Prima pagină » Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari
Fotografuii: SHM-Afeela.com

Cu câteva luni înainte de debutul livrărilor vehiculului electric Afeela 1, joint-venture-ul Sony-Honda se confruntă deja cu pierderi de sute de milioane de dolari.

Conform datelor financiare publicate, compania mixtă Sony Honda Mobility a înregistrat pierderi operaționale de peste două ori mai mari în ultimul an fiscal comparativ cu cel precedent.

Afeela 1, aproape de lansare. Pierderi de peste 300 de milioane de dolari pentru Sony și Honda

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Conform datelor furnizate de companie, pierderile au crescut la 52 de miliarde de yeni (362 milioane de dolari) în anul fiscal încheiat în martie 2025. Suma este mai mult decât dublu față de cele 20,5 miliarde de yeni (143 milioane de dolari) pierdute în exercițiul fiscal anterior.

Această creștere semnificativă a pierderilor este cauzată în principal de costurile tot mai mari asociate cu dezvoltarea, testarea, promovarea și pregătirea pentru producția în serie a modelului Afeela 1, primul vehicul electric produs de cei doi giganți japonezi. Deși investițiile sunt esențiale în această fază, realitatea este că acest joint-venture format de Sony și Honda nu a generat încă nici un venit, neavând încă livrări efective către clienți. Primele exemplare Afeela 1 vor ajunge la clienți spre finalul acestui an, potrivit Bloomberg.

Totuși, în ciuda acestei situații dificile, valoarea pierderilor rămâne marginală în raport cu puterea financiară a celor două companii. Spre exemplu, profitul operațional combinat al Sony și Honda în același interval a depășit 2.600 de miliarde de yeni (18.1 miliarde de dolari) conform datelor financiare consolidate.

Analiștii rămân rezervați în privința rentabilității pe termen mediu. Tatsuo Yoshida, analist senior în cadrul Bloomberg, atrage atenția că recuperarea investițiilor va fi dificilă, mai ales în condițiile unei competiții acerbe în zona vehiculelor electrice premium.

„Deși Sony Honda Mobility pare să vizeze prețuri mai mari pentru a compensa costurile, este posibil să nu reușească să acopere în totalitate cheltuielile”, avertizează acesta.

Cât costă noua berlină electrică Afeela 1

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Comenzile pentru noul model Afeela 1 au fost deschise încă din luna ianuarie în SUA, iar lansarea este programată pentru sfârșitul lui 2025.

Versiunea de bază, Afeela 1 Origin, are un preț de pornire de 89.900 de dolari, în timp ce versiunea superioară, Signature, pornește de la 102.900 de dolari. Aceste prețuri includ abonamente gratuite pe trei ani la funcții avansate de conectivitate, precum un sistem AI integrat, dar și asistență la condus autonom de nivel 2+.

Berlina cu emisii zero niponă promite o experiență de mobilitate centrată pe tehnologie, integrând inteligență artificială, conectivitate avansată, grafică 3D de înaltă fidelitate și un habitaclu gândit ca o extensie a ecosistemului digital al utilizatorului. Cu experiența sa în gaming, entertainment și senzori, Sony aduce un plus semnificativ într-un domeniu dominat de giganți ca Tesla, Mercedes-Benz sau BMW.

Principalii rivali din zona premium EV vor fi noul Tesla (cu noul Model S Plaid), Mercedes-Benz (cu gama EQ) și Lucid Motors.

Afeela 1: de la concept, la versiune de serie

Primul semnal că Sony va intra în industria auto a fost lansat în 2019, iar în ianuarie anul următor, în cadrul Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, japonezii au prezentat conceptul Vision-S. La CES 2022, Sony a prezentat și conceptul electric Vision-S 02, un SUV electric care consolida imaginea unei viitoare game de EV-uri, potrivit CBT News.

În vara lui 2022, Sony și Honda au oficializat parteneriatul, anunțând formarea companiei Sony Honda Mobility Inc., cu sediul la Tokyo și acționariat egal (50%-50%). Un an mai târziu, în cadrul CES 2023, CEO-ul SHM, Yasuhide Mizuno, declara că noua companie vrea să devină un „jucător Mobility Tech”, concentrat pe inovarea mobilității prin tehnologie de vârf.

Proiectul a continuat să avanseze cu pași constanți, fiecare ediție CES devenind un nou capitol în povestea Afeela. În ianuarie 2024, Sony și Honda au prezentat o versiune pre-producție, iar la începutul anului curent, tot la CES, au anunțat oficial deschiderea comenzilor.

Alte articole importante
Gala Star Construct 2025. Construcții Erbașu – 35 de ani de activitate: „Anul care se încheie a adus numeroase provocări, dar și oportunități de inovare și de colaborare”
Companii
Gala Star Construct 2025. Construcții Erbașu – 35 de ani de activitate: „Anul care se încheie a adus numeroase provocări, dar și oportunități de inovare și de colaborare”
Gala Star Construct 2025 și-a confirmat, marți seară, rolul de reper pentru industria construcțiilor din România, reunind în același cadru lideri ai administrației, ai mediului asociativ și ai celor mai importante companii din sector. Evenimentul, ajuns la cea de-a șasea ediție, a oferit cadrul pentru recunoașterea performanței și longevității în construcții, subliniind totodată importanța unui […]
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Ani buni, marți a fost considerată ziua cea mai bună pentru a prinde bilete de avion mai ieftine, însă această regulă nu mai este valabilă. Studiile recente arată că dinamica prețurilor s-a schimbat, iar pasagerii trebuie să-și ajusteze strategiile de rezervare pentru a obține cele mai bune oferte. Marți nu mai este cea mai bună […]
Listare record: SpaceX vizează o evaluare de peste 30 miliarde $
Companii
Listare record: SpaceX vizează o evaluare de peste 30 miliarde $
SpaceX se pregătește pentru cea mai mare listare din istorie, care ar putea depăși pragul de 30 de miliarde de dolari. Compania americană vizează o evaluare record pentru întregul grup condus de Elon Musk și urmărește o listare la bursă la mijlocul sau la sfârșitul anului viitor. SpaceX vizează o evaluare de circa 1,5 trilioane […]
Wall Street „îngheață” pe minus în așteptarea tensionată a unei decizii riscante a Rezervei Federale
Piață de Capital - Fonduri
Wall Street „îngheață” pe minus în așteptarea tensionată a unei decizii riscante a Rezervei Federale
Bursele americane au deschis ziua de miercuri pe un trend negativ, anticipând una dintre cele mai tensionate decizii de politică monetară ale Rezervei Federale (FED) din ultimii ani. Wall Street-ul așteaptă o reducere a dobânzii care este, în egală măsură, privită ca inevitabilă și contestată în interiorul băncii centrale. Reducerea costului banilor ar trebui să […]
ANALIZĂ
Cu cât au scăzut prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice
Tehnologie
Cu cât au scăzut prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice
Prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice continuă să se reducă, însă într-un ritm vizibil mai lent decât în anii trecuți. Acest sector intră într-o etapă de stabilizare, în care costurile de producție nu se mai diminuează la fel de rapid, în ciuda competiției puternice și a progreselor de ordin tehnologic. Prețurile bateriilor pentru EV-uri scad într-un […]
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]