Este de așteptat ca Google să primească o amendă din partea UE, însă cumulul acesteia este considerată relativ modestă comparativ cu sancțiunile aplicate în trecut.
Decizia de la Bruxelles ridică o serie de semne de întrebare și vine în contextul unor presupuse practici anticoncurențiale în afacerea de adtech (publicitate digitală) a gigantului american.
Comisia Europeană ar urma să facă anunțul oficial în următoarele săptămâni, punând astfel capăt unei investigații deschisă în urmă cu patru ani. Ancheta a pornit de la o plângere depusă de Consiliul Editorilor Europeni, care acuza Google că își favorizează propriile servicii de publicitate în detrimentul rivalilor. În 2023, acuzațiile s-au concretizat în critici directe privind modul în care compania americană și-ar fi consolidat poziția dominantă pe piața platformelor pentru advertiseri, limitând concurența și opțiunile editorilor, relatează Reuters.
Surse apropiate cazului menționează că actuala comisară europeană pentru concurență, Teresa Ribera, are o strategie diferită de cea a predecesoarei sale, Margrethe Vestager. Dacă aceasta a mizat pe amenzi uriașe, de ordinul miliardelor, Ribera preferă să forțeze companiile să renunțe la practicile considerate anticoncurențiale, punând accent pe schimbări concrete de comportament. „Ribera își dorește transformări reale în piață, nu doar sancțiuni spectaculoase”, au precizat sursele.
Comisia Europeană nu a oferit declarații suplimentare, invocând faptul că investigația este încă în desfășurare. La rândul său, Google a făcut trimitere la un mesaj publicat pe blog în 2023, în care contesta interpretarea Bruxelles-ului și susținea că publisherii și advertiserii beneficiază de numeroase alternative pe piață.
Noua amendă va fi semnificativ mai mică decât sancțiunile impuse anterior. În 2018, Google a primit o amendă record de 4,3 miliarde de euro pentru utilizarea Android în vederea limitării concurenței. Cu un an înainte, gigantul de peste Ocean fusese sancționat cu 2,42 miliarde de euro pentru favorizarea propriului serviciu de comparare a prețurilor. De asemenea, în 2019, compania a fost amendată cu 1,49 miliarde de euro pentru abuz de poziție dominantă în domeniul brokerajului de publicitate, potrivit TechinAsia.com.
În 2024, veniturile Google din publicitate au ajuns la 264,6 miliarde de dolari, reprezentând 75,6% din veniturile totale ale companiei. Această cifră include veniturile generate de servicii precum Search, Gmail, Google Play, Maps, YouTube, Ad Manager, AdMob și AdSense. Totuși, compania nu publică separat rezultatele din segmentul adtech, care acoperă reclamele afișate pe site-uri externe, nu pe motorul de căutare propriu.
Un element notabil este acela că Ribera nu intenționează să ceară divizarea afacerii de publicitate a Google, idee discutată anterior de Vestager, care sugerase inclusiv vânzarea unor instrumente precum DoubleClick for Publishers sau platforma AdX. Potrivit surselor, actuala comisară exclude o astfel de măsură.
De altfel, presiunea asupra Google nu vine doar din Europa. În Statele Unite, un judecător a stabilit un termen în luna septembrie într-un proces ce vizează eventuale măsuri corective privind dominația companiei pe piața instrumentelor de publicitate online.