Prima pagină » Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice

Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice

Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice
Foto: EVpedia.co.in

Piața de vehicule electrice nu deține, deocamdată, un procent însemnat din vânzările de automobile din Arabia Saudită.

Cu toate acestea, autoritățile locale investesc masiv în infrastructură și producție locală, pentru a accelera procesul de tranziție către mobilitatea cu emisii zero.

Un producător de petrol uriaș vizează să domine piața de vehicule electrice

Un mare producător de petrol intră pe piața de vehicule electrice

Foto: Pixabay

Vehiculele electrice sunt o prezență obișnuită pe drumurile din întreaga lume, dar nu peste tot. În Arabia Saudită, acestea reprezintă puțin peste 1% din totalul vânzărilor de mașini. La nivel mondial, aproximativ 18% din totalul mașinilor vândute în 2023 au fost electrice, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. Există mai multe obstacole în calea lansării mașinilor mai puțin poluante în regat, dar lucrurile se schimbă rapid.

Compania Electric Vehicle Infrastructure (EVIQ) se află în fruntea acestei transformări. EVIQ a fost înființată la sfârșitul anului 2023 ca o întreprindere comună între fondul Fondul de investiții publice (PIF) și Saudi Electricity Company. Conform raportului PwC, până la sfârșitul acelui an, în Arabia Saudită existau aproximativ 285 de stații publice de încărcare pentru vehiculele electrice, majoritatea cu viteze mici de încărcare.

În ianuarie 2024, EVIQ a deschis prima sa stație de încărcare rapidă în capitala țării, Riad, iar până în 2030 intenționează să aibă 5.000 de stații rapide instalate în 1.000 de locații.

„Foarte puțini oameni sunt dispuși să cumpere un vehicul electric fără a avea confortul de a vedea infrastructura fiind disponibilă. Noi deschidem calea”, a declarat pentru CNN Mohammad Gazzaz,CEO-ul EVIQ.

Construirea „unui întreg ecosistem industrial”

În prezent, EV-urile sunt achiziționate în cea mai mare parte de persoane care „le pot încărca acasă cu propriile wallbox-uri”, a precizat Heiko Seitz, Global eMobility Leader, PwC Middle East, și unul dintre autorii raportului eMobility.

Lipsa stațiilor de încărcare nu este singurul motiv pentru adoptarea lentă a vehiculelor electrice în Arabia Saudită. Conform raportului PwC, în 2024, peste 60% dintre modelele disponibile costau mai mult de 65.000 de dolari, în timp ce aproape 73% dintre modelele pe benzină aveau prețuri sub acest prag. Subvențiile generoase pentru combustibil înseamnă că un litru de benzină îi costă în prezent pe șoferii saudiți aproximativ 60 de cenți.

Bateriile vehiculelor electrice se pot confrunta cu temperaturile caracteristice unei veri saudite, iar energia suplimentară necesară pentru răcirea acestora poate afecta serios viteza de încărcare și autonomia. În plus, distanța între cele mai mari două orașe din această țară este de circa 950 km, o valoare mai mare decât autonomia medie a majorității automobilelor cu emisii zero.

Arabia saudită are, însă, planuri ambițioase pentru reducerea dependenței de veniturile din petrol și mai ales a emisiilor de carbon. Petrolul a reprezentat 60% din veniturile guvernamentale în 2024, iar țițeiul și gazele naturale au reprezentat mai mult de 20% din PIB-ul țării în aceeași perioadă.

Se dorește ca 30% din mașinile din capitala Riad să fie electrice până în 2030. Dar Arabia Saudită nu adoptă doar vehicule electrice, ci „construiește un întreg ecosistem industrial” în jurul acestora, după cum a declarat Seitz.

Planuri pentru producția locală de EV-uri

Arabia Saudită intenționează să devină un centru important de producție a vehiculelor electrice. De altfel, PIF este cel mai mare acționar al producătorului american de automobile Lucid, care în 2023 a deschis prima unitate de producție auto din țară.

Totodată, CEER, care este un joint-venture între PIF și Foxconn, intenționează să lanseze primul model pe baterii fabricat în Arabia Saudită până în 2026. De asemenea, PIF colaborează și cu Hyundai pentru construirea unei unități de producție. În plus, producători de top ca BYD și Tesla au intrat deja pe piața saudită în 2024, iar modelele chinezești, care sunt mai accesibile, pot contribui la scăderea prețurilor pe piața saudită. De exemplu, modelul BYD Atto 3 are un preț de pornire de aproximativ 27.000 de dolari.

Potrivit PwC, peste 40% dintre consumatorii saudiți iau în considerare achiziția unei „electrice” în următorii trei ani. EVIQ a început deja să instaleze stații în orașele mari și pe autostrăzi, iar până la finalul lui 2026 se așteaptă ca rețeaua să acopere 70-80% din nevoile de mobilitate ale regatului. Planurile includ extinderea în orașe mai mici, ca Mecca și Medina, dar deocamdată nu a fost stabilit bugetul de investiții.

Alte articole importante
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Companii
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Meta face un pas uriaș în extinderea infrastructurii sale digitale, printr-un acord de finanțare în valoare de 27 de miliarde de dolari. Noua investiție vizează construirea unui centru de date de ultimă generație, menit să susțină dezvoltarea inteligenței artificiale și creșterea capacităților globale ale companiei. Meta mizează pe viitorul digital: 27 de miliarde $ pentru […]
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
Companii
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
SpaceX, compania de tehnologie spațială a lui Elon Musk, riscă să piardă un contract uriaș, de 2,9 miliarde de dolari cu NASA. Dezvoltările recente pun sub semnul întrebării continuitatea parteneriatului cu agenția spațială și pot avea repercusiuni importante asupra planurilor companiei de explorare a cosmosului. SpaceX în dificultate: NASA ar putea retrage un contract de […]
Peste 800 de personalități cer interzicerea „suprainteligenței” AI
Peste 800 de personalități cer interzicerea „suprainteligenței” AI
Politicieni, reprezentanți ai familiilor nobiliare, lideri ai marilor corporații, oameni de știință, celebrități și lideri religioși cer oprirea dezvoltării inteligenței artificiale avansate. Acest tip de inteligență este adesea definit ca un miracol socio-economic și descris în termeni generoși. „În curând, AI ne va ajuta să realizăm mult mai mult decât am putea fără el. Fiecare […]
Uimire: aurul înregistrează cea mai mare scădere din ultimii 12 ani
Uimire: aurul înregistrează cea mai mare scădere din ultimii 12 ani
Aurul se comportă mai degrabă ca o acțiune „meme” decât ca un activ de refugiu, avertizează miliardarul american Bill Gross, consacrat ca un vizionar în materie de titluri de stat și obligațiuni. Metalul prețios a înregistrat, marți, cea mai severă scădere într-o singură zi din ultimii 12 ani, după un avans record câștigat constant pe […]
Un nou studiu arată că obezitatea și bolile de inimă nu merg întotdeauna mână în mână
Un nou studiu arată că obezitatea și bolile de inimă nu merg întotdeauna mână în mână
Cercetări derulate de Universitatea Cambridge arată că persoanele obeze cu mutații ale genei MC4R prezintă markeri cardiovasculari mai buni decât persoanele cu greutate similară, dar cu gena intactă. Această cercetare oferă o dublă perspectivă: o posibilă cale spre noi generații de tratamente pentru bolile de inimă, dar și o înțelegere mai profundă a istoriei noastre […]
ANALIZĂ
Transparența salarială în Europa: ce țări conduc și unde se mai întârzie implementarea directivei UE
Transparența salarială în Europa: ce țări conduc și unde se mai întârzie implementarea directivei UE
Transparența salarială devine un subiect central în Europa, deoarece directivele UE vor fi aplicate până în iunie 2026. Transparența salarială și diferențe de remunerare între femei și bărbați Femeile din UE câștigă în medie 12% mai puțin pe oră decât bărbații, conform Eurostat. Directivele UE vor întări principiul „același salariu pentru muncă egală”. Pentru milioane […]