Cu câteva luni înainte de debutul livrărilor vehiculului electric Afeela 1, joint-venture-ul Sony-Honda se confruntă deja cu pierderi de sute de milioane de dolari.
Conform datelor financiare publicate, compania mixtă Sony Honda Mobility a înregistrat pierderi operaționale de peste două ori mai mari în ultimul an fiscal comparativ cu cel precedent.
Conform datelor furnizate de companie, pierderile au crescut la 52 de miliarde de yeni (362 milioane de dolari) în anul fiscal încheiat în martie 2025. Suma este mai mult decât dublu față de cele 20,5 miliarde de yeni (143 milioane de dolari) pierdute în exercițiul fiscal anterior.
Această creștere semnificativă a pierderilor este cauzată în principal de costurile tot mai mari asociate cu dezvoltarea, testarea, promovarea și pregătirea pentru producția în serie a modelului Afeela 1, primul vehicul electric produs de cei doi giganți japonezi. Deși investițiile sunt esențiale în această fază, realitatea este că acest joint-venture format de Sony și Honda nu a generat încă nici un venit, neavând încă livrări efective către clienți. Primele exemplare Afeela 1 vor ajunge la clienți spre finalul acestui an, potrivit Bloomberg.
Totuși, în ciuda acestei situații dificile, valoarea pierderilor rămâne marginală în raport cu puterea financiară a celor două companii. Spre exemplu, profitul operațional combinat al Sony și Honda în același interval a depășit 2.600 de miliarde de yeni (18.1 miliarde de dolari) conform datelor financiare consolidate.
Analiștii rămân rezervați în privința rentabilității pe termen mediu. Tatsuo Yoshida, analist senior în cadrul Bloomberg, atrage atenția că recuperarea investițiilor va fi dificilă, mai ales în condițiile unei competiții acerbe în zona vehiculelor electrice premium.
„Deși Sony Honda Mobility pare să vizeze prețuri mai mari pentru a compensa costurile, este posibil să nu reușească să acopere în totalitate cheltuielile”, avertizează acesta.
Comenzile pentru noul model Afeela 1 au fost deschise încă din luna ianuarie în SUA, iar lansarea este programată pentru sfârșitul lui 2025.
Versiunea de bază, Afeela 1 Origin, are un preț de pornire de 89.900 de dolari, în timp ce versiunea superioară, Signature, pornește de la 102.900 de dolari. Aceste prețuri includ abonamente gratuite pe trei ani la funcții avansate de conectivitate, precum un sistem AI integrat, dar și asistență la condus autonom de nivel 2+.
Berlina cu emisii zero niponă promite o experiență de mobilitate centrată pe tehnologie, integrând inteligență artificială, conectivitate avansată, grafică 3D de înaltă fidelitate și un habitaclu gândit ca o extensie a ecosistemului digital al utilizatorului. Cu experiența sa în gaming, entertainment și senzori, Sony aduce un plus semnificativ într-un domeniu dominat de giganți ca Tesla, Mercedes-Benz sau BMW.
Principalii rivali din zona premium EV vor fi noul Tesla (cu noul Model S Plaid), Mercedes-Benz (cu gama EQ) și Lucid Motors.
Primul semnal că Sony va intra în industria auto a fost lansat în 2019, iar în ianuarie anul următor, în cadrul Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, japonezii au prezentat conceptul Vision-S. La CES 2022, Sony a prezentat și conceptul electric Vision-S 02, un SUV electric care consolida imaginea unei viitoare game de EV-uri, potrivit CBT News.
În vara lui 2022, Sony și Honda au oficializat parteneriatul, anunțând formarea companiei Sony Honda Mobility Inc., cu sediul la Tokyo și acționariat egal (50%-50%). Un an mai târziu, în cadrul CES 2023, CEO-ul SHM, Yasuhide Mizuno, declara că noua companie vrea să devină un „jucător Mobility Tech”, concentrat pe inovarea mobilității prin tehnologie de vârf.
Proiectul a continuat să avanseze cu pași constanți, fiecare ediție CES devenind un nou capitol în povestea Afeela. În ianuarie 2024, Sony și Honda au prezentat o versiune pre-producție, iar la începutul anului curent, tot la CES, au anunțat oficial deschiderea comenzilor.