lucrării a trecut de 90%, iar finalizarea completă este așteptată în luna iulie, ceea ce va permite circulația neîntreruptă pe 231 de kilometri de șosea de mare viteză între Craiova și București, relatează Puterea.ro.
Pe locul al doilea se află Porr Construct, care a raportat un progres de 7,85 puncte procentuale pe secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș – din A1 Sibiu-Pitești. Aici se află primul tunel construit vreodată pentru o autostradă din România și, deși termenul oficial de finalizare este 2027, execuția a ajuns deja la peste 74%, ceea ce deschide perspectiva inaugurării în 2026.
Poziția a treia îi revine asocierii turcești Nurol-Makyol, care a înregistrat un progres de 7,56 puncte procentuale pe lotul 3 Pietroasele-Buzău din A7 Ploiești-Buzău. Pe acest segment în lungime de 13,9 kilometri, lucrările au ajuns la aproape 60% grad de execuție, iar mai bine de patru kilometri au deja stratul final de uzură. Nodul rutier de la Buzău este aproape gata, iar o deschidere parțială a traficului, pentru a lega loturile vecine, este previzionată pentru lunile următoare.
Compania UMB a înregistrat un progres de 6 puncte procentuale pe lotul 1 – Focșani-Domnești Târg din A7, ajungând la 53% execuție. În paralel, Construcții Erbașu a făcut un salt de 5,36 de puncte procentuale pe tronsonul Suplacu de Barcău-Chiribiș (A3), în timp ce UMB revine cu încă un avans de 5 puncte – pe lotul 2 Domnești Târg-Răcăciuni (A7), care a depășit 52% execuție.
Pe lista constructorilor performanți se află și WeBuild, cu două secțiuni în top. Pe secțiunea 5 Curtea de Argeș-Pitești (A1), deja deschisă circulației, a raportat un progres de 4,77 puncte. Tot ei au avansat cu 4,57 puncte pe secțiunea 3 Cornetu-Tigveni, iar asocierea Mapa-Cengiz a contribuit cu aproape 4 puncte pe secțiunea 2 Boița-Cornetu.
UMB continuă seria progreselor și pe Autostrada Transilvania, cu un plus de 3,8 puncte pe lotul Zimbor-Poarta Sălajului (execuție de aproape 77%). În plus, pe lotul 4 Nord al Autostrăzii A0 și pe segmentul Răcăciuni-Bacău din A7, același constructor a raportat câte 3 puncte procentuale.
Grecii de la Aktor sunt pregătiți să inaugureze lotul 3 al A0 Sud (între A1 și A2) pe 30 iunie, după un avans de 2,75 puncte. Lotul va crea o legătură strategică între Autostrada București-Pitești și Autostrada Soarelui.
În clasament urmează compania chineză CCECC, cu un progres de 2 puncte procentuale pe lotul 3 Nord al A0. Alte șantiere monitorizate au înregistrat progrese sub acest prag sau nu au actualizat încă datele oficiale, astfel că nu apar pe harta CESTRIN.