Prima pagină » UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată

UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată

UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată
Foto: Shutterstock

Este de așteptat ca Google să primească o amendă din partea UE, însă cumulul acesteia este considerată relativ modestă comparativ cu sancțiunile aplicate în trecut.

Decizia de la Bruxelles ridică o serie de semne de întrebare și vine în contextul unor presupuse practici anticoncurențiale în afacerea de adtech (publicitate digitală) a gigantului american.

Google, în vizorul UE: va primi o nouă amendă, suma fiind una „modestă”

UE pregătește o nouă amendă pentru Google, una modestă de această dată

Comisia Europeană ar urma să facă anunțul oficial în următoarele săptămâni, punând astfel capăt unei investigații deschisă în urmă cu patru ani. Ancheta a pornit de la o plângere depusă de Consiliul Editorilor Europeni, care acuza Google că își favorizează propriile servicii de publicitate în detrimentul rivalilor. În 2023, acuzațiile s-au concretizat în critici directe privind modul în care compania americană și-ar fi consolidat poziția dominantă pe piața platformelor pentru advertiseri, limitând concurența și opțiunile editorilor, relatează Reuters.

Surse apropiate cazului menționează că actuala comisară europeană pentru concurență, Teresa Ribera, are o strategie diferită de cea a predecesoarei sale, Margrethe Vestager. Dacă aceasta a mizat pe amenzi uriașe, de ordinul miliardelor, Ribera preferă să forțeze companiile să renunțe la practicile considerate anticoncurențiale, punând accent pe schimbări concrete de comportament. „Ribera își dorește transformări reale în piață, nu doar sancțiuni spectaculoase”, au precizat sursele.

Comisia Europeană nu a oferit declarații suplimentare, invocând faptul că investigația este încă în desfășurare. La rândul său, Google a făcut trimitere la un mesaj publicat pe blog în 2023, în care contesta interpretarea Bruxelles-ului și susținea că publisherii și advertiserii beneficiază de numeroase alternative pe piață.

Cea mai mică amendă plătită de Google

Noua amendă va fi semnificativ mai mică decât sancțiunile impuse anterior. În 2018, Google a primit o amendă record de 4,3 miliarde de euro pentru utilizarea Android în vederea limitării concurenței. Cu un an înainte, gigantul de peste Ocean fusese sancționat cu 2,42 miliarde de euro pentru favorizarea propriului serviciu de comparare a prețurilor. De asemenea, în 2019, compania a fost amendată cu 1,49 miliarde de euro pentru abuz de poziție dominantă în domeniul brokerajului de publicitate, potrivit TechinAsia.com.

În 2024, veniturile Google din publicitate au ajuns la 264,6 miliarde de dolari, reprezentând 75,6% din veniturile totale ale companiei. Această cifră include veniturile generate de servicii precum Search, Gmail, Google Play, Maps, YouTube, Ad Manager, AdMob și AdSense. Totuși, compania nu publică separat rezultatele din segmentul adtech, care acoperă reclamele afișate pe site-uri externe, nu pe motorul de căutare propriu.

Un element notabil este acela că Ribera nu intenționează să ceară divizarea afacerii de publicitate a Google, idee discutată anterior de Vestager, care sugerase inclusiv vânzarea unor instrumente precum DoubleClick for Publishers sau platforma AdX. Potrivit surselor, actuala comisară exclude o astfel de măsură.

De altfel, presiunea asupra Google nu vine doar din Europa. În Statele Unite, un judecător a stabilit un termen în luna septembrie într-un proces ce vizează eventuale măsuri corective privind dominația companiei pe piața instrumentelor de publicitate online.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]