Prima pagină » Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice

Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice

Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice
Foto: EVpedia.co.in

Piața de vehicule electrice nu deține, deocamdată, un procent însemnat din vânzările de automobile din Arabia Saudită.

Cu toate acestea, autoritățile locale investesc masiv în infrastructură și producție locală, pentru a accelera procesul de tranziție către mobilitatea cu emisii zero.

Un producător de petrol uriaș vizează să domine piața de vehicule electrice

Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice

Foto: Pixabay

Vehiculele electrice sunt o prezență obișnuită pe drumurile din întreaga lume, dar nu peste tot. În Arabia Saudită, acestea reprezintă puțin peste 1% din totalul vânzărilor de mașini. La nivel mondial, aproximativ 18% din totalul mașinilor vândute în 2023 au fost electrice, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. Există mai multe obstacole în calea lansării mașinilor mai puțin poluante în regat, dar lucrurile se schimbă rapid.

Compania Electric Vehicle Infrastructure (EVIQ) se află în fruntea acestei transformări. EVIQ a fost înființată la sfârșitul anului 2023 ca o întreprindere comună între fondul Fondul de investiții publice (PIF) și Saudi Electricity Company. Conform raportului PwC, până la sfârșitul acelui an, în Arabia Saudită existau aproximativ 285 de stații publice de încărcare pentru vehiculele electrice, majoritatea cu viteze mici de încărcare.

În ianuarie 2024, EVIQ a deschis prima sa stație de încărcare rapidă în capitala țării, Riad, iar până în 2030 intenționează să aibă 5.000 de stații rapide instalate în 1.000 de locații.

„Foarte puțini oameni sunt dispuși să cumpere un vehicul electric fără a avea confortul de a vedea infrastructura fiind disponibilă. Noi deschidem calea”, a declarat pentru CNN Mohammad Gazzaz,CEO-ul EVIQ.

Construirea „unui întreg ecosistem industrial”

În prezent, EV-urile sunt achiziționate în cea mai mare parte de persoane care „le pot încărca acasă cu propriile wallbox-uri”, a precizat Heiko Seitz, Global eMobility Leader, PwC Middle East, și unul dintre autorii raportului eMobility.

Lipsa stațiilor de încărcare nu este singurul motiv pentru adoptarea lentă a vehiculelor electrice în Arabia Saudită. Conform raportului PwC, în 2024, peste 60% dintre modelele disponibile costau mai mult de 65.000 de dolari, în timp ce aproape 73% dintre modelele pe benzină aveau prețuri sub acest prag. Subvențiile generoase pentru combustibil înseamnă că un litru de benzină îi costă în prezent pe șoferii saudiți aproximativ 60 de cenți.

Bateriile vehiculelor electrice se pot confrunta cu temperaturile caracteristice unei veri saudite, iar energia suplimentară necesară pentru răcirea acestora poate afecta serios viteza de încărcare și autonomia. În plus, distanța între cele mai mari două orașe din această țară este de circa 950 km, o valoare mai mare decât autonomia medie a majorității automobilelor cu emisii zero.

Arabia saudită are, însă, planuri ambițioase pentru reducerea dependenței de veniturile din petrol și mai ales a emisiilor de carbon. Petrolul a reprezentat 60% din veniturile guvernamentale în 2024, iar țițeiul și gazele naturale au reprezentat mai mult de 20% din PIB-ul țării în aceeași perioadă.

Se dorește ca 30% din mașinile din capitala Riad să fie electrice până în 2030. Dar Arabia Saudită nu adoptă doar vehicule electrice, ci „construiește un întreg ecosistem industrial” în jurul acestora, după cum a declarat Seitz.

Planuri pentru producția locală de EV-uri

Arabia Saudită intenționează să devină un centru important de producție a vehiculelor electrice. De altfel, PIF este cel mai mare acționar al producătorului american de automobile Lucid, care în 2023 a deschis prima unitate de producție auto din țară.

Totodată, CEER, care este un joint-venture între PIF și Foxconn, intenționează să lanseze primul model pe baterii fabricat în Arabia Saudită până în 2026. De asemenea, PIF colaborează și cu Hyundai pentru construirea unei unități de producție. În plus, producători de top ca BYD și Tesla au intrat deja pe piața saudită în 2024, iar modelele chinezești, care sunt mai accesibile, pot contribui la scăderea prețurilor pe piața saudită. De exemplu, modelul BYD Atto 3 are un preț de pornire de aproximativ 27.000 de dolari.

Potrivit PwC, peste 40% dintre consumatorii saudiți iau în considerare achiziția unei „electrice” în următorii trei ani. EVIQ a început deja să instaleze stații în orașele mari și pe autostrăzi, iar până la finalul lui 2026 se așteaptă ca rețeaua să acopere 70-80% din nevoile de mobilitate ale regatului. Planurile includ extinderea în orașe mai mici, ca Mecca și Medina, dar deocamdată nu a fost stabilit bugetul de investiții.

Alte articole importante
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național. În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit. Legea prin care taxele locale vor crește de la 1 ianuarie 2026 rămâne neschimbată Curtea Constituțională […]
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Companii
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Mercedes-Benz și compania chineză Momenta au anunțat lansarea unui serviciu de robotaxi-uri de lux, care va folosi limuzine S-Class. Inițiativa marchează un pas important în evoluția mobilității autonome premium, combinând tehnologia avansată cu confortul specific brandului german. Mercedes-Benz și chinezii de la Momenta duc robotaxi-urile la un nou nivel de lux Mercedes-Benz, împreună cu compania […]
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Companii
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Producătorul auto american Rivian face un pas important în direcția mobilității inteligente, dezvoltând propriul asistent AI. Prin acest proiect, compania urmărește să ofere șoferilor o experiență mai intuitivă, mai sigură și perfect adaptată vehiculelor sale electrice. Rivian anunță dezvoltarea unui asistent AI inovator pentru viitoarele sale vehicule electrice Rivian, companie specializată în vehiculele electrice, a […]
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Tehnologie
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Trei din zece adolescenți folosesc în fiecare zi chatboți AI, potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center. Acest fenomen are loc în Statele Unite, unde utilizarea inteligenței artificiale în rândul tinerilor a devenit parte din rutina zilnică. Un studiu arată că trei adolescenți din zece folosesc zilnic chatboți AI în Statele Unite Siguranța adolescenților […]
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Tehnologie
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Comisia Europeană a deschis marți o investigație amplă împotriva Google, suspectând compania că ar utiliza conținutul publisherilor și materialele de pe YouTube pentru antrenarea modelelor sale de inteligență artificială fără acord și fără compensare adecvată. Bruxelles susține că vizează protejarea concurenței și a creatorilor de conținut într-o piață dominată de Big Tech. Bruxelles-ul consideră necesar […]