Prima pagină » Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari
Fotografuii: SHM-Afeela.com

Cu câteva luni înainte de debutul livrărilor vehiculului electric Afeela 1, joint-venture-ul Sony-Honda se confruntă deja cu pierderi de sute de milioane de dolari.

Conform datelor financiare publicate, compania mixtă Sony Honda Mobility a înregistrat pierderi operaționale de peste două ori mai mari în ultimul an fiscal comparativ cu cel precedent.

Afeela 1, aproape de lansare. Pierderi de peste 300 de milioane de dolari pentru Sony și Honda

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Conform datelor furnizate de companie, pierderile au crescut la 52 de miliarde de yeni (362 milioane de dolari) în anul fiscal încheiat în martie 2025. Suma este mai mult decât dublu față de cele 20,5 miliarde de yeni (143 milioane de dolari) pierdute în exercițiul fiscal anterior.

Această creștere semnificativă a pierderilor este cauzată în principal de costurile tot mai mari asociate cu dezvoltarea, testarea, promovarea și pregătirea pentru producția în serie a modelului Afeela 1, primul vehicul electric produs de cei doi giganți japonezi. Deși investițiile sunt esențiale în această fază, realitatea este că acest joint-venture format de Sony și Honda nu a generat încă nici un venit, neavând încă livrări efective către clienți. Primele exemplare Afeela 1 vor ajunge la clienți spre finalul acestui an, potrivit Bloomberg.

Totuși, în ciuda acestei situații dificile, valoarea pierderilor rămâne marginală în raport cu puterea financiară a celor două companii. Spre exemplu, profitul operațional combinat al Sony și Honda în același interval a depășit 2.600 de miliarde de yeni (18.1 miliarde de dolari) conform datelor financiare consolidate.

Analiștii rămân rezervați în privința rentabilității pe termen mediu. Tatsuo Yoshida, analist senior în cadrul Bloomberg, atrage atenția că recuperarea investițiilor va fi dificilă, mai ales în condițiile unei competiții acerbe în zona vehiculelor electrice premium.

„Deși Sony Honda Mobility pare să vizeze prețuri mai mari pentru a compensa costurile, este posibil să nu reușească să acopere în totalitate cheltuielile”, avertizează acesta.

Cât costă noua berlină electrică Afeela 1

Berlina electrică Afeela 1 încă nu a fost lansată, dar Sony și Honda anunță deja pierderi de sute de milioane de dolari

Comenzile pentru noul model Afeela 1 au fost deschise încă din luna ianuarie în SUA, iar lansarea este programată pentru sfârșitul lui 2025.

Versiunea de bază, Afeela 1 Origin, are un preț de pornire de 89.900 de dolari, în timp ce versiunea superioară, Signature, pornește de la 102.900 de dolari. Aceste prețuri includ abonamente gratuite pe trei ani la funcții avansate de conectivitate, precum un sistem AI integrat, dar și asistență la condus autonom de nivel 2+.

Berlina cu emisii zero niponă promite o experiență de mobilitate centrată pe tehnologie, integrând inteligență artificială, conectivitate avansată, grafică 3D de înaltă fidelitate și un habitaclu gândit ca o extensie a ecosistemului digital al utilizatorului. Cu experiența sa în gaming, entertainment și senzori, Sony aduce un plus semnificativ într-un domeniu dominat de giganți ca Tesla, Mercedes-Benz sau BMW.

Principalii rivali din zona premium EV vor fi noul Tesla (cu noul Model S Plaid), Mercedes-Benz (cu gama EQ) și Lucid Motors.

Afeela 1: de la concept, la versiune de serie

Primul semnal că Sony va intra în industria auto a fost lansat în 2019, iar în ianuarie anul următor, în cadrul Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, japonezii au prezentat conceptul Vision-S. La CES 2022, Sony a prezentat și conceptul electric Vision-S 02, un SUV electric care consolida imaginea unei viitoare game de EV-uri, potrivit CBT News.

În vara lui 2022, Sony și Honda au oficializat parteneriatul, anunțând formarea companiei Sony Honda Mobility Inc., cu sediul la Tokyo și acționariat egal (50%-50%). Un an mai târziu, în cadrul CES 2023, CEO-ul SHM, Yasuhide Mizuno, declara că noua companie vrea să devină un „jucător Mobility Tech”, concentrat pe inovarea mobilității prin tehnologie de vârf.

Proiectul a continuat să avanseze cu pași constanți, fiecare ediție CES devenind un nou capitol în povestea Afeela. În ianuarie 2024, Sony și Honda au prezentat o versiune pre-producție, iar la începutul anului curent, tot la CES, au anunțat oficial deschiderea comenzilor.

Alte articole importante
Sandalele indiene de la Prada, cel mai nou scandal global din seria „Give Credit”
Sandalele indiene de la Prada, cel mai nou scandal global din seria „Give Credit”
Orașul Kolhapur din vestul Indiei a ajuns în centrul unei controverse internaționale, după ce mii de artizani locali, care realizează manual tradiționalele sandale de piele Kolhapuri, acuză brandul de lux Prada de plagiat, transmite BBC. O serie de incidente similare au vizat, de-a lungul timpului, diverse elemente din cultura tradițională românească. Cel mai recent scandal […]
Într-o lună, China a instalat mai multă energie fotovoltaică decât UE în tot anul 2024
Într-o lună, China a instalat mai multă energie fotovoltaică decât UE în tot anul 2024
China continuă să domine cursa globală pentru energia regenerabilă, lăsând în urmă chiar și Europa, care până acum era considerată un lider în domeniu. În luna mai 2025, Beijing a instalat nu mai puțin de 93 de gigawați de energie fotovoltaică, o cifră uluitoare, care depășește cu mult capacitatea instalată anual de orice altă țară, […]
Cererea globală pentru aur atinge cote istorice: bogații lumii cumpără masiv, iar România urmează tendința
Cererea globală pentru aur atinge cote istorice: bogații lumii cumpără masiv, iar România urmează tendința
Bogații lumii renunță masiv la banii cash și se refugiază în aur, considerat un activ de siguranță într-un context economic tot mai nesigur. România nu face excepție: cererea pentru aur fizic a explodat în prima jumătate a anului 2025, iar tendința pare să continue. Bogații lumii fug de bani cash și se îndreaptă spre aur […]
Ministerul Finanțelor lansează o nouă ediție a programului Tezaur: dobânzi de până la 7,9% la titlurile de stat
Ministerul Finanțelor lansează o nouă ediție a programului Tezaur: dobânzi de până la 7,9% la titlurile de stat
Ministerul Finanțelor lansează o nouă rundă a programului TEZAUR, oferind populației oportunitatea de a investi în titluri de stat cu dobânzi mai mari ca niciodată, până la 7,9% anual. Românii pot cumpăra titluri de stat începând de azi, 7 iulie, până la începutul lunii august, fie online, fie prin Trezorerie sau prin Poșta Română. Ministerul […]
Țineți-vă bine: urmează o perioadă de agitație pentru piețele financiare și cursa riscă să devină sălbatică!
Țineți-vă bine: urmează o perioadă de agitație pentru piețele financiare și cursa riscă să devină sălbatică!
Acest an a fost, cel puțin până acum, un adevărat montagne-russe pentru piețele financiare, iar cursa ar putea continua pe unele trasee în măsură să-ți taie respirația. Piețele americane au intrat într-o scurtă vacanța de Ziua Independenței, nu înainte de a stabili noi recorduri istorice. Însă drumul până acolo a fost orice, numai lin nu, […]
Adio roți și șine! Sud-coreenii lansează primul vehicul urban cu levitație cuantică. Trenul plutește peste orașe
Adio roți și șine! Sud-coreenii lansează primul vehicul urban cu levitație cuantică. Trenul plutește peste orașe
Primul vehicul urban funcțional cu levitație cuantică a fost testat cu succes în apropiere de Seul, scrie ziarul Puterea. Vehiculul plutește, la propriu, deasupra solului, folosind magneți supraconductori, și promite să schimbe pentru totdeauna modul deplasărilor prin oraș.  Tehnologie inspirată din știința viitorului: Seul a testat primul vehicul urban cu levitație Coreea de Sud tocmai […]