Volvo a decis să mute din China în Europa producția unui model electric destinat pieței americane, pentru a evita tarifele vamale impuse de administrația Trump.
În acest fel, constructorul suedez încearcă să diminueze costurile suplimentare generate de taxele comerciale și, totodată, să se adapteze la noile condiții comerciale globale.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/08/Fabrica-Volvo-EX30.jpg)
Fotografii: Volvo
Suedezii de la Volvo au relocat producția crossover-ului electric EX30 – care este destinat pieței americane – de la fabrica din Zhangjiakou (China), la uzina din Gent (Belgia). În acest fel, producătorul scandinav va evita tariful vamal de 147% aplicat importurilor din China și, în același timp, va reduce timpii de livrare.
Producția EX30 la uzina belgiană a început în luna aprilie și a fost inițial dedicată exclusiv pieței suedeze și exporturilor în Europa. Decizia de a extinde producția pentru piața din SUA a fost determinată de noile tarife ridicate, dar și de întârzierile semnificative în ceea ce privește livrările din China. Potrivit Electrive, Volvo era dispusă să suporte un tarif majorat de 28,8% de la 10%. Dar, perioada de așteptare de până la opt luni pentru clienții europeni în 2024, menționată de Arek Nowinski, șeful Volvo Cars Europa, a impus accelerarea producției în Europa.
„Mașina este acum produsă în Europa, ceea ce înseamnă timpi de livrare mai scurți. Ne așteptăm să revenim la cifrele de vânzări și cota de piață de dinaintea introducerii tarifelor”, a declarat CEO-ul Volvo Cars, Hakan Samuelsson.
Compania scandinavă a mai precizat că, odată ce fabrica din Gent va atinge capacitatea maximă, timpii de livrare vor scădea la aproximativ 90 de zile comparativ cu lunile de așteptare de până acum. Anul trecut, SUV-ul compact EX30 s-a clasat pe locul al treilea în topul vânzărilor de vehicule electrice din Europa, însă în prima jumătate din 2025 a ieșit din top 10, scăderea fiind atribuită întârzierilor și creșterii prețurilor.
Pentru piața americană, această mutare este crucială, deoarece tariful de 147% ar fi făcut modelul produs în China aproape invandabil. Importurile din Europa în SUA sunt taxate cu doar 15%, păstrând EX30 într-un segment de preț competitiv.
Decizia vine și în contextul revizuirii gamei Volvo pe piața americană, pe fondul schimbărilor economice și politice, inclusiv inflația și politicile comerciale, dar și al orientării către SUV-uri. Inițial, EX30 risca să fie retras din SUA, însă producția europeană îi asigură continuitatea, conform sursei Electrek.
În anii următori, producătorul plănuiește să diversifice sursele de producție pentru piața americană, iar uzina din Gent va juca un rol important alături de cea din Carolina de Sud. Oficialii companiei cred că această strategie va permite evitarea tarifelor ridicate și menținerea competitivității în segmentul vehiculelor electrice compacte.
Prin această mișcare strategică, suedezii vizează revenirea la nivelurile de vânzări și la cota de piață de dinaintea impunerii tarifelor. Ei se bazează pe avantajul producției europene pentru a oferi livrări mai rapide și prețuri mai atractive pentru clienți.