Prima pagină » UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată

UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată

UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată
Foto: Shutterstock

Este de așteptat ca Google să primească o amendă din partea UE, însă cumulul acesteia este considerată relativ modestă comparativ cu sancțiunile aplicate în trecut.

Decizia de la Bruxelles ridică o serie de semne de întrebare și vine în contextul unor presupuse practici anticoncurențiale în afacerea de adtech (publicitate digitală) a gigantului american.

Google, în vizorul UE: va primi o nouă amendă, suma fiind una „modestă”

UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată

Comisia Europeană ar urma să facă anunțul oficial în următoarele săptămâni, punând astfel capăt unei investigații deschisă în urmă cu patru ani. Ancheta a pornit de la o plângere depusă de Consiliul Editorilor Europeni, care acuza Google că își favorizează propriile servicii de publicitate în detrimentul rivalilor. În 2023, acuzațiile s-au concretizat în critici directe privind modul în care compania americană și-ar fi consolidat poziția dominantă pe piața platformelor pentru advertiseri, limitând concurența și opțiunile editorilor, relatează Reuters.

Surse apropiate cazului menționează că actuala comisară europeană pentru concurență, Teresa Ribera, are o strategie diferită de cea a predecesoarei sale, Margrethe Vestager. Dacă aceasta a mizat pe amenzi uriașe, de ordinul miliardelor, Ribera preferă să forțeze companiile să renunțe la practicile considerate anticoncurențiale, punând accent pe schimbări concrete de comportament. „Ribera își dorește transformări reale în piață, nu doar sancțiuni spectaculoase”, au precizat sursele.

Comisia Europeană nu a oferit declarații suplimentare, invocând faptul că investigația este încă în desfășurare. La rândul său, Google a făcut trimitere la un mesaj publicat pe blog în 2023, în care contesta interpretarea Bruxelles-ului și susținea că publisherii și advertiserii beneficiază de numeroase alternative pe piață.

Cea mai mică amendă plătită de Google

Noua amendă va fi semnificativ mai mică decât sancțiunile impuse anterior. În 2018, Google a primit o amendă record de 4,3 miliarde de euro pentru utilizarea Android în vederea limitării concurenței. Cu un an înainte, gigantul de peste Ocean fusese sancționat cu 2,42 miliarde de euro pentru favorizarea propriului serviciu de comparare a prețurilor. De asemenea, în 2019, compania a fost amendată cu 1,49 miliarde de euro pentru abuz de poziție dominantă în domeniul brokerajului de publicitate, potrivit TechinAsia.com.

În 2024, veniturile Google din publicitate au ajuns la 264,6 miliarde de dolari, reprezentând 75,6% din veniturile totale ale companiei. Această cifră include veniturile generate de servicii precum Search, Gmail, Google Play, Maps, YouTube, Ad Manager, AdMob și AdSense. Totuși, compania nu publică separat rezultatele din segmentul adtech, care acoperă reclamele afișate pe site-uri externe, nu pe motorul de căutare propriu.

Un element notabil este acela că Ribera nu intenționează să ceară divizarea afacerii de publicitate a Google, idee discutată anterior de Vestager, care sugerase inclusiv vânzarea unor instrumente precum DoubleClick for Publishers sau platforma AdX. Potrivit surselor, actuala comisară exclude o astfel de măsură.

De altfel, presiunea asupra Google nu vine doar din Europa. În Statele Unite, un judecător a stabilit un termen în luna septembrie într-un proces ce vizează eventuale măsuri corective privind dominația companiei pe piața instrumentelor de publicitate online.

Alte articole importante
Guvernul discută viitorul fiscalității cu marii investitori: Ilie Bolojan, consultări decisive cu Consiliul Investitorilor Străini
Guvernul discută viitorul fiscalității cu marii investitori: Ilie Bolojan, consultări decisive cu Consiliul Investitorilor Străini
Premierul Ilie Bolojan s-a întâlnit, astăzi, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Consiliului Investitorilor Străini (CIS), în cadrul unui dialog amplu dedicat pregătirii cadrului legislativ necesar pentru elaborarea bugetului de stat pe anul 2026. Întâlnirea face parte din seria de consultări guvernamentale cu mediul de afaceri, într-un moment în care politicile fiscale sunt considerate esențiale pentru […]
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Anularea de către Ford a producției și dezvoltării modelului electric F-150 Lightning nu a fost o mare surpriză.  Fabrica de vehicule electrice din Tennessee va fi transformată într-una de camioane Ford a decis să își reconsidere planurile pentru vehiculele electrice pe fondul pierderilor financiare și al politicilor președintelui american Donald Trump. Producătorul auto pariază acum […]
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Airbnb a primit o amendă uriașă în Spania. Autoritățile spaniole au adoptat o abordare restrictivă în ceea ce privește locuințele pentru turiști. Spania a amendat Airbnb pentru promovarea unor cazări fără licență Autoritățile spaniole au amendat platforma online de închirieri de vacanță Airbnb cu 64 de milioane de euro, printre altele, pentru promovarea unor cazări […]
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Cumpărăturile online au devenit o obișnuință pentru nu mai puțin de trei sferturi dintre românii conectați la internet. Datele recente arată că, în prezent, e-commerce-ul nu mai reprezintă o excepție, ci o practică larg răspândită, în mediul urban, dar și în cel rural. Aproape 75% dintre românii care au acces la internet își fac cumpărăturile […]
ANALIZĂ
Dragoste digitală: tot mai mulți japonezi aleg relații fictoromantice
Dragoste digitală: tot mai mulți japonezi aleg relații fictoromantice
Tot mai mulți japonezi aleg să dezvolte relații fictoromantice, pe fondul schimbărilor sociale și al singurătății tot mai accentuate. Nunțile cu personaje virtuale au devenit o industrie specializată în Japonia, organizatorii organizând în medie o ceremonie pe lună. Fenomen social în Japonia: femeile nipone dezvoltă relații fictoromantice cu AI Într-o sală de ceremonii din vestul […]
AI-ul va crește piața echipamentelor pentru cipuri la 126 miliarde $
Tehnologie
AI-ul va crește piața echipamentelor pentru cipuri la 126 miliarde $
Grație exploziei investițiilor în inteligența artificială, piața echipamentelor pentru cipuri va atinge un nou nivel record în 2026. Vânzările globale din acest sector sunt estimate să urce la aproximativ 126 de miliarde de dolari anul viitor, pe fondul extinderii accelerate a capacităților de producție pentru cipuri avansate. Investițiile în AI vor ridica piața echipamentelor pentru […]