Un gigant auto european ar putea închide unele fabrici din Europa din cauza unor amenzi uriașe pentru neîndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2.
Anunțul a fost făcut chiar de directorul subsidiarei europene, în cadrul unei audieri în Parlamentul Italiei.
Foto: Stellantis
Constructorii europeni din industria auto trebuie să crească vânzările de vehicule electrice (EV) pentru a reduce emisiile de CO2. În caz contrar, riscă să se expună unor penalități, în contextul politicilor UE de combatere a schimbărilor climatice.
Producătorii au beneficiat de o perioadă mai lungă pentru a se conforma noilor reglementări în materie de poluare, iar sancțiunile vor lua în calcul emisiile generate în intervalul 2025-2027, comparativ cu ținta inițială stabilită pentru acest an.
Jean-Philippe Imparato, directorul subsidiarei europene a grupului Stellantis, a avertizat că producătorii nu pot respecta încă aceste obiective, iar gigantul auto riscă amenzi de până la 2,5 miliarde de euro „în următorii doi-trei ani”. Imparato a precizat că, dacă reglementările nu vor fi modificate semnificativ până la sfârșitul anului, „va trebui să luăm decizii dure”.
Potrivit lui Imparato, Stellantis are două opțiuni. Fie își dublează vânzările de vehicule electrice, ceea ce este, practic, imposibil. fie va reduce producția de mașini cu motoare pe benzină și motorină, pentru a îmbunătăți compoziția energetică a flotei în favoarea vehiculelor electrice.
„Am două soluții: ori forțez creșterea segmentului EV, ori renunț la vehiculele cu motoare cu ardere internă. Și atunci, închid fabrici”, a adăugat Imparato, menționând posibilitatea închiderii uzinei de la Atessa (Italia).
Grupul Stellantis a fost înființat la începutul anului 2021 prin fuziunea Fiat-Chrysler cu Peugeot-Citroen. Este al cincilea mare producător auto din Europa după valoarea de piață și deține 14 branduri, între care Chrysler, Jeep, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Citroen și Peugeot.
Compania numără în prezent aproape 250.000 de angajați la nivel global și operează în zeci de țări. Conform datelor din februarie 2025, Stellantis era al cincilea cel mai mare producător auto din lume după numărul de vehicule vândute, după Toyota, Volkswagen Group, Hyundai Motor Group și Renault-Nissan.